סטרואידים והשמנה: האם קורטיזון משמין?

מה הקשר בין סטרואידים והשמנה? האם קורטיזון משמין? כיצד משפיעים סטרואידים על משקל הגוף, על כמות הנוזלים בגופנו ועל מאסת השריר והשומן ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעכושר וספורט
סטרואידים והשמנה: האם קורטיזון משמין? צילום: Pixabay Janeb13

מה הקשר בין סטרואידים והשמנה? האם קורטיזון משמין? כיצד משפיעים סטרואידים על משקל הגוף, על כמות הנוזלים בגופנו ועל מאסת השריר והשומן ?

מה זה סטרואידים? סטרואידים Steroids הם מולקולות מסיסות בשומן בעלות שלד פחמני. הסטרואידים משמשים כתרופות או כחומרים שאנשים משתמשים בהן על מנת להגביר את היכולות של הגוף להתמודד עם דלקתיות. סטרואידים משמשים גם לטיפול במחלות כמו מחלות אוטו אימוניות, מחלות כמו אסטמה או אלרגיה. לצד זה לסטרואידים ישנן תופעות לוואי שונות. סטרואידים משמשים גם ספורטאים להעצמת התפתחות השרירים והתפקודים הגופניים למרות ששימוש בסטרואידים הוא אסור בענפי הספורט השונים.  תרופות סטרואידים לדוגמה כוללות פרדניזון, בודזוניד והידרוקורטיזון.

תופעות לוואי של סטרואידים כוללות הצטברות נוזלים בגוף, הדלדלות עצם, שיעור בפנים, גרד בעור, כאבי ראש, נפיחות ואדמומיות בעור, הפרעות מצב רוח, בעיות שינה, פגיעה בחושים הקשורים לצריכה מקומית של סטרואידים באזור הרלוונטי. למשל צריכת סטרואידים באף גורם לפגיעה בחוש הטעם והריח. שימוש בסטרואידים בעיניים גורר תופעות לוואי כמו ראיה מטושטשת וזיהומי עיניים.

אולי יעניין אותך גם:

סטרואידים והשמנה: האם קורטיזון משמין?

תופעות הלוואי של סטרואידים הם מגוונות וכוללות גם קשר בין סטרואידים והשמנה. אז האם קורטיזון משמין? איך סטרואידים משפיעים על משקל הגוף, כיצד הם משפיעים על כמות הנוזלים בגופנו ומה השפעתם על מאסת השריר והשומן?

לסטרואידים אנבוליים שהם סטרואידים הפועלים בדומה לטסטוסטרון בגופנו יש השפעה אנבולית שמועילה בהגדלת מאסת השרירים. בנוסף, שימוש בסטרואידים מובילה להאצה של תכונות זכריות מיניות. רבים משתמשים בסטרואידים אלה בהזרקה או דרך הפה והם גורמי סיכון למוות ותופעות לוואי חמורות. בישראל ובעולם שימוש בסטרואידים אנבוליים להגדלת שרירים אינה חוקית. השימוש מותר רק לצרכים רפואיים.

אז האם קורטיזון או פרדניזון ושימוש בסטרואידים בכלל גורם להשמנה? התשובה היא חיובית. קורטיזון, פרדניזון וסטרואידים אחרים גורמים להשמנה ועליה במשקל. סטרואידים כמו קורטיזון או פרזניזון מטפלים בבעיות רפואיות או מסייעים לעלייה במאסת השריר אך גם גורר הצטברות של נוזלים בגוף המובלים לעליה במשקל, ולהגברת תאבון המובילה גם להצטברות שומן ועליה במשקל הגוף בפנים, בחזה ובבטן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן