סרטוני ילדים מקדמים מזון לא בריא

הקשר בין מדיה לתזונה: ממצאי מחקר חדש מדגישים עד כמה סרטוני יוטיוב לילדים כוללים תכנים המעודדים צריכת מזון ומשקאות לא בריאים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהבריאות הילד
עד כמה סרטונים מעודדים צריכת מזון לא בריא ? צילום: Pixabay Tobias Albers-Heinemann

מה הקשר בין צפיה ביוטיוב לבין השמנה? ממצאי מחקר חדש מרמזים על קשר זה. הממצאים מדגישים שסרטוני רשת רבים לילדים מעודדים צריכת מזון ומשקאות לא. מן הממצאים עולה כי הללו ברובם מעודדים צריכת מזון לא בריא.

הורים רבים מתים לילדיהם לצפות בערוצי יוטיוב שונים. ערוצים אלה מציגים תכנים מגוונים. עם זאת מה מהות התכנים השיווקיים המתפרסמים בערוצים אלה.

מחקר חדש מצא כי רבים מהסרטונים המובילים מעודדים צריכת מזון לא בריא. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק בארה"ב. במחקר בחנו החוקרים סרטוני יוטיוב של ילדים משפיענים. לילדים אלה היו ערוצי יו טיוב פופולריים. טווח הגילאים של הצעירים המשפיעים היה בין 3 ל14 שנים. החוקרים בחנו את הסרטונים הנצפים ביותר. זאת לצד דגימה של 418 סרטוני יוטיוב.

החוקרים בדקו בכמה מתוך הסרטונים עודדו צריכת מזון ומשקאות. עוד בחנו החוקרים עד כמה מהסרטונים שכללו מזון ומשקאות עודדו צריכת מזון או משקאות לא בריאים.

סרטוני המעודדים צריכת מזון לא בריא

מן הממצאים העלו החוקרים תוצאות עגומות. לפי התוצאות סרטוני רשת רבים ובמיוחד נצפים במיוחד מעודדים את הילדים לצרוך מזון לא בריא. זאת באופן המעודד משקאות ממותקים למשל או מזון לא בריאותי. למשל ג'אנק פוד.

ממצאים אלה בעלי משמעות רבה. זאת לנוכח העובדה שרבים מן המשפיענים מקבלים תשלום עבור פרסום מוצרי מזון ומשקאות. קבלת תלום עבור הצגת מזון או משקה או איזכורם היא תופעה מתגברת. קבלת תשלום עבור חשיפה כזו הפכה לעניין נפוץ.

עם זאת רבים מן ההורים אינם מודעים לכך. גם אם ההורים מודעים לנוהג זה, הרי שהיקף התופעה לא זכה להדגשה. לנוכח ממצאים אלה ניכר כי רבים מן ההורים צריכים לשקול היטב את השפעת צריכת המדיה של ילדיהם. זאת לנוכח מגמות ההשפעה הפרסומית על הילדים. זאת במסגרת תשלום למשפיעני רשת. כמובן שעל ההורים לשים דגש על התכנים הנצרכים על ידי ילדיהם, גם כשמדובר בחשיפה לעידוד מזון לא בריא ללא קבלת תשלום.

סיכום ממצאי החוקרים העלו תמונה עגומה. נמצא שמחצית מהסרטונים שילדים מפרסמים כאושיות רשת הן בנושאי מזון ומשקאות. עוד נמצא ש-90% מהסרטונים של משפיעני הרשת הצעירים בנושאי מזון ומשקאות עודדו צריכת מזון לא בריא.

 

 

דילוג לתוכן