עודף משקל ילדים מגביר סיכון לסרטן

חוקרים: ילדים שמנים בסיכון גבוה ב40% לסרטן במעי ודרכי השתן בבגרותם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
עודף משקל ? מקור: ויקיפדיה ברישיון CC2-BY-Sa. מאת: Colin-Rose

ממצאי מחקר חדש מעלים כי ילדים ובני נוער הסובלים מהשמנה מצויים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן מעי גס ובסרטן בדרכי השתן בבגרותם

ממצאי המחקר התבסס על נתונים רפואיים שנאספו במעקב שנמשך 18 שנים על מדגם רחב של 1,100,000 חיילי צה"ל, שהינם גברים על מנת לבחון את הקשר בין השמנה ומשקל עודף לתחלואה. 
ניתוח ממצאי המחקר הוביל את החוקרים למסקנה נחרצת כי קיים קשר ישיר חיובי בין המשקל לבין הסיכון לחלות בסרטן מעי גס וסרטן בדרכי השתן; החוקרים מצאו כי "השמנת יתר בילדות ובגיל הנעורים (השמנה המוגדרת כ-15% העליונים בטבלת ה-BMI)" נמצאה כקשורה במישרין להתפתחות מחלת הסרטן במעי הגס ובדרכי השתן ובשלפוחית השתם בשלב מאוחר יותר בחיים, בסיכון מוגבר בשיעור של 42%. בהשוואה לילדים בעלי משקל תקין.

לדעת ד"ר ארי שמיס, מעורכי המחקר, המשך מחקר בנושא יוביל למסקנות שיש קשר גם בין השמנת יתר לסוגים נוספים של מחלת הסרטן וכיום ד"ר שמיס עצמו עורך מחקר באותו הקשר בדיוק בדבר הקשר בין השמנת יתר בילדות לבין סיכון מוגבר ללקות בסרטן הלבלב.

החוקרים סבורים כי להמשיך ולחקור בתחום זה על מנת לבחון את טיב ומהות הקשר בין השמנת היתר לסרטן וכן לשים דגש על בחינת השאלה, שלא נבדקה במסגרת מחקר זה, האם ילדים שהיו שמנים וירדו במשקל, מפחיתים את הסיכון המוגבר ללקות במחלת הסרטן.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Biomarkers and Prevention Cancer Epidemiology, Obesity. המחקר נערך על ידי צוות חוקרים: הדוקטור ארי שמיס מהמרכז הרפואי שיבא ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, ד"ר עדי לייבה, פרופסור ארנון אפק בצוותא עם חוקרי חיל הרפואה ומומחי המרכז הרפואי הדסה בירושלים.

דילוג לתוכן