שתלים או תותבות – מה עדיף למחוסרי שיניים? השוואה מקיפה

שן חסרה הוא מצב לא נעים לכל הדעות, שלא לדבר על מספר שיניים חסרות. מצב זה נפוץ בקרב האוכלוסייה המבוגרת, אך עשוי להופיע גם בקרב אנשים צעירים יותר. אובדן שיניים הוא מצב בעייתי, כיון שהוא מקשה על אכילה, דיבור ועשוי לשנות את המראה החיצוני של אדם. שתי האפשרויות העיקריות אשר עומדות בפני מחוסרי שיניים הן ...

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רופאי שיניים
שתלים או תותבות? צילום: Pixabay oswaldoruiz

שן חסרה הוא מצב לא נעים לכל הדעות, שלא לדבר על מספר שיניים חסרות. מצב זה נפוץ בקרב האוכלוסייה המבוגרת, אך עשוי להופיע גם בקרב אנשים צעירים יותר. אובדן שיניים הוא מצב בעייתי, כיון שהוא מקשה על אכילה, דיבור ועשוי לשנות את המראה החיצוני של אדם. שתי האפשרויות העיקריות אשר עומדות בפני מחוסרי שיניים הן הרכבת שיניים תותבות, או שתלים. ריכזנו כאן מידע בנודע לשתי אפשרויות אלו:

שתל הוא למעשה שורש שן מלאכותי המורכב מטיטניום. הרופא המנתח מחבר את השורש אל עצם הלסת בהליך כירורגי. לאחר הטיפול עצמו, גדלים תאי עצם סביב השתל. תפקיד חשוב של תאי עצם אלו הוא להחזיק את השתל במקום. תהליך זה עשוי להימשך חודשים ספורים. רופא השיניים יבריג כתר מעל השתל כאשר העצם החדשה שנבנתה חזקה דיה.

מהם היתרונות של שתלים בשיניים?

כיום, ישנם חידושים רבים בתחום השתלים הדנטליים, ביניהם:

  1. השתלה ממוחשבת, בה נעזרים בתכנת מחשב ייחודית וחדשנית ובסריקה תלת ממדית.
  2. שתלים קצרים, המצופים חומרים ייחודיים (לא טיטניום), אשר גורמים לתהליך להיות מהיר יותר.
  3. העמסה מידית: טיפול הדוחס את כל תהליך ההשתלה והשיקום ליום אחד.

שתלים אמנם אינם שיניים אמיתיות, אולם מצליחים לתפקד כמו השיניים הטבעיות. לאחר שבוצע התהליך בהצלחה, רוב הסיכויים כי המטופל יוכל ליהנות מהשתלים ומנוחותם למשך זמן רב, כנראה לכל חייו. השתלים מאפשרים לחניכיים ולעצמות הלסת להחלים מהתהליך בצורה טובה.

מחקר שפורסם בשנת 2013 מראה כי איכות החיים בקרב גברים ונשים בגיל מבוגר היא טובה יותר בעקבות השתלות שיניים.

חסרונות של השתלת שיניים: החיסרון המרכזי הוא יוקר הטיפול. טווחי מחירים של שתלים דנטליים בישראל לשן אחת בלבד מתחילים מסכום של כ-2000 ₪ ועשויים להגיע עד ל-5000 ₪. טיפול מלא של הפה עשוי להגיע לסכום של עשרות אלפי שקלים. אין ספק כי זהו מחיר גבוה שלא כל אחד יכול לעמוד בו. כמו כן, התהליך ארוך ומורכב. תהליך ההחלמה עשוי להימשך מספר חודשים.

תותבת היא למעשה פרוטזה לשיניים. במשך הרבה שנים, היה זה הטיפול השכיח ביותר עבור מקרים של חוסר שיניים.

אם יש חוסר בחלק מהשיניים בפה, ניתן להרכיב תותבת חלקית קבועה: הרופא המנתח מרכיב גשר, ובו השיניים התותבות, על שתי שיניים טבעיות בריאות שעוד נותרו בפה.

אופציה נוספת היא שיניים תותבות נשלפות ולפיכך – לא קבועות. זהו פתרון שעשוי להתאים למקרים של שיניים חסרות מרובות. חשוב להוציא מהפה את התותבת הנשלפת לפני השינה ולנקותה היטב.

אם חסרה לכם שן אחת בלבד, ניתן אף לשקול את האפשרות של גשר מרילנד: זוהי שן מלאכותית אשר בשני צדדיה ישנן מעין 'כנפיים' קטנטנות. במהלך הטיפול, הרופא צורב את הכנפיים האלו ובכך מדביק אותן לשיניים הסמוכות, משני צידי השן המלאכותית.

מהם היתרונות של שיניים תותבות?

הליך הרכבתן הוא פשוט וקצר – ניתן לסיימו תוך כמה שבועות. תותבות נראות כמו שיניים טבעיות ואמיתיות.

עלותן סבירה בהחלט: תותבת לכל הפה נעה בין 7000 ₪ ל-9000 ₪. מחיר תותבת של עד שתי שיניים הוא בסביבות ה-400 ₪ במידה וזו תותבת מחומר אקריל.

גם אם יש להחליף את התותבות בהמשך, אין מה לחשוש מסיבוכים או כאבים: ההחלפה היא הליך פשוט, אך יש לבצע החלפה באופן קבוע אחת לכמה שנים – בדרך כלל אחת לחמש עד שבע שנים. מכאן נובע אחד החסרונות של שיניים תותבות. בנוסף, יש להיות מודעים כי הרכבת תותבות דורשת הסרה של חלק מהשיניים הטבעיות לצמיתות. בשל כך, אנא שימו לב כי הסרת של חלק ממבנה השן עלול לגרום לריקבון השן, או להתפוררותה. יידרש טיפול שורש במידה ודבר זה קורה.

סקר של ברג ושות', שבוצע בקרב בעלי שיניים תותבות, מראה כי 66% מסך הנשאלים מדווחים על אי נוחות מהתותבות.

בעלי תותבות רבים מדווחים כי הם מתקשים להתרגל ואינם מרוצים. תותבות עשויות להיות לא יציבות ולזוז ממקומן מעת לעת.

תותבות לעומת שתלים

במחקר שבוצע על בני 65-75, כל המשתתפים הין בעלי שיניים תותבות, אך לחלקם הייתה תמיכה של שתלים בשיניים, בנוסף לשיניים התותבות. כאשר נשאלו המשתתפים על שביעות רצונם, בעלי השתלים בשיניים דיווחו על פחות בעיות הקשורות לאיכות חייהם וכי הנוחות, היציבות ויכולת הלעיסה טובה הרבה יותר בהשוואה למה שדיווחו בעלי התותבות בלבד.

הבדל נוסף: שתלים טובים יותר לפעולות כגון לעיסה, מאשר תותבות. זאת כיון שיכולת הפעלת הכוח בשתלים גבוהה פי ארבע מאשר בתותבות (80% לעומת 20%).

הבחירה האישית תלויה בגורמים רבים, כגון מצב בריאותי כללי של המטופל, מצב השיניים ועוד. לא לכל אחד מהמטופלים יתאים דווקא טיפול של שתלים, או לחילופין – תותבות; זוהי התאמה אינדיבידואלית. על מנת להחליט מהו הטיפול המתאים והנכון ביותר מבין האפשרויות מעלה, חשוב מאוד להתייעץ עם רופאי שיניים מומחים ומנוסים בתחום ההשתלות והשיניים התותבות.

כתבה זו היא תוכן מקודם לגולשי פורטל הדוקטור בשיתוף דנטלגייד – מרכז המידע לטיפולי שיניים.

למידע מקיף ועדכני אודות טיפולי שיניים ניתן לבקר באתר דנטלגייד: https://www.dentalguide.co.il/ מרכז המידע לטיפולי שיניים.

דילוג לתוכן