תאי גזע ממח העצם לטיפול בלב

חוקרים הצליחו לשפר תפקוד לב של חולים שסבלו מאי ספיקת לב באמצעות זריקה שהכילה תאי גזע שנשאבו מגופם של החולים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

מחקר: שימוש בתאי גזע של מח העצמות מסייע לטיפול אי ספיקת לב

השימוש בתאי גזע עובריים זוכה לתקציבי מחקר רבים ברחבי העולם והוא נחשב כבעל פוטנציאל ריפוי רב במגוון מחלות. סובלים מבעיות בתפקוד הלב ? ממצאי מחקר חדש שמבוסס על אסטרטגיה מוכרת שנוסתה בעבר בעצימות שונה, מרמזים כי שימוש בתאי גזע יוכלו לסייע לנו בעתיד הנראה לעין בטיפול בחולים עם בעיות תפקוד של הלב כמו אי ספיקת לב.

במחקר בחנו החוקרים כיצד תשפיע הזרקה של 100 מליון תאי גזע שנלקחו ממוח העצם של 92 חולים בני 62 בממוצע. באי ספיקת לב דרך האגם של המטופלים בשאיבה יחידה, על תפקוד הלב, בהשוואה לחברי קבוצה שקיבלו זריקות דמה ללא תאי גזע בתוכן.

החוקרים מצאו כי תאי הגזע שהוזרקו לא שיפרו את תפקוד השאיבה לחדר השמאלי של הלב, לא סייעו בהעלאת תצרוכת החמצן או במחסור באספקת הדם ללב אך ממצאי המחקר העלו כי הזרקה זו בכל זאת הועילה : החוקרים מצאו כי תאי גזע שנלקחו ממוח העצמות של חולים עם אי ספיקת לב בליבם, והוחזרו בזריקה ללב של החולים שיפרו את תפקוד השאיבה של החדר הימני של הלב ב-2.7% שיעור משמעותי לחולים אלה (ואחרים כמותם) שחוו התקפי לב, עברו ניתוחי מעקבים, השתלת סטנט והליכים נוספים ועדיין סובלים מאי ספיקת לב באופן שלא עומדות בפניהם אפשרויות טיפוליות אחרות. זאת ועוד- החוקרים גילו שתאי גזע מסוימים היו אחראים לשיפור המיטבי בתפקוד הלב.

החוקרים מצאו כי נבדקים שהיו צעירים יותר מהגיל הממוצע של 63, הגיבו טוב יותר לטיפול ונהנו משיעור משמעותי יותר של שיפור בספיקת הלב של 4.7%.

החוקרים בחנו את ההרכב של זריקת תאי הגזע ומצאו כי המטופלים שמצבם השתפר באופן המירבי היו אלה עם שיעור גבוה יותר של תאי גזע מסוג CD34+ וכן CD133+

ממצאי המחקר שהוצגו במסגרת הכינוס השנתי לשנת 2012 של הקולג' לקרדיולוגיה בשיקגו, פורסמו על ידי חוקרים ממיו קליניק בארצות הברית בכתב העת של הסתדרות הרופאים בארצות הברית JAMA.

דילוג לתוכן