תרופה לשיקום המוח ממצב צמח

ממצאי מחקר חדש מצביעים על הצלחה של תרופת אמנטדין הידרוכלורידית בשיקום פגיעות מוח של אנשים שמוגדרים כ"צמח"

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
סריקת מוח- PET. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. מאת: Mco44

פריצת דרך: ממצאי מחקר מבטיח מצביעים על יעילות תרופה מוכרת לשפעת כטיפול לשיקום מהיר של המוח לאנשים שנמצאים ללא הכרה או במצב "צמח"

ממצאי מחקר חדש מפיחים תקווה בקרב משפחות של חולים ובקרב חוקרים מהקהילה הרפואית באשר לאפשרויות השיקום של אנשים הנמצאים ללא מודעות והכרה ובין היתר אנשים המצויים במצב "צמח" שבו הגוף מתפקד אך האדם מצוי בלי הרכה ותפקוד המוח שלו נפגעו. התרופה נגד שפעת: Amantadine hydrochloride אמנטדין הידרוכלורידית מסתמנת כתרופת הפלא שעשויה לסייע לרבים הסובלים מבעיות במוח. 

ממצאי החוקרים העלו כי אמנטדין הידרוכלורידית שהינה תרופה המיועדת בעיקר לטיפול בוירוסים כנגד מחלת השפעת וכמסייעת כנגד הפרעות ובעיות בהכרה לאחר פגיעות מוח טראומטיות הוכחה במחקר חדש כמועילה לשיקום מוחי בעקבות טראומה למוח, בהינטלה במהלך ארבעת החודשים הראשונים שלאחר הפגיעה.
ממצאי המחקר התבססו על בחינה של 184 מטופלים שהיו במצב מוחי המוגדר כ"צמח" או בעלי הכרה מינימלית במהלך 4 עד 12 שבועות לאחר פגיעת מוח טראומטית ואשר קיבלו טיפול שיקומי במהלך אשפוזם. קבוצה אחת של הנבדקים קיבלה תרופת דמה והקבוצה השניה קיבלתה את תרופת אמנטדין הידרוכלורידית במהלך 4 שבועות.

החוקרים בחנו את התפקוד וההשיקום המוחי של הנבדקים במהלך תקופה זו ולאחריה. מן הממצאים העלו החוקרים כי בתקופה של ארבעת שבועות הניסוי, השיקום המוחי של הנבדקים שנטלו אמנטדין הידרוכלורידית היה גבוה יותר מהשיקום המוחי של הקבוצה שקיבלה תרופת דמה- פלסבו ב0.24 נקודות לשבוע במבחן מוגבלות DRS. הממצאים היו תקפים גם בקבוצות של חולים במצב "צמח" ובקבוצות חולים עם הכרה מינמינלית שלא הוגדרו כ"צמח". עוד העלו הממצאים כי במהלך השבועיים שלאחר הפסקת קבלת התרופה, קצב השיקום פחת והיה נמוך יותר מקצב השיקום של הנבדקים בקבוצה שקיבלה תרופת דמה כך שקצב השיפור הכולל היה דומה בין שתי הקבוצות אם משקללים את השיפור הפחות מהיר בשבועיים שבהם הנבדקים לא קיבלו את תרופת האמנטדין ההידרוכלורידית.

יחד עם זאת, סיכום הממצאים מעלים כי אמנטדין הידרוכלורידית האיצה את קצב השקום התפקודי של המוח במהלך הטיפול בטאומות של פגיעה מוחית, והם טומנים בחובם הבטחה להמשך פיתוח של טיפול יעיל למצב רפואי קשה זה.
המחקר שנמשך מספר שנים שהתקיים במימון של מליוני דולרים על ידי המכון הלאומי לשיקום National Institute on Disability and Rehabilitation Research פורסם על ידי חוקרים אמריקאים בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine

דילוג לתוכן