8 מאכלים שאסור לאכול

מזונות רבים טעימים מאד לחיכנו אך ממש לא בריאים. מה הם אותם מאכלים שאסור לאכול והם הרסניים לבריאות שלנו? מהם המזונות שנמצאו במחקרים מדעיים כמחוללים למחלות שונות? אילו מאכלים פוגעים בבריאות ומגבירים סיכון למחלות לב, סוכרת, סרטן, שבץ ועוד? לפניכם מתוארים במאמר זה מספר מזונות שנמצאו במחקרים מדעיים שונים כמזיקים במיוחד לבריאות.

מגוון מחקרים זיהו מזונות מעובדים במיוחד כבעלי הפרופיל התזונתי הגרוע ביותר (Luiten, 2015). מזונות אלו דלים בחומרים מזינים ועשירים במלח, סוכר ושומן, ומזיקים במיוחד. והם נצרכים לעיתים קרובות על ידי ילדים (Simons-Morton, 1990). ההשפעות הבריאותיות השליליות של מזונות אלו כוללות השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב והוכחו במגוון מחקרים (Bhaskar, 2012).

מה המאכלים שאסור לאכול אם רוצים להמנע מנזקים לבריאות? צילום: Ritae and Mit Pixabay
מה אסור לאכול? צילום: RitaE und Mit

אמנם המושג “מזונות רעים”  מושפע מגורמים שונים כמו אירועים היסטוריים, סיקור תקשורתי ועמדות תרבותיות. למרות המורכבויות הללו, ההשפעה המזיקה של מאכלים מסוימים מבחינה ביולוגית הוכחה. ועיקר הבעיה היא במאכלים שלא טוב לאכול כיוון שהם מכילים כימיקלים מסוכנים, פחמימות מעובדות ריקות, ורמות גבוהות של שומן ונתרן (Patni, 2020).

המאכלים שאסור לאכול בשל הנזק החמור שלהם לבריאות

אז מהם המאכלים הגרועים לבריאות? מהם אותם 8 מזונות שכדאי מאד להמנע מהם?

1. נקניקים ונקניקיות כוללים בשר מעובד אדום ובמיוחד שמן עם חומרים מוספים. הם עשירים בניטריטים, תוספים כימיים וחומרים משמרים, לצד נתרן ושומן צמחי. הללו מגבירים את הסיכון למחלות קשות וקטלניות כמו סרטן, שבץ מוחי, מחלות לב, סוכרת ועוד.

2. מרגרינה ושומן צמחי מוקשה: מלבד הנזק העצום שיש בצריכת מרגרינה כשלעצמה, גם מאכלים המכילים מרגרינה מזיקים לבריאות בגלל כמות שומן הטראנס בהם. שומני טראנס נמצאים בהרבה מוצרי מאפה מסחריים, מזונות מטוגנים וחטיפים מעובדים, מעלים את רמות הכולסטרול הרע ומגדילים את הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2.

3. משקאות ממותקים ומוגזים: משקאות אלה עשירים בסוכרים וקלוריות וחומרי טעם וריח כימיים לצד תוספות נוספות מזיקות. משקאות ממותקים ומשקאות אנרגיה וספורט נקשרו להשמנה, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב.

4. חטיפים מעובדים: מזונות כמו צ’יפס, קרקרים, ממתקים, חטיפי אנרגיה ועוגיות המעובדים מאד, המכילים נתרן וסירופ עתיר בפחמימות ריקות, וכוללים לרוב דגנים כמו קמח לבן מחיטה באופן מעובד עתיר סוכרים ופחמימות ריקות. הם כוללים שומנים לא בריאים ורמות גבוהות של נתרן וסוכרים מוספים. הללו תורמים לעלייה במשקל ולמחלות כרוניות כמו סוכרת וסרטן, לצד מחלות לב.

5. מאכלים מבוססים קמח חיטה לבן ודגנים מעובדים כמו פסטה מחיטה לבנה, לחם מקמח לבן ואורז לבן. במאכלים אלה התבצע עיבוד שהוריד מהזרע את כל החומרים המזינים כולל הסיבים התזונתיים. לכן צריכתם מובילה לעלייה ברמת הסוכר בדם, לעלייה במשקל ולסיכון מוגבר למחלות כמו סוכרת וסרטן.

8. מזונות מטוגנים בשמן עמוק: מזונות מטוגנים בשמן עמוק כמו צ’יפס, עוף מטוגן וסופגניות הם בדרך כלל עשירים בשומנים לא בריאים, קלוריות ונתרן. צריכתם תורמת להשמנה, מחלות לב ולחץ דם גבוה.