איך מוגדר חולה סוכרת ומהם שלושת סוגי הסוכרת?

כיצד מוגדר חולה סוכרת? מהי סוכרת מסוג 2? מהו ההבדל בין סוכרת סוג 1 לסוכרת מסוג 2? מהי סכרת הריון? מה ההשלכות של מחלת הסכרת? 

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

סכרת
איך מגדירים חולה סוכרת? ומהם סוגי מחלת הסוכרת? צילום: Steve Buissinne Pixabay

איך מוגדר חולה סוכרת? אילו תוצאות של בדיקות מעידות על סוכרת? מהי סוכרת מסוג 2? מה ההבדל בין סוכרת סוג 1 לסוכרת מסוג 2? מהי סוכרת הריון? מה ההשלכות של מחלת הסכרת על האינסולין ורמות הסוכר בדם?

גוף האדם מפרק את מרבית המזון שאנו אוכלים לרכיבים קטנים וביניהם גלוקוז. כשהרכיבים במזון מתפרקים לסוכר – גלוקוז הם עוברים אל זרם הדם. כשרמת הסוכר בדם עולה, הלבלב מקבל איתות ליצור ולשחרר אינסולין. אינסולין פועל כמו מפתח שמכניס את הסוכר בדם אל תוך תאי הגוף לשימוש התאים כאנרגיה.אז מהי סוכרת ולמה היא נגרמת?

3 סוגים של סוכרת

סוכרת הינה מצב רפואי מתמשך המשפיע על התהליכים המטבוליים של הגוף. קיימים שלושה סיווגים עיקריים של סוכרת; סוכרת סוג 1, סוג 2 וסוכרת הריון:

1. מחלת סוכרת מסוג 1 שנקראה בעברה סוכרת נעורים וכיום נקראית סוכרת תלוית אינסולין קשורה לתגובה אוטואימונית המעכבת סינתזה של אינסולין בגוף. סוכרת מסוג 1 מתרחשת כאשר מערכת החיסון תוקפת והורסת בטעות את תאי הבטא המייצרים אינסולין בלבלב. תגובה אוטואימונית זו מובילה לחוסר במספיק אינסולין או היעדר מוחלט של ייצור אינסולין. ללא די אינסולין, גלוקוז אינו יכול להיכנס לתאי הגוף כדי לשמש כאנרגיה. כתוצאה מכך רמות הסוכר עולות בדם. הסיבה המדויקת לתגובה אוטואימונית זו אינה מובנת במלואה. ואולם מדענים סבורים שהיא כרוכה בשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. סוכרת מסוג 1 מתפתחת לעתים קרובות בילדות או בגיל ההתבגרות. אנשים עם מצב זה זקוקים לטיפול באינסולין לכל החיים כדי לנהל את רמות הסוכר בדם ולמנוע סיבוכים.

2. לעומת זאת סוכרת מסוג 2 נובעת משימוש לא יעיל של הגוף באינסולין כדי לווסת את הגלוקוז בדם. במחלת הסוכרת טמונות סכנות הבריאותיות פוטנציאליות, כגון מחלות-לב וכלי דם, ליקוי ראייה וסיבוכי-כליות. לפני הופעת סוכרת לעיתים מאובחן מצב טרום סוכרת. טרום סוכרת מאופיין ברמות סוכר גבוהות בדם שטרם הגיעו לסף לאבחון סוכרת מסוג 2. כדי להמנע מסוכרת, חשוב להקפיד על אורח חיים בריא כולל שמירה על משקל תקין, תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה, שינה מספקת, הפחתת מתחים והימנעות מצריכת מאכלים, תרופות וחומרים כמו אלכוהול שמעלים את רמת הסוכר.

3. סוכרת הריונית מתבטאת באמהות לעתיד ללא היסטוריה קודמת של סוכרת. לסוכרת הריון נודעות השלכות הן על האם והן על הילד. לכן חשוב לשים דגש על הסיכון המוגבר לסוכרת מסוג 2 עבור האם בשנים מאוחרות יותר. כמו כן נדגיש גם את הסיכון המוגבר של הילד לפתח השמנה וסוכרת מסוג 2. בעוד שאין כיום תרופת פלא לסוכרת, התאמות באורח החיים, הקפדה על התאמת תרופות וטיפול  יכולים להקל באופן משמעותי על התפתחות המחלה.

איך מוגדר חולה סוכרת?

כדי לאבחן סוכרת, נדרש לעבור אבחון רפואי באמצעות בדיקות. אם אתם או מישהו בסביבתכם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תסמינים, פנו לרופא לאבחון וייעוץ. אם לנוכח מצבכם תיבדקו לבחון האם רמות הסוכר בדמכם מגדירות אתכם כחולי סוכרת על כל המשתמש מכך, יהיה עליכם לבצע את הבדיקות האמורות ולקבל את התוצאות הללו כדי להחשב כחולה סוכרת.

נציין כי קריטריוני האבחון עשויים להשתנות מעט, הבדיקות הנדרשות והגדרות הארגון המסווג:

1. בדיקת גלוקוז בפלזמה בצום (FPG): בדיקה זו מודדת את רמות הסוכר בדם לאחר צום של 8 שעות לפחות. אדם נחשב לחולה סוכרת אם רמת הסוכר בדם בצום הינה 126 מיליגרם לדציליטר (מ"ג/ד"ל) או יותר, בשתי בדיקות נפרדות.

2. העמסת סוכר; בדיקת סבילות לגלוקוז דרך הפה (OGTT): בדיקה זו כוללת מדידת רמות הסוכר בדם לפני ושעתיים לאחר צריכת משקה ממותק. אדם נחשב לחולה סוכרת אם רמת הסוכר בדם שווה או גבוהה מ-200 מ"ג/ד"ל שעתיים לאחר שתיית משקה הגלוקוז (הכולל כ75 גרם סוכר).

3. בדיקת המוגלובין מסוכרר (A1C): בדיקה זו מספקת ממוצע של רמות הסוכר בדם במהלך שניים או שלושה חודשים אחרונים. אדם נחשב לסוכרת אם רמת ה-A1C שלו שווה או גבוהה מ-6.5%.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן