בריאות מהטבע: איזה פרי טוב לעצירות?

איזה פרי טוב לעצירות? מה מכילים פירות אשר מועילים למערכת העיכול? מהי עצירות וכיצד ניתן לטפל בה באמצעות פירות וסיבים תזונתיים? עצירות מהווה תופעה שכיחה של מערכת העיכול. תסמינים של עצירות יכולים להשתנות מאדם לאדם.

עם זאת הסימפטומים יכללו לרב יציאות נדירות, צואה קשה או גושית, מאמץ במהלך יציאות, תחושה של פינוי לא שלם, אי נוחות בבטן ונפיחות. עצירות מהווה בעיה נפוצה במערכת העיכול המתרחשת כאשר יש קושי במתן צואה או יציאות לעיתים לא קרובות. נמליץ להוועץ ברופא לבחינת הסיבות לעצירות, לנוכח סיבות שונות לתופעה כולל מחלות מעי. הבנה של הסימפטומים והגורמים לעצירות מהווה בסיס לטיפול נבון ומניעה על ידי הרופא ועל ידך. לכן אם תסמינים אלו נמשכים במשך תקופה, פנו לרופא לאבחון וייעוץ מקיף.

מספר גורמים יכולים לתרום להתפתחות עצירות. צריכה לא מספקת של סיבים תזונתיים היא סיבה שכיחה אחת. סיבים מוסיפים נפח לצואה ועוזרים לקדם יציאות סדירות. צריכת נוזלים לא מספקת יכולה גם להוביל לעצירות, שכן מים מסייעים לריכוך הצואה ומסייעים במעברם. חוסר פעילות גופנית או אורח חיים בישיבה עלולים להאט את מערכת העיכול, מה שמקשה על יציאת הצואה.

מהי עצירות, מה הסיבות לה? ולמה פירות מועילים לטפל בה?

קיימים גורמים שונים לעצירות. הסיבות לעצירות יכולות להיות קשורות במחלת רקע, תזונה לקוי, מצב רגיש ועוד. תזונה לקויה וצריכה מופחתת של סיבים תזונתיים מהווה גורם שכיח ביותר לעצירות. גורמים פוטנציאליים אחרים לעצירות כוללים תרופות מסוימות. לדוגמה אופיואידים או תרופות נוגדות דיכאון מסוימות. גם שינויים הורמונליים כגון במהלך הריון או גיל המעבר עשויים להוביל לעצירות. וכך גם מצבים רפואיים מסוימים כגון תסמונת המעי הרגיז או תת פעילות בלוטת התריס עלולים לגרור עצירות.,גם מצבים רגשיים כמו מתח רגשי או חרדה עשויים להוביל לעצירות או לחלופין לשלשול או קיבה רכה.

הפרי שמועיל נגד עצירות ומועיל לעיכול. צילום: Teodor Buhl from Pixabay
הפרי שמועיל נגד עצירות ומועיל לעיכול. צילום: Teodor Buhl from Pixabay

יתר על כן, תזונה דלה בפירות, ירקות ודגנים מלאים, ועתירה במזון מעובד, פחמימות ריקות, סוכרים מעובדים ושומנים יכולה גם היא לתרום לעצירות. בנוסף, התעלמות מהדחף ללכת לשירותים להתפנות עשויה להוביל לעצירויות. כך גם שימוש תכוף בחומרים משלשלים עלולים לשבש את הקצב הטבעי של מערכת העיכול, ולהוביל לעצירות. זאת לצד גורמים שונים אחרים כמו מחלות מעי ומצבים רפואיים ששונים המשפיעים על תדירות היציאות.

כדי לסייע בניהול ומניעת עצירות הנובעת ממיעוט סיבים תזונתיים, נקפיד על שינוי תזונתי. לשם כך נקפיד לצרוך בתזונה מאוזנת ועשירה יותר סיבים ממקורות כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות. שמירה על כמות מים משמעותית ביום יכולה לסייע להפחתת עצירות. ולצד זה פעילות גופנית סדירה, כגון פעילות גופנית או הליכה, יכולה גם היא לעורר יציאות. הימנעות מצריכה מופרזת של מזון מעובד ושמירה על אורח חיים בריא הם אמצעים נוספים שיכולים לסייע במניעת עצירות.

הפרי שטוב נגד עצירות

סיכומו של דבר תופעת העצירות נובעת מסיבות רבות. בין אם מדובר בסיבה הנובעת ממיעוט פעילות גופנית ותזונה מעוטת סיבים או גורמים לעצירות כמו מחלת מעיים או מחלה קשה. בכל מקרה, אם הינכם סובלים מעצירות פנו לרופא לייעוץ ואבחון רפואי. אם הסיבה על פי הרופא נובעת מתזונה לקויה ומיעוט צריכת סיבים תזונתיים, הרי שתוכלו לצרוך יותר פירות ירקות ומזונות עתירי סיבים תזונתיים לטיפול בעצירות. אז איזה פרי טוב להפחתת עצירות ושיפור תפקוד העיכול?

איזה פרי מועיל להפחתת עצירות? מיהם הפירות שיכולים להפחית את העצירות ולעודד יציאות תדירות? הפרי שנמצא כמועיל במיוחד כנגד עצירות הוא שזיף בכלל. ובפרט שזיפים מיובשים הוכחו כמועילים כנגד עצירות.

ממצאים מחקריים הצביעו על יעילות השזיפים בהפחתת העצירות. ובפרט ממצאים מחקרים הראו כי שזיפים מיובשים יעילים במיוחד בהפחתת העצירות. מחקר מסוים אף מצא ששזיפים מיובשים עשוים להועיל להתרוקנות יעילה והפחתת עצירות אף מעל להשפעתו המועילה של פיסיליום. פיסיליום נחשב כמועיל במיוחד להפחתת עצירות גם כן.

מבחינת ערך תזונתי, שזיפים מיובשים עשירים בויטמינים ומינרלים. הם מקור מצוין לויטמין K, ויטמין A, אשלגן ונחושת. שזיפים מיובשים מכילים גם כמויות קטנות יותר של ויטמין C, ויטמין E, ויטמין B6, ומינרלים שונים כמו מנגן ומגנזיום.

תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה של שזיפים מיובשים היא אחת התכונות הבולטות שלהם. מנה אחת של שזיפים מיובשים (כ-5-6 שזיפים מיובשים) מכילה כ-12 גרם סיבים, שהם כמעט 50% מהצריכה היומית המומלצת. סיבים חיוניים לשמירה על מערכת עיכול בריאה ומניעת עצירות. זה מוסיף נפח לצואה, ומקל על המעבר דרך המעיים.

לצד שזיפים ופיסליום (שאינו פרי) פירות שונים הראו במחקרים השפעה מועילה על עצירות ותפקוד טוב יותר של המעיים, בשל רכיבים מועילים לצד סיבים תזונתיים. כך למשל תפוח, קיווי, פפאיה ואננס נמצאו כמועילים להפחתת עצירות. זאת לצד מזונות אחרים שאינם פירות. ירקות למשל נמצאו כמועילים גם הם בהפחתת עצירות. לדוגמה ברוקולי, חסה ופטרוזיליה. זאת לצד מאכלים אחרים נגד עצירות כמו שיבולת שועל (קוואקר).