לא לאכול אותה: איך מזהים אוכל מקולקל?

איך יודעים האם אוכל מסוים מקולקל? איך נזהה אוכל שהתקלקל? מה גורם למזון להתקלקל ומה זה עושה לגופנו? מה מאפיין את המאכלים שהתפתחו בהם חיידקים?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהעיכול
איך לגלות שהאוכל מקולקל? צילום: Pixabay

איך יודעים האם מזון מסוים התקלקל? איך מזהים מאכלים מקולקלים? מתי אוכל מתקלקל? מה מאפיין מאכלים שהתפתחו בהם חיידקים? מה ההשפעה של מזון מקולקל על גופנו?  למנה יש טעם משונה- איך להמנע מלאכול אותה ולסבול מהרעלת מזון או קלקול קיבה? למרות התקנות הבריאותיות והשמירה על היגיינה, רבים מהמאכלים שאנו קונים או מאחסנים עדיין מפתחים חיידקים ומתקלקלים.

מזון מקולקל מתאפיין במגוון גורמים המעידים על הידרדרותו. אוכל מקולקל הוא כזה שהתפתחו בו מיקרואורגניזימים במינון משמעותי והוא אינו בטוח עוד לאכילה. סימנים נפוצים למזון מקולקל כוללים שינויים בצבע, במרקם, בריח ובטעם. צמיחת עובש, שינוי צבע, ריחות רעים וטעמי לוואי מהווים אינדיקטורים לכך שהאוכל התקלקל. מזון מקולקל עשוי גם להראות סימני פירוק כגון בעבוע, תסיסה או נוזלים שהוא יגיר.

הרעלת מזון – איך לזהות אוכל מקולקל?

לצריכת מזון מקולקל יכולה להיות השלכות חמורות על בריאות האדם. חיידקים, עובש ופתוגנים אחרים יכולים להתרבות במהירות במזון מקולקל. התרבותם מובילה למחלות הנישאות במזון כמו הרעלת מזון. תסמינים של קלקול קיבה או הרעלת מזון כוללים:

  • בחילות
  • הקאות
  • שלשולים
  • התכווצויות בבטן
  • חום גוף
  • חולשה
  • כאבי ראש
  • כאבי שרירים
  • אלרגיות

במקרים חמורים, צריכת מזון מקולקל עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות יותר ומצריכה טיפול רפואי דחוף. אם קיים חשש שהמזון שאתם רוצים לרכוש עלול להיות לא טרי, הימנעו מקנייתו. אם המזון בביתכם מגלה סימנים אלה או אחרים, הימנעו מטיפול ושיקום שלו ופשוט זירקו אותו. כך תימנעו מהרעלת מזון. אם בכל זאת צרכתם מזון לא טרי ואתם חווים תסמינים כאלה או אחרים, פנו לרופא לאבחון וטיפול רפואי.

עובשים, פטריות וחיידקים שונים גורמים להרעלת מזון או קלקול קיבה. בין אלה חיידקי קוליפרומים או חיידק אי קולי המוביל להרעלת מזון או קלקול קיבה. גם חיידקי שיגלה, בצילוס צראוס , קמפילובקטר,  ליסטריה, סטפילוקוק זהוב, ויבריו, סלמונלה וקלוסטרידיום בוטולינום.

אז כיצד לגלות שהמזון מקולקל?

איך נאבחן אוכל מקולקל? כדי לזהות מזון מקולקל, חיוני להשתמש בחושים שלכם:

  1. בדקו חזותית את המזון לאיתור סימנים של עובש, נקודות, שינוי צבע או מרקם חריג.
  2. בחנו האם האוכל רירי, צמיגי, כולל עודף נוזליות או דביק. אלה הם סימנים של התפתחות חיידיקים.
  3. בדקו האם יש ריחות מוזרים המעידים על כך שהאוכל התקלקל. אם לאוכל יש ריח או טעם לא נעים, עדיף לטעות בעודף זהירות ולזרוק אותו.
  4. בנוסף, שימו לב לתאריכי התפוגה על אריזות המזון. היזהרו ממדבקות על גבי מדבקות שמסתירות את תאריך התפוגה המקורי.
  5. הקפידו על  הנחיות האחסון כדי למנוע קלקול מוקדם של המזון.

שמרו על היגיינה ואחסון מזון נכון – זהו המפתח למניעת קלקול מזון. אחסן במקרר בטמפרטורה המתאימה חשובה אך גם חשוב שנשתמש במזון, לפני שהוא חורג מחיי המדף ומתקלקל. כמו כן הקפידו על בשר נא נפרד ממזונות אחרים כדי למנוע זיהום צולב. וכאמור מעלה, כאשר יש ספק, אין ספק- זרקו את מה שחשוד כמקולקל.

מקורות

Hobbs, B. C. (1953). Food poisoning and food hygiene. Food poisoning and food hygiene.

Hernández-Cortez, C., Palma-Martínez, I., Gonzalez-Avila, L. U., Guerrero-Mandujano, A., Solís, R. C., & Castro-Escarpulli, G. (2017). Food poisoning caused by bacteria (food toxins). Poisoning: From Specific Toxic Agents to Novel Rapid and Simplified Techniques for Analysis33.

Ikeda, M., Yamaguchi, N., Tani, K., & Nasu, M. (2006). Detection of food poisoning bacteria in fresh vegetables using DNA microarray. Journal of health science52(1), 36-42.

דילוג לתוכן