אופס… ברח לי

מהי בריחת שתן ומה גורם לתופעה זו? מה מוביל לבריחת סידן ובמה היא מתאפיינת? מהי תופעת בריחת סידן ומה גורם לה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות המשפחה
צילום:Andrea Piacquadio Pexels

גוף האדם הוא מכונה משומנת מצוינת שמקבלת את כל הנדרש לה אם אנו מקפידים לתת לה זאת. ישנם מקרים שונים שהגוף שלנו סובל מחוסרים שונים הבאים לידי ביטוי בכל מיני תופעות שונות. במאמר זה נרחיב על דברים ש"בורחים" מהגוף, מהן ההשלכות וכיצד ניתן להימנע מכך.

בריחת שתן

אחד הנושאים הפחות נעימים הוא בריחת שתן. תופעה זו מתרחשת גם אצל גברים וגם אצל נשים כאחד. ואולם, נשים סובלות ממנה בתדירות גבוהה יותר. אצל נשים יש כמה סוגי בריחת שתן; בריחת שתן משולבת, בריחת שתן בדחיפות ובריחת שתן במאמץ.

מהי בריחת שתן?

בריחת שתן היא מצב שבו השתן יוצא באופן לא רצוני, זאת אומר ללא שליטתכם על הטלת השתן. זוהי תופעה שכיחה אשר לצערנו לא מטופלת כראוי במקרים רבים עקב מבוכתם של הסובלים ממנה. הסיבה שבגינה היא נגרמת היא פגיעה במנגנון שאחראי על פעולת השתן. המנגנון מורכב ממנגנון חיצוני של כלל מערכת השרירים של רצפת האגן וביניהן רקמות החיבור של רצפת האגן אשר מהווים תמיכה לשלפוחית השתן ולשופכה. המנגנון הפנימי מורכב משני שרירים; האחד חיצוני והאחד פנימי אשר במצב תקין הם מכווצים. שני השרירים הללו מחוברים אל השריר אשר מקיף את השופכה.

כמו בכל דבר גם לתופעה זו ישנם גורמי סיכון שמומלץ להימנע מהם. השמנה, עישון, מספר לידות גבוה, שימוש בתרופות משתנות, גיל מבוגר, מחלות רקע, אופן הלידה, תורשה ועוד. החדשות הטובות הן שבהחלט ניתן לטפל בנושא. כמובן שהטיפול יותאם למצב שבו נמצא המטופל. אך בכלליות נציין כי ניתן לטפל בתופעה בעזרת חיזוק שרירי רצפת האגן, באמצעות טיפול תרופתי אם יש בכך צורך וגם באמצעות טיפול כירורגי אם המצב מצריך זאת.

בריחת סידן

הסידן הוא זה שאחראי על חוזקן של העצמות בגופנו. כאשר יש בריחת סידן המשמעות היא שהעצמות הופכות להיות פחות דחוסות וצפופות ולמעשה הופכות לשבריריות יותר. גם תופעה זו מאפיינת נשים וגברים, וגם כאן נשים סובלות ממנה יותר בשל הפסקת הווסת החודשית.

מהי בריחת סידן?

לאורך כל החיים שלנו ישנן כמויות קטנות של עצם שנהרסות בגוף שלנו ומוחלפות בעצם חדשה. זאת משום שהעצמות בגופנו הן למעשה רקמה חיה. ככל שחולפות השנים, קצב הפירוק והבנייה של העצם משנה כוחות ולצערנו זה לרעה. איבוד מסת העצם מדורג לפי מצבי חומרה שונים. כאשר העצם מאבדת רק מעט מסה מדובר באוסטאופניה. ואילו כשהעצם מאבדת מסה רבה או שהמצב הוא חמור מדובר בתופעה של אוסטאופורוזיס.

גם לתופעה זו יש גורמי סיכון שמחריפים את אובדן מסת העצם וגורמים לאוסטאופורוזיס. ביניהם: עישון כמובן, מחסור במינרלים וויטמינים כמו סידן וויטמין D, גיל מבוגר, הפרעות אכילה קרי בולימיה או אנורקסיה, צריכה מופרזת של קפאין או אלכוהול, תורשה ועוד.

בריחת ברזל

הגוף שלנו זקוק לברזל ולא בכדי. לברזל תפקיד חשוב שכן הוא מסייע בנשיאת החמצן לאיברים השונים שבגוף ובעיקרו להוביל את החמצן מהריאות שלנו אל הרקמות. בנוסף, הוא תורם לחילוף חומרים והכרחי עבור תהליכי הגדילה וההתפתחות שלנו.​

מהי בריחת ברזל?

כאשר אין מספיק ברזל בגוף עלולה להתפתח אנמיה. בעקבותיה פוחתת גם אספקת החמצן לרקמות. הדבר עלול לגרום למספר תופעות שונות אשר יגרמו לנזק רב ופגיעה בבריאותנו ובאיכות חיינו. כך לדוגמה אנו עלולים לחוות קשיים בריכוז ובזיכרון, לסבול מקוצר נשימה, חולשה ועייפות רבה לצד חיוורון או דפיקות לב חזקות ואפילו נשירת שיער מוגברת.

כאמור, גם לתופעה זו קיימים גורמים המגבירים את הסיכון ללקות בה כגון: היריון ולידה, הווסת החודשית, גיל מבוגר, תזונה לקויה, אורח חיים צמחוני או טבעוני, מחלות רקע, טראומות, תורשה ועוד.

כתבה זו היא תוכן ממומן.

דילוג לתוכן