איזה מחלות נגרמות מעישון ומה סיגריות עושות לגוף?

מהם נזקי העישון? איזה מחלות נגרמות מעישון? מה סיגריות עושות לגוף? האם סיגריות מסרטן? מה הנזקים שיש לעישון?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדערפואת מומחים
מחלות ונזקים של עישון: מה הסיגריות גורמות לגוף? צילום: Pixabay Brigitte Werner

מהם נזקי העישון? איזה מחלות נגרמות מעישון? מה סיגריות עושות לגוף? האם סיגריות מסרטן? מה הנזקים שיש לעישון? האם עישון עושה קמטים? האם סיגריות משפיעות על התפקוד המיני? איך עישון משפיע על הפוריות?

לעישון מגוון השלכות בריאותיות, כלכליות וחברתיות. מלבד השפעתו על הבריאות, לעישון יש השפעות על הסביבה בגרימת נזקי עישון פאסיבי, הוא גורר נזק כלכלי משמעותי במיוחד לאור עלויות הטסיגריות המאמירות והוא משפיע ברמה האסתטית, בריח הסיגריות ועוד. במאמר זה על עישון סיגריות והשפעות הסיגריות על הבריאות מפורטים מגוון נזקים בריאותיים של העישון.

נציין בנוסף כי מלבד נזקים כלכליים, חברתיים ואסתטיים, הנזקים הנגרמים מעישון לא מוגבלים למעשן הבודד. נזקי העישון משפיעים גם על אלה שנחשפים לעישון פסיבי – חברים, הורים, ילדים, אחים ובני זוג. עישון ליד אנשים בסביבתם הוכח כגורם להם למחלות ולנזקים בריאותיים רק בגלל שנחשפו לעשן הסיגריות של המעשן. עישון פאסיבי  מגביר את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה, התקפי אסטמה, מחלות לב וכלי דם וסוגי סרטן מסוימים. לכן אם אתם מעשנים, נסו לצמצם עד הפחתה מוחלטת של העישון ופנו לרופא לקבלת ייעוץ איך להפסיק לעשן, להמנע מנזקים הרסניים אלה ולשפר את הבריאות הכללית.

מחלות ונזקים של עישון: מה הסיגריות גורמות לגוף?

אז מהם הנזקים של העישון? איזה מחלות נגרמות מעישון? מה סיגריות עושות לגוף? האם עישון גורם לסרטן? האם עישון משפיע על הנשימה? מה ההשפעה של העישון על הזדקנות מוקדמת? איך עישון קשור למחלות עיניים? לעישון טבק יכולות להיות השפעות מזיקות רבות על הגוף, המשפיעות הן על הבריאות לטווח הקצר והן על הבריאות. להלן כמה מהסיכונים והנזקים הבריאותיים העיקריים הקשורים לעישון:

1. סיכון מוגבר לסרטן: התשובה החותכת לשאלה האם עישון סיגריות מסרטן היא חיובית- סיגריות אכן מובילות לסרטן בשיעורים גבוהים בהרבה בהשוואה למי שלא מעשן. עישון המהווה גורם מוביל לסוגים שונים של סרטן. זה כולל סרטן הריאות, הפה, הגרון, הוושט, הלבלב, שלפוחית השתן, הכליות וצוואר הרחם ועוד.

2. בעיות נשימה: עישון פוגע במערכת הנשימה. העישון עלול להוביל למצבים כרוניים כגון ברונכיטיס כרונית ואמפיזמה. עישון מגביר את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה, מחמיר את תסמיני האסטמה ומפחית את תפקוד הריאות.

3. מחלות לב וכלי דם: עישון מהווה גורם סיכון מרכזי למחלות לב ושבץ מוחי. העישון פוגע בכלי הדם, מה שמוביל להצטברות של רובדים שומניים, היצרות של עורקים וזרימת דם מופחתת. זה בתורו מגביר את הסיכון להתקפי לב, שבץ וסיבוכים קרדיווסקולריים אחרים.

4. זיהומים בדרכי הנשימה: עישון מחליש את המערכת החיסונית ופוגע בריאות. זה הופך את מי שמעשן לרגישים יותר לזיהומים בדרכי הנשימה, כגון דלקת ריאות וברונכיטיס.

5. פגיעה בפוריות: עישון יכול להשפיע לרעה על הפוריות אצל גברים ונשים כאחד. אצל נשים, זה יכול להוביל לסיבוכים במהלך ההריון, כולל הפלה, לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך. כמו כן עישון יכול גם להשפיע על איכות הזרע אצל גברים.עישון גם משפיע על התפקוד המיני ויוצר בעיות בתפקוד זה אצל גברים.

6. סיכון מוגבר למחלות כרוניות: עישון מגביר את הסיכון לפתח מצבים כרוניים כגון סוכרת מסוג 2, אוסטאופורוזיס ודלקת מפרקים שגרונית.

7. הזדקנות מוקדמת: עישון מאיץ את תהליך ההזדקנות. והאם עישון גורם לקמטים? בהחלט, עשן הסיגריות והעישון מובילים לקמטים מוקדמים, עור עמום וסימני הזדקנות אחרים.

כיצד העישון משפיע על הבריאות?

8. בעיות בריאות הפה: עישון עלול לגרום לריח רע מהפה, שיניים מוכתמות, מחלות חניכיים וסיכון מוגבר לסרטן הפה.

9. מחלות עיניים: עישון קשור לסיכון מוגבר למחלות עיניים. כמו לדוגמה מחלות  קטרקט וניוון מקולרי הקשור לגיל, המוביל לאובדן ראייה.

10. מערכת חיסון מוחלשת: עישון מחליש את המערכת החיסונית. זה בתורו הופך אנשים לרגישים יותר לזיהומים, כולל זיהומים בדרכי הנשימה ומחלות אחרות.

11. סיכון מוגבר לשבץ מוחי: עישון פוגע בכלי הדם. הוא מגביר את לחץ הדם ומקדם היווצרות של קרישי דם. גורמים אלו מעלים משמעותית את הסיכון לשבץ מוחי.

12. החמרה במצבים בריאותיים קיימים: עישון עלול להחמיר את התסמינים וההתקדמות של מצבים בריאותיים שונים, כגון אסטמה, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), סוכרת ומחלות אוטואימוניות.

13. בעיות בריאות הפה והשיניים: עישון תורם לבעיות בריאות הפה, כולל מחלות חניכיים, אובדן שיניים, זיהומים בפה וריפוי פצעים מאוחרים לאחר טיפולי שיניים.

14. פגיעה בחוש הטעם והריח: עישון יכול להפחית את חוש הטעם והריח, להפחית את ההנאה מאוכל ולהריח את הניחוחות של מזון.

15. סיכון מוגבר להפרעות נפשיות: עישון נקשר לסיכון מוגבר למצבים נפשיים, כגון חרדה, דיכאון וסכיזופרניה.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן