נלחמים בעודף כולסטרול? אילו תרופות מעלות את הכולסטרול?

רוצים לשמור על כולסטרול נמוך בדם? לעיתים תרופות מסוימות עלולות דווקא להעלות את רמות הכולסטרול. מהן התרופות שעלולות לגרום לכולסטרול גבוה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בדיקות דםרפואה מונעת
אילו תרופות מעלות את הכולסטרול? צילום: Pexels-shvets-production

מהן התרופות שעלולות להגביר את רמות הכולסטרול בדם? רבים משתמשים בתרופות שונות לשם טיפול במצבים רפואיים. עם זאת, חלק מן התרופות עלולות להשפיע על גופנו בדרכים שונות, לרבות עלייה ברמת הכולסטרול. אילו חומרים גורמים להיפרכולסטרולמיה ולעליה ברמות הכולסטרול בדם? מה התרופות שמעלות כולסטרול?

אם אתם סובלים מכולסטרול גבוה, פנו לרופא מומחה לעבור אבחון מדויק לגבי הסיבות לעודף הכולסטרול. ייתכן ובמהלך האבחון ימצאו גורמים שונים. הגורמים לעודף כולסטרול מגוונים: החל מעישון, צריכת אלכוהול, לחץ נפשי, מחלות מסוימות, תזונה לא בריאה, חוסר איזון הורמנלי, השמנת יתר ועוד. עם זאת ייתכן שהסיבה שתתברר בבדיקה עם הרופא תתחוור ככזו הקשורה לתרופות בהן אתם משתמשים. במקרה כזה, יש להוועץ ברופא על מנת לבחון אפשרויות טיפוליות חלופיות, לשקול החלפת התרופה או להשתמש בתרופות אחרות לאיזון המצב, טיפולים אחרים כולל שינויים באורחות החיים ועוד.

אילו תרופות מעלות את הכולסטרול?

רוצים לשמור על כולסטרול נמוך בדם? לעיתים תרופות מסוימות עלולות דווקא להעלות את רמות הכולסטרול. מהן התרופות שעלולות לגרום לכולסטרול גבוה?

בעוד שחלק מהתרופות ידועות כמעלות את רמות הכולסטרול, חשוב לציין שההשפעות יכולות להשתנות מאדם לאדם. להלן מספר דוגמאות לתרופות שעשויות להשפיע על רמות הכולסטרול:

  1. סטטינים: תרופות סטטינים, הנרשמות בדרך כלל להורדת כולסטרול, יכולות באופן פרדוקסלי להעלות את רמות הכולסטרול אצל אנשים מסוימים. השפעה זו נראית בדרך כלל בטווח הקצר ולאחריה ירידה ברמות הכולסטרול כאשר התרופה משפיעה במלואה.
  2. תרופות משתנות: סוגים מסוימים של תרופות וחומרים משתנים, כגון משתני תיאזיד, עלולים לגרום לעלייה קלה ברמות הכולסטרול והטריגליצרידים. עם זאת, היתרונות הקרדיווסקולריים הכוללים של תרופות אלו גוברים משמעותיים .
  3. תרופות אמצעי מניעה: חלק מהכדורים למניעת הריון המכילים אסטרוגן. לכן הללו עלולים להוביל לעלייה קלה ברמות הכולסטרול LDL ולירידה ברמות הכולסטרול HDL.
  4. קורטיקוסטרואידים: שימוש ארוך טווח בקורטיקוסטרואידים, כגון פרדניזון, יכול להשפיע על חילוף החומרים של הכולסטרול. זה מוביל לעלייה ברמות כולסטרול LDL וטריגליצרידים. תרופות אלו נרשמות בדרך כלל למצבים רפואיים ספציפיים.
  5. תרופות מדכאות חיסון: תרופות מדכאות חיסון מסוימות המשמשות למניעת דחיית איברים לאחר השתלה, כגון ציקלוספורין, יכולות להעלות את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים. ניטור קבוע ואסטרטגיות ניהול מתאימות מיושמות כדי למזער את ההשפעה על רמות השומנים.
  6. תרופות אנטי-רטרו-ויראליות: חלק מהתרופות האנטי-רטרו-ויראליות המשמשות לטיפול ב-HIV/איידס, כגון מעכבי פרוטאז וכמה מעכבי טרנסקריפטאז של נוקלאוזידים, נמאו קשורות לרמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים. מעקב קבוע, ניטור והתאמות הנוגעות לאורח חיים מומלצות לרוב לאנשים הנוטלים תרופות אלו.

נדגיש כי ההשפעה של תרופות על רמות הכולסטרול יכולה להשתנות מאדם לאדם. כאמור, יש להוועץ ברופא המומחה המטפל על מנת לאבחן, לנטר ולטפל באופן שיטתי בשינויים בפרופילי השומנים והאתמת התרופות לפי הצורך כדי לשמור על בריאות הלב וכלי הדם הכללית. נמליץ לפנות לאבחון וייעוץ מקיף הנוגע למצב הרפואי ולהתאמת תרופות מתאימות או שינוי תרופות, אם יש לך חששות לגבי האופן שבו תרופה ספציפית עשויה להשפיע על רמות הכולסטרול שלך.

דילוג לתוכן