הגדרה מה זה חרדה – תסמינים וסוגים

הכל אודות חרדה: מה זה חרדה? אילו סוגי חרדה יש? מה התסמינים של חרדה? מהם הסימפטומים של חרדה מתמשכת?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
הגדרה מה זה חרדה - תסמינים וסוגים. צילוםPixabay pedro figueras

מה זה חרדה? אילו סוגי חרדה יש? מה התסמינים של חרדה? מהם הסימפטומים של חרדה מתמשכת? חרדה מתייחסת לתגובה אנושית טבעית ללחץ או לאיומים הנתפסים על ידי אדם באופן סובייקטיבי. חרדה היא רגש נורמלי ומסתגל שעוזר לנו להתמודד עם מצבים שעלולים להיות מסוכנים או מאתגרים. עם זאת, כאשר החרדה הופכת להיות מוגזמת, ממושכת או מפריעה לחיי היומיום, ניתן לסווג אותה כהפרעת חרדה.

לצד תסמינים גופניים כמו דופק גבוה וכאבים, לחרדה גם תסמינים רגשיים כמו תחושת איום, תסמינים התנהגותיים כמו הימנעות. בנוסף, להפרעת חרדה קיימים תסמינים קוגניטיביים כמו דאגנות ומחשבות טורדניות, תסמינים רגשיים כמו חוסר אונים ותחושת איום ותסמינים פיזיים כמו כאבי שרירים, דריכות, הזרעה או חוסר נוחות במערכת העיכול. אם אתה או אדם קרוב אליך מרגיש תסמינים אלה או אחרים, חווה מצוקה רגשית, חרדה או הפרעה אחרת, יש לפנות לרופא או מומחה בתחום הפסיכולוגיה על מנת לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים שיכול לכלול טיפול תרופתי, שיחות וסוגי מענה טיפולי אחר.

אילו סוגי חרדה יש?

הפרעות חרדה הן קבוצה של מצבים נפשיים המאופיינים ברגשות חזקים מתמשכים של פחד, דאגה או אי נוחות. הפרעת חרדה יכולה להתבטא בצורות שונות. קיימים סוגים שונים של הפרעת חרדה:

הפרעת כללית (GAD) – חרדה כללית /מוכללת, הפרעת פאניקה הכוללות חשש מהתקף חרדה נוסף לאחר התקף חרדה, הפרעת חרדה חברתית הכוללת חשש מאינטראקציות הקשורות לאחרים,  חרדת נטישה או פרידה, חרדה מקהל, מקומות פתוחים או סגורים או שהות לבד – אגורפוביה והפרעות חרדה אחרות ספציפיות כמו חרדה מגבהים, מבעלי חיים, ממצבים מסוימים, מדם וכו.

תסמינים של חרדה

אלו תסמינים יש לחרדה? מה מאפיין חרדה? מה הסימפטומים של התקף חרדה?

להלן פירטנו מאפיינים מרכזיים של הפרעות חרדה הכוללים בין היתר:

  • תסמינים גופניים של חרדה: חרדה יכולה להתבטא גם בתסמינים גופניים, כולל קצב לב מוגבר, נשימה מהירה, הזעה, רעד, מתח שרירים, אי שקט ועייפות. התסמינים הללו עלולים להיות מעיקים ועשויים לחקות את תגובת הגוף לסכנה אמיתית.
  • תסמינים קוגניטיביים של חרדה: חרדה יכולה להשפיע על המחשבות והקוגניציה של האדם. הם עשויים להתקשות בריכוז, לחוות מחשבות מעוותות, הטיות קוגניטיביות, מחשבות טורדניות, פחד מאסון, חששות ומחשבות לגבי העתיד, חשבה על אסון או אבדון המתקרב ועוד.
  • תסמינים רגשיים של חרדה: תחושת איום, מצוקה רגשית חזה, תחושת העדר יכולת, דאגה, חשש, חוסר אונים, העדר שליטה, בדידות ועומס רגשי. למשל חווים דאגה וחשש לגבי עבודה, מערכות יחסים, בריאות או מצבים יומיומיים. הדאגות לרוב אינן פרופורציונליות לאיום בפועל.
  • תסמיני התנהגותיים של חרדה: אנשים מסוימים עם הפרעות חרדה עשויים לעסוק בהתנהגויות הימנעות, בניסיון להימנע ממצבים או טריגרים המעוררים חרדה. זה יכול להגביל את יכולתם להשתתף בפעילויות רגילות או למלא אחריות.תסמינים התנהגותיים יכולים לכלול גם בריחה, שידור בטחון, תלותיות בגורם מרגיע חיצוני, חיפוש אישור מאחרים.

חרדה משפיע על חיי היומיום. הפרעות חרדה יכולות להשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום של האדם, מערכות היחסים, הביצועים בעבודה או בבית הספר והרווחה הכללית. חרדות עלולות להוביל למצוקה ופגיעה בתחומי תפקוד מרובים.

נציין שהפרעות חרדה הן מצבים שניתן לטפל בהם. גישות טיפול יכולות לכלול טיפול פסיכולוגי כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול תרופתי, שינויים באורח החיים, טכניקות לניהול מתח ותמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. כאמור, אם אתם או מישהו שאתם מכיר חווה תסמינים של חרדה הגורמים למצוקה או פגיעה משמעותית, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית, אבחון, הדרכה ומציאת טיפול מתאים.

דילוג לתוכן