היפרגליקמיה – סיבות מה גורם לסוכר גבוה

מה גורם לסוכר גבוה? מתי מוגדר מצב של היפרגליקמיה? למה יש עליית סוכר? מהי היפרגליקציה? מה הגורמים להיפרגליקציה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

דיאטה והרזיהסכרת
היפרגליקמיה - סיבות מה גורם לסוכר גבוה. צילום: Pixabay Michal Jarmoluk

מה גורם לסוכר גבוה? מתי מוגדר מצב של היפרגליקמיה? למה יש עליית סוכר? מהי היפרגליקמיה? מה הגורמים להיפרגליקמיה? למצב של היפרגליקמיה סיבות שונות. היפרגליקמיה מוגדרת כמצב רפואי שבו רמות הסוכר בדם בגוף גבוהות באופן חריג. מצב זה קשור בדרך כלל לסוכרת, אך יכול להופיע גם אצל אנשים ללא סוכרת. גלוקוז הוא סוג של סוכר המהווה את מקור האנרגיה העיקרי של הגוף. אינסולין הוא הורמון שעוזר לווסת את כמות הגלוקוז בדם.

אצל אנשים עם סוכרת, הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין או שאינו מגיב כראוי לאינסולין. זה מוביל לרמות גבוהות של גלוקוז בדם. תסמינים של היפרגליקמיה וסוכר גבוה יכולים לכלול שינויים במשקל רעב, זיהומים וריפוי פצעים איטי, הטלת תשישות, שתן תכופה, צמא מוגבר, עייפות, ראייה מטושטשת, כאבי ראש, פה יבש ועוד.

אם לא מטפלים במצב זה, היפרגליקמיה עלולה להוביל לסיבוכים חמורים, כגון קטואצידוזיס – הצטברות של חומצות רעילות בדם ונזק ארוך טווח לעיניים, לכליות ולעצבים.

במידה והינכם סובלים מרמות סוכר גבוהות, עליית סוכר מהירה בדם, היפרגליקציה או היפוגליקמיה, סוכרת סמויה, סוכר גבוה ותסמינים כאמור, פנו לרופא מומחה לקבלת ייעוץ, אבחון מקיף והמלצות טיפוליות.

היפרגליקמיה – סיבות

טיפול בהיפרגליקמיה כרוך בדרך כלל בניהול רמות הסוכר בדם באמצעות שילוב של תרופות, שינויים בתזונה ותמורות באורח החיים כמו הגברת פעילות גופנית. חשוב לאנשים עם סוכרת לנטר את רמות הסוכר בדם באופן קבוע כדי למנוע ולנהל היפרגליקמיה. אך מה מוביל להיפרגליקמיה ? מה הגורמים להיפרגליקמיה ?
היפרגליקמיה יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כולל:

  1. סוכרת: היפרגליקמיה היא סימפטום שכיח של סוכרת מסוג 1 וסוג 2. בסוכרת מסוג 1, הגוף אינו מייצר מספיק אינסולין כדי לווסת את רמות הסוכר בדם, בעוד שבסוכרת מסוג 2, הגוף אינו משתמש באינסולין כראוי.
  2. תזונה: מזון עשירה בפחמימות, סוכרים, שומנים רווים ושומן טראנס ואוכל מעובד.
  3. מחלה או זיהום: מחלות או זיהומים עלולים לגרום לגוף לייצר הורמוני לחץ, כמו קורטיזול ואדרנלין, שעלולים להעלות את רמות הסוכר בדם.
  4. תרופות: תרופות מסוימות, כגון סטרואידים או תרופות משתנות, עלולות לגרום להיפרגליקמיה כתופעת לוואי.
  5. חוסר פעילות גופנית: פעילות גופנית יכולה לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם, כך שחוסר פעילות, אורח חיים יושבי ומיעוט פעילות יכול לתרום להיפרגליקמיה.
  6. אכילת יתר: צריכת יותר מדי מזון, במיוחד פחמימות, עלולה לגרום לרמות הסוכר בדם לעלות.
  7. לחת נפשי כרוני ומתח: מתח ולחץ נפשי יכולים לגרום לגוף לייצר הורמוני לחץ, שעלולים להעלות את רמות הסוכר בדם.
  8. הפרעות הורמונליות: הפרעות במערכת האנדוקרינית, כגון תסמונת קושינג או פעילות יתר בבלוטת התריס, עלולות לגרום להיפרגליקמיה.
  9. מצבים רפואיים אחרים: מצבים רפואיים מסוימים, כגון דלקת לבלב או מחלת כבד, עלולים לגרום להיפרגליקמיה.

חשוב לציין שהיפרגליקמיה יכולה להופיע גם ללא סיבה נראית לעין אצל אנשים עם סוכרת. חשוב לעבוד עם רופא מומחה ודיאטנית על מנתי לנהל את רמות הסוכר בדם, להמנע מסוכרת ולמנוע סיבוכי סוכרת לחולים בה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן