האם מחלת הפה והגפיים מדבקת? איך אפשר להידבק במחלה?

האם מחלת הפה והגפיים מדבקת? מתי? מה מאפיין את המחלה וגם איך אפשר להידבק במחלת הפה והגפיים? האם אפשר להדבק במחלה זו יותר מפעם אחת?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
האם מחלת הפה והגפיים מדבקת? איך אפשר להידבק במחלה? צילום:Pixabay Ivabalk

איך אפשר להידבק במחלה הפה והגפיים? האם מחלת הפה והגפיים מדבקת בצעירים ובמבוגרים ? מחלת הפה והגפיים היא מחלה זיהומית הנגרמת כתוצאה מוירוס. המחלה שכיחה בקרב ילדים ובמיוחד עד גילאי 6. המחלה מדבקת במיוחד. המחלה גורמת להדבקה של מבוגרים וילדים.

במחלת הפה והגפיים אפשר להדבק מספר פעמים. ואולם ההידבקות הראשונה היא זו שבה תסמיני המחלה הם הקשים ביותר. תסמיני המחלה כוללים חום, עייפות, תחושה לא טובה בגוף, כאבים בחלל הפה, תאבון ירוד ופצעים בפה. לאחר כמה ימים מתחילת החום מופיעה במחלה גרד ופריחה או שלפוחיות בגפיים. מחלת הפה והגפיים נמשכת לרוב כשבוע עד שבועיים. לצד זה חשוב לזכור כי בכל מקרה של תסמינים יש לגשת לאבחון רפואי וטיפול אצל מומחה, לבחינת המצב והגורמים לתסמינים ומניעת סיבוכים של מחלה זו כמו דלקת במוח או דלקת קרום המוח.

 

האם מחלת הפה והגפיים מדבקת?

האם מחלת הפה והגפיים מדבקת עבור מבוגרים? האם מחלת הפה והגפיים מדבקת לילדים ועד מתי? התשובה לכך היא חיובית. מחלת הפה והגפיים כן מדבקת עבור מבוגרים אך בעוצמה פחותה, לרוב משום שהמבוגרים כבר חלו בה ולכן הידבקות בפעם השנייה או השלישית אפשרית אך כוללת תסמינים חלשים באופן משמעותי. מחלת הפה והגפיים מדבקת במיוחד בשבוע המחלה הראשון. המחלה מדבקת עבור מבוגרים כאמור גם אם חלו בעבר והיא מדבקת במיוחד עבור ילדים ופעוטות אחרים שלא חלו במחלה.

איך אפשר להידבק במחלת הפה והגפיים?

אז כיצד ניתן להדבק במחלת הפה והגפיים? המחלה נגרמת עקב מגע עם נוזלי גוף של אדם הנושא את המחלה. למשל מגע עם רוק או נזלת שמופצים בשיעול או התעטשות ונשימתם לחלל האף. מלבד חשיפה להידבקות עקב מגע טיפתי ניתן להדבק עקב מגע של אדם בריא בחפצים הנגועים בנוזלים והפרשות של אדם חולה כמו הפרשות צואתיות, הפרשות רוק או נזלת. לכן שמירה על היגיינה מסייעת מאד להפחתת ההידבקות.

מתי מחלת הפה והגפיים מדבקת? הפצת הנגיף על ידי ילדים מתרחשת בעיקר בשבעת הימים הראשונים לאחר ההידבקות. כלומר במהלך שבעה ימים ראשונים הילדים והאנשים החולים במחלה מדבקים באופן המשמעותי ביותר.

ואולם גם לאחר שבועיים או חודשים אחרי שהתסמינים עוברים, גם אדם מבוגר או ילד בריא יכול להדביק אחרים באמצעות חשיפה להפרשות שלו כמו וירוסים המצויים בצואה גם חודשים לאחר המחלה וההחלמה ממנה.

הגורם להדבקות במחלת הפה והגפיים הוא וירוס קוקסאקי A ממשפחת אנטרו נגיפים.

דילוג לתוכן