הפתרון לאיידס? פריצת הדרך במניעת HIV

האם הפרפ יפתור את בעיית האיידס? PREP - פריצת הדרך במניעת HIV: מה זה PrEP? איך להשיג פרפ? איך להשתמש בו ומיהם הרופאים המאושרים לתת פרפ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמדע
הפתרון לאיידס? פריצת הדרך במניעת HIV. צילום pexels-anna-shvets

מה זה פרפ PREP ? איך להשיג פרפ? האם בטוח לשכב עם מישהו על פרפ? נגיף HIV המחולל את מחת האיידס או בשמו המלא נגיף הכשל החיסוני האנושי ממשיך להוות אתגר בריאותי עולמי גדול. האיידס היא מחלה הממשיכה להשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעוד שהושגה התקדמות משמעותית בטיפול ובניהול המחלה עצמה, לאחר ההידבקות, מניעה נותרה היבט מכריע במאבק במגיפה. בשנים האחרונות, התקדמות פורצת דרך נוצרה בזכות תרופת מנע, Pre-Exposure Prophylaxis (PrEP) שהוכחה ככלי רב עוצמה למניעת וירוס HIV . מאמר זה נועד לספק סקירה כללית על PrEP המלצות ותפקיד התרופה במאבק במחלת ה-HIV.

כדי להבין היטב את המשמעות של PrEP חיוני להבין את היסודות של נגיף ה- HIV וכיצד הוא מועבר. HIV הוא וירוס התוקף את המערכת החיסונית של הגוף, מחליש אותה בהדרגה ומוביל לתסמונת כשל חיסוני נרכש (איידס) אם הווירוס אינו מטופל, הוא יכול להדביק אחרים באמצעות יחסי מין לא מוגנים, שיתוף מחטים, או מאם לילד במהלך לידה או הנקה.

אז מה זה PrEP?

Pre-Exposure Prophylaxis PrEP מתייחס לשלב שבו משתמשים בתרופות אנטי-רטרו-ויראליות על ידי אנשים בריאים, כאלה שתוצאת הבדיקה שלהם מצביעה על 'שלילי' בסטטוס ה- HIV. אנשים אלה, שלוקחים את התרופה גם אם הם בריאים, מפחיתים את הסיכון שלהם לחלות בנגיף, גם אם היו במגע עם אדם חולה.

תרופת ה-PrEP הנפוצה ביותר היא שילוב של שתי תרופות: tenofovir disoproxil fumarate (TDF) ו-emtricitabine (FTC). ההמלצה, לקחת את התרופה באופן עקבי, PrEP כך שהיא תהיה חלק ממחזור הדם, מה שמפחית באופן משמעותי את הסבירות להידבקות ב-HIV, אפילו במקרה של חשיפה, כאמור.

היעילות והבטיחות של PrEP

ניסויים קליניים רבים ומחקרים בעולם האמיתי הוכיחו את היעילות של PrEP במניעת העברת HIV. כאשר נלקח באופן עקבי, PrEP הוכיח כי הוא מפחית את הסיכון לחלות ב-HIV באמצעות יחסי מין בלמעלה מ-90% מהבדיקות. חשוב לציין ש-PrEP אינו מגן מפני זיהומים אחרים המועברים במגע מיני (STIs) או הריון, ולכן עדיין יש לנקוט באמצעי מניעה נוספים.

PrEP היא תרופה שנחשבת בטוחה, ללא תופעות לוואי רבות או מסוכנות, רוב תופעות הלוואי קלות וזמניות. עם זאת, כמו כל תרופה, ל-PrEP עשויות להיות תופעות לוואי אפשריות כמו בחילות, כאבי ראש ובעיות בצפיפות הכליות או העצם. ניטור רפואי קבוע הוא חיוני כדי להבטיח את בטיחות התרופה ולתת מענה לכל דאגה. הוועצו ברופא המטפל לגבי כל תופעת לוואי ולגבי אופן לקיחת התרופות והתוויות נוגדות לתרופות אחרות.

איך להשיג פרפ?

איך להשיג פרפ? את התרופה אפשר להשיג בבתי מרקחת לאחר אישור מרופא. כיום המגמה היא להקל על המעוניינים בכך לקבל את התרופה. זאת על מנת למנוע הידבקות. אז איך להשיג פרפ מהרופא המטפל במרשם? PrEP מומלץ לאנשים בסיכון גבוה לחלות בנגיף מחולל איידס. התרופה תינתן למטופלים כולל:
1. גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים
2. גברים או נשים שעוסקים במין ללא קונדום
3. גברים או נשים שבני הזוג שלהם בעלי סטטוס
4. גברים או נשים שלא ידוע או בני זוג חוששים שהם כבעלי HIV
5. אנשים שמזריקים סמים ו/או חולקים מחטים
6. אנשים שחיים עם בן זוג נשאי HIV
7. אנשי מקצוע בתחום הבריאות הממלאים תפקיד חיוני בהערכת זכאותו של אדם ל-PrEP ומתן ייעוץ הכרחי.

חשוב לדעת: פרפ אינו תחליף לשיטות מין בטוחות יותר אלא אמצעי מניעה נוסף.

זמינות והקפדה על PrEP

מעבר לאמור לעיל אפשר להשיג פרפ גם בדרכים נפוצות אחרות; הזמינות של-PrEP התרחבה משמעותית בשנים האחרונות, מה שהופך את התרופה לזמינה יותר עבור מי שזקוק לה. ספקי שירותי בריאות, מרפאות לבריאות מינית וארגונים קהילתיים יכולים לסייע לאנשים בגישה ל-PrEP.

במדינות מסוימות כולל ישראל, PrEP מכוסה בביטוח רפואי של קופת חולים חלקית או באופן מלא, בעוד שבאחרות הוא עשוי להיות בתשלום מלא. עמידה בהנחיות השימוש ב-PrEP חיונית ליעילות התרופה במניעה של HIV. שימוש יומיומי עקבי בתרופה מהווה נדבך חשוב, שכן לוקח זמן עד שהתרופות מצטברות בגוף ומספקות הגנה מיטבית. בדיקות סדירות, כולל בדיקות HIV, בדיקות תפקודי כליות ובדיקות STI,מהוות מרכיבים חיוניים בטיפול ב PrEP.

החשיבות של PrEP במאבק נגד HIV

ל-PrEP יש תפקיד חיוני בהפחתת שיעורי ההדבקה והעברה של נגיף ה HIV. זאת במיוחד באוכלוסיות בסיכון גבוה כפי שציינו מעלה. ההעברה של האחריות למניעה לזהירות מקסימלית,  חינוך מיני, בדיקות ותוצאות שליליות חיוניות למניעת HIV במדינות בהם השימוש בתרופה נפוץ.

הללו לצד אסטרטגיות מניעה אחרות כמו שימוש בקונדום, בדיקות רגילות ל-HIV ותוכניות חינוכיות ומנע, גורמים לכך שה-PrEP תורם משמעותית כבר היום, לבלימת התפשטות ה-HIV ולהשגת היעד העולמי של סיום המגיפה עד 2030.

תוך כמה זמן הפרפ משפיע?

איך להשתמש בפרפ? תוך כמה זמן הפרפ משפיע? כל אדם המשתמש בתרופה נדרש להוועץ עם הרופא המטפל לפני השימוש בה בהתאם למצבו ומאפייניו. עם זאת ככלל, ההתוויה הנהוגה היא בשתי דרכים ללקיחת התרופה:

1. נטילה של כדור כל יום, באותה שעה – שיטה זו הוכחה ביותר מ90% מהמקרים כיעילה בהפחתת הסיכון להדבקה. זוהי גם השיטה שמאושרת ומומלצת על ידי משרד הבריאות בישראל.
2. נטילת כדור על פי דרישה –בסמוך לקיום יחסי מין. דרך זו של נטילת כדורים סמוך לפני ולאחר יחסי המין פחות מומלצת והוכחה רק לגבי יחסים בין גברים. מחקרים אמפיריים לגבי גברים שמקיימים יחסים עם גברים הראו אפקטיביות מניעתית מסוימת בשיטה בה לוקחים כדור אחד 2-24 שעות לפני המגע המיני, ואז כדור נוסף 24 שעות לאחר הכדור הראשון ועוד כדור שלישי 24 שעות מהכדור השני. כלומר שלושה עד ארבעה כדורים במשך 48 שעות מאז המגע המיני, כלומר, 3 ימים ברצף.
בכל מקרה, בכל אחת מהדרכים יש להיוועץ עם הרופא המומחה לפני נטילת התרופה.

רופאים מורשי Prep

מי מורשה לתת פרפ? אילו רופאים יכולים לרשום טיפול פרפ? כיום, לא כל רופא רשאי לתת מרשם לתרופה זו. רק רופאים שעברו קורס הכשרה בתחום PrEP (Pre-exposure Prophylaxis) למניעת הדבקה ב HIV רשאים לכך.

ברשימת הרופאים המורשים המפורסמת על ידי משרד הבריאות יש כיום 399 תוצאות של רופאים המוכשרים לתת מרשם . להלן קישור לרשימת רופאים בוגרי קורס הכשרה PRPR.   בעמוד זה ניתן לבדוק ברשימה מי מהרופאים שייך לאיזו קופת חולים.

https://www.gov.il/he/departments/dynamiccollectors/prep-hiv-dr?skip=0

דילוג לתוכן