התסמינים של איידס, מה הסיכוי להדבק בו ואיך נדבקים?

מהם סיכוי הדבקה באיידס במגע חד פעמי? מה הסיכוי להדבק באיידס בשימוש בקונדום? אילו תסמינים לאיידס מבטאים הידבקות או התפרצות של מחלה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות וחיסוניםאיידס
מהם תסמיני הידבקות בנגיף איידס, איך עלולים להדבק ומה הסיכוי להידבק בעקבות מגע מיני לא מוגן? צילום?Pixabay stocksnap

מהם סיכוי הדבקה באיידס במגע חד פעמי? מה הסיכוי להדבק באיידס בשימוש בקונדום? אילו תסמינים לאיידס אצל גברים ונשים מבטאים הידבקות או התפרצות של מחלה? מה זה איידס? מה זה איידס HIV ומה מאפין אותו?

HIV (נגיף הכשל החיסוני האנושי) הוא וירוס אשר תוקף ופוגע במערכת החיסון. אם הנגיף לא מטופל, הוא יכול להתקדם למחלת איידס (תסמונת כשל חיסוני נרכש). מחלת איידס מהווה מצב המאופיין בפגיעה חמורה במערכת החיסון. אדם שנדבק בנגיף HIV ומטופל באמצעות תרופות חדשניות (כלולות בסל הבריאות בארץ) יוכל להפוך את המחלה לכרונית. זאת בהשוואה למצב בעבר לפני קיומה של התרופה. אז המחלה היתה מתפרצת בשלב כלשהו וגורמת למוות. לצד זה חשוב לשמור על שימוש באמצעי מניעה או תרופות למניעת כמו PreP כנגד הידבקות במחלה זו ובמחלות מין נוספות, והצורך לצרוך תרופות כנגדן שגורמות לתופעות לוואי שונות ולעיתים לפגיעה באיכות החיים.

מה סיכוי ההדבקה באיידס במגע חד פעמי?

לעיתים בשל נסיבות שונות אדם נמנע משימוש באמצעי מניעה או שהאמצעים אינם תקינים. במקרה כזה מהו הסיכוי להדבק ממגע מיני חד פעמי אחד? מהם סיכוי ההדבקה באיידס ממגע יחיד לא מוגן? בהנחה והפרטנר אכן נשא של נגיף איידס בעל רמות נגיף בדם שאינן מטופלות:

  • עבור האישה, סיכוי ההידבקות באיידס בגלל מגע חד פעמי וגינלי בין גבר לאישה הוא סיכוי שבין 0.08% לבין 0.19%, כלומר כעשירית האחוז – משמע סיכוי של כ-1 ל-1000.
  • עבור הגבר, סיכוי ההידבקות באיידס בגלל מגע חד פעמי וגינלי בין גבר לאישה הוא סיכוי שבין 0.05% לבין 0.1%. כלומר במקרה כזה קיים סיכון של כ-1 ל-1500.
  • עבור גבר אקטיבי (חודר), סיכוי ההידבקות באיידס בגלל מגע חד פעמי ביחסים אנאלים בין גבר לגבר הוא סיכוי שבין 0.06% לבין 0.16%. כלומר במקרה כזה קיים סיכון של כעשירית האחוז – משמע סיכוי של כ-1 ל-1000.
  • עבור גבר פסיבי (נחדר), סיכוי ההידבקות באיידס בגלל מגע חד פעמי ביחסים אנאלים בין גבר לגבר הוא סיכוי שבין 0.5% לבין 3.38%. כלומר במקרה כזה קיים סיכון גבוה יחסית שבין 1 ל-10 ל1 ל200 להדבק.

מה הסיכוי להדבק באיידס כשמשתמשים בקונדום?

כאשר משתמשים בקונדום סיכוי ההדבקה באיידס במגע חד פעמי פוחתים מאוד. פרסומים רבים מתארים את השימוש בקונדום כמפחית את הסיכוי להדבק במחלות מין כולל איידס ב95-99%. ואולם נתונים אלה לעיתים קרובות אינם משקללים שימוש לא נכון ולא תקין או לא עקבי באמצעי המניעה. ממצאים שמרניים יותר מצביעים על יעילותו של קונדום כמוריד את הסיכון ב-90 עד 95% כאשר משתמשים בו בעקביות ובאופן סביר. קונדום מפחית את הסיכון לחלות במחלת מין כמו HIV פי 10 עד פי 20.

מחקרים הראו כי בשימוש עקבי ונכון, קונדומים יעילים מאוד במניעת העברת HIV. עם זאת, חשוב לציין שקונדומים אינם חסינים , ועדיין קיים סיכון קטן להעברה, אם כי מופחת משמעותית. היעילות של קונדומים במניעת העברת HIV תלויה בגורמים שונים. היא תלויה באיכות הקונדום, בשימוש נכון וטעויות פוטנציאליות בשימוש בו או קריעתו במהלך היחסים האינטימיים. קונדומים עשויים מלטקס או פוליאוריטן יעילים יותר ביצירת מחסום נגד HIV. קונדומים מחומרים אחרים כמו עור בעלי חיים, לא מספקים הגנה אמינה בשל אופיים הנקבובי.

כדי למקסם את היעילות של קונדומים, חשוב להשתמש בהם בכל אקט אינטימי מתחילתו ועד סופו. מכיוון שהעברת HIV יכולה להתרחש גם דרך נוזל טרום שפיכה. כמו כן נקפיד על שימוש נכון ועקבי בצורה נכונה, עם שימון נאות ואחסון תקין. לפני השימוש נבדוק את תקינותו. במהלך היחסים נבדוק קרעים והחלקה הפוגעת בהגנה.

איך נדבקים באיידס?

מה גורם לאדם להדבק באיידס? מהן הסיבות לחלות באיידס? מה מוביל להידבקות ואיך נדבקים באיידס? הגורמים להידבקות באיידס מגוונים. נגיף HIV מועבר בעיקר דרך נוזלי גוף מסוימים, כולל דם, זרע, נוזלי נרתיק וחלב אם. אפשר להדבק מאיידס גם מאדם ללא כל תסמינים שמעידים על משהו שירמז על הנגיף או המחלה. דרכי ההעברה השכיחות ביותר כוללות יחסי מין לא מוגנים. עם זאת גם שימוש במחטים מזוהמות, תרומת דם והעברה מאם נגועה לילדה במהלך הריון, לידה או הנקה גורמות להדבקה. חשוב לציין שלא ניתן להעביר HIV באמצעות מגע מזדמן (שאינו אינטימי), כגון חיבוק, לחיצת ידיים או אכילה בכלים משותפים.

אחד מאמצעי המניעה היעילים ביותר הוא שימוש עקבי ונכון בקונדומים במהלך קיום יחסים אינטימיים. הללו משמשים כמחסום. הם מונעים את חילופי נוזלי הגוף שעלולים להכיל את הנגיף. מלבד שימוש באמצעי מניעה, דרכי מניעה אחרות כוללות תרגול שיטות הזרקה בטוחות, כגון שימוש במחטים ומזרקים סטריליים, בדיקות תרומות דם ומחלות הורים. בדיקה שגרתית ל-HIV מהווה רכיב חשוב גם כן. היא מסייעת לזהות אנשים עם הנגיף, לתת להם טיפול ולמנוע המשך הדבקה.

אמנם, קונדומים מפחיתים משמעותית את הסיכון להעברת HIV, אך הם לא מבטלים אותו לחלוטין. חשוב לשלב שימוש בקונדום עם אמצעי מניעה אחרים. לצד שימוש בתרופות למניעת הידבקות, נוכל ליישם תקשורת פתוחה עם בני זוג מיניים, תרגול מונוגמיה הדדית או עיסוק בשיטות מיניות בטוחות.

תרופות PrEP (Pre-Exposure Prophylaxis) מסייעות גם הן למניעת הידבקות בקרב אנשים בסיכון גבוה לחלות ב-HIV. בנוסף, אם אחד מבני הזוג חי עם HIV והוא בטיפול אנטי-רטרו-ויראלי יעיל (ART), הסיכון להעברה מופחת באופן משמעותי עם תרופות אלה. עם זאת, נקפיד להוועץ ברופא בתחום  לקבלת ייעוץ והכוונה מותאמים אישית לגבי אסטרטגיות למניעת HIV או טיפול בו.

אילו תסמינים יש להידבקות במחלת האיידס?

מהם התסמינים של הידבקות באיידס בנגיף HIV: לעיתים קיימים תסמינים מוקדמים של הידבקות ב-HIV. התסמינים בשלב הראשון שלא בהכרח יופיעו מכונים  Acute retroviral syndrome. תסמינים יופיעו עד ארבעה שבועות לאחר ההידבקות. התסמינים לעיתים מתרחשים כבר בסמוך לאחר ההידבקות. הסימפטומים יכולים להיות קלים ולעתים קרובות נעלמים באופן בלתי מורגש. לעיתים התסמינים כוללים סימפטומים של שפעת חזקה או התקררות כמו חום, עייפות, בלוטות לימפה נפוחות, כאב גרון וכאבי שרירים. התסמינים הללו אינם ספציפיים והם יכולים להיות קשורים גם למחלות אחרות. ללא אבחון וטיפול, הדבקה ב-HIV עלולה כאמור להתקדם לשלבים מסוכנים יותר.

ומהם התסמינים של מחלת איידס AIDS לאחר התפרצות מחלת נגיף HIV? איידס מהווה שלב המתקדם של הדבקה ב-HIV. הסימפטומים של איידס הם תוצאה ישירה של מערכת חיסון מוחלשת מאוד. אנשים עם איידס רגישים יותר לזיהומים אופורטוניסטיים, סרטן וסיבוכים אחרים. תסמינים נפוצים של איידס כוללים חום מתמשך, עייפות קיצונית, ירידה מהירה במשקל, שלשולים חוזרים, הזעות לילה ושיעול מתמשך. תסמינים אלו מצביעים על ירידה משמעותית ביכולתה של מערכת החיסון להילחם בזיהומים. לעיתים קרובות השפעה זו של הנגיף בעת התפרצות המחלה גורם לכשל של מערכת החיסון בהתמודדות עם מחלות כמו דלקת ריאות שמוביל בסופו של דבר למוות.

דילוג לתוכן