השפעות ארוכות טווח של נגיף הקורונה

לקורונה השפעות ארוכות טווח מתמשכות ורבות לאחר ההחלמה. ממצאים רבים מצביעים על יותר ויותר השפעות ארוכות טווח של נגיף הקורונה בהיבט הבריאותי.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
השפעות לטווח ארוך של נגיף הקורונה על בריאות האדם, כולל אחרי החלמה. גם בעיות לב. צילום: PEXELS PIXABAY

חולי קורונה אינם סובלים רק מתסמינים קלים עד קשים מהמחלה אלא גם מהשפעות ארוכות טווח מתמשכות ורבות לאחר ההחלמה. ממצאים רבים מצביעים על יותר ויותר השפעות ארוכות טווח של נגיף הקורונה. השלכות מגפת הקורונה והשפעותיו של הוירוס בהיבט הבריאותי על החולים ועל המחלימים מהנגיף, על הכלכלה, על החברה ובתחום הפסיכולוגי והסביבתי רבים.

השפעות בריאותיות ארוכות טווח של קורונה

1. השפעות רפואיות של הקורונה בתחום הנוירולוגי. ממצאי מחקרים מעלים כי נגיף הקורונה מעלה את הסבירות להפרעות נוירולוגיות, נזקים קוגניטיביים, קשי זיכרון וריכוז, חולשה, כאבים, שינוי מצב רוח, פגיעה ושינויים עצביים, שבץ מוחי ודימום מוחי. זאת גם בקרב מי שהחלים מהנגיף.

2. השפעה של הקורונה על בריאות הלב וכלי הדם. ממצאים נוספים הולכים ומצטברים בדבר ההשפעות של נגיף הקורונה על אנשים שהחלימו מהמחלה על בריאות הלב וכלי הדם. החל מדלקת שריר הלב, אי ספיקת לב, התקף לב, הפרעות בקצב הלב ובעיות בתפקוד הסיסטולי.

3. השפעות לטווח ארוך על מצב הריאות. ממצאים הראו שינוי במצב הריאות בשל הנגיף. מדובר בנזקים והשפעות על מערכת הנשימה ועל הריאות. זאת גם בקרב מי שהחלימו מן הנגיף. זאת כולל ירידה של עשרות אחוזים בתפקוד הריאות.

4. בעיות רפואיות בטווח הרחוק הרבה לאחר ההחלמה מהקורונה במערכת העיכול. זאת לרבות תופעות לוואי נמשכות במערכת זו.

5. השפעות ארוכות טווח של הקורונה על קרישיות בדם (קרישה).

6. השפעות ארוכות טווח של הקורונה על השרירים, עייפות ותופעות נוספות לאחר החלמה מקורונה כמו כאבי מפרקים, והשלכות בריאותיות על איברים פנימיים כמו הכליות. זאת עד כדי גרימת אי ספיקת כליות.

7. נזקים השפעות על מערכות הבריאות ותפקודן במתן מענה למחלות אחרות.

8. השפעות על האטת קצב התקדמות ומחקר רפואי בתחומים אחרים. משאבים רבים הופנו למחקר חיסון או טיפול תרופתי בקורונה. מחקר זה בא על חשבון מחקרים בתחומים רפואיים אחרים.

 

נזק משמעותי במגוון תחומים: השפעות ארוכות טווח של הקורונה

מעבר להשפעות ארוכות הטווח של נגיף הקורונה בהיבט הבריאותי – הרפואי, ישנן השפעות נוספות. נזקים אלה של נגיף הקורונה טרם התגלו במלואם. ככל שיחלוף הזמן ויותר מחקרים יתפרסמו על השלכות מגפת הקורונה, יתחוורו יותר נתונים על השפעתה. השפעות אלה טרם נאמדו במלואן ונוגעות להיבטים כלכליים, משפחתיים, חברתיים, פסיכולוגיים וסביבתיים:

  • השפעות ארוכות טווח של נגיף הקורונה ברמה הכלכלית. השלכות של מגפת הקורונה על עסקים, שכירים, חסכונות, הלוואות, אינפלציה, צמיחה, המשק, ארגונים, אי שוויון וכל השפעה אישית וקבוצתית בכלכלה ריאלית וברמה הפיננסית.
  • השפעות ארוכות טווח של הקורונה ברמה החברתית בהיבט של יחסים בינאישיים, טיב היחסים במשפחה,השפעות על קרבה, יצירת קשרים, יחסים חברתיים בין חברים או מכרים וכו.
  • השפעות ארוכות טווח של וירוס קורונה בהיבטים פסיכולוגיים. לדוגמה השפעות תחושת חרדה, תחושת מגבלה והעדר חופש, השלכות פסיכולוגיות של בידוד, השפעות ארוכות טווח של בדידות ומיעוט אינטראקציה חברתית למשל בקרב אוכלוסיות של מבוגרים.
  • השפעות ארוכות טווח של נגיף הקורונה ברמה הסביבתית הנוגעות להשלכות הסביבתיות של הנגיף על הסביבה.

דילוג לתוכן