זיהוי מזון לא טרי: איך יודעים אם עוף מקולקל?

איך מזהים עוף מקולקל? האם לעוף יש ריח או טעם שונה? איך מאבחנים אוכל מקולקל? מה מאפיין מאכלים שהתפתחו בהם חיידקים? מה ההשפעה של מזון מקולקל?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
איך יודעים האם העוף מקולקל? צילום: Robert Owen-Wahl Pixabay

כיצד מזהים מאכלים מקולקלים? האם לעוף יש ריח? איזה טעם יש לעוף מקולקל? מה מאפיין עוף שהתקלקל? מזון מקולקל הוא כזה שהתפתחו בו מיקרואורגניזימים כמו עובש, וירוס, חיידקים או פטריות. הללו מתפתחים במזון ומפרישים חומרים. התפתחות מיקרואורגניזמים אלה במאכלים מאפשרים לעיתים זיהוי שלהם. כיצד נזהה עוף מקולקל? ראשית נפעיל את החושים ונבחן את הטעם, הריח, המראה, המרקם והצבע של העוף כמפורט מטה.

אם אכלתם מזון מקולקל או סובלים מתסמינים אלה או אחרים, הקדימו ופנו לרופא לקבלת טיפול. לעיתים צריכת מזון מקולקל מתמצה בקלקול קיבה קל. אך לעיתים רבות, אוכל מקולקל ובמיוחד חלבון מן החי גורר הרעלת מזון או קלקול קיבה חריף. כך למשל במקרה בו צורכים בשר בקר מקולקל, עוף מקולקל דגים לא טובים או ביצים מקולקלות. במקרים כאלה יש להקפיד במיוחד על הכנת האוכל ולהיות קשובים לאוכל מקולקל. ולגבי צריכת מאכלים מסוג זה במיוחד יש לשים לב במיוחד לסימנים שמעידים על אוכל מקולקל ולהמנע מאכילתו במקרה כזה. כמו כן, שימוש לב להיגיינה בטיפול במזון ואכילתו. הקפידו לשטוף ידיים לפני האוכל. בהקשר זה, נגלה שעשרות מליוני מקרי נורו-וירוס, נגיף קיבה מטריד גורם לקלקולי קיבה ומחלות מעי רק בגלל העדר הגיינה והידבקות בו.

בריאות ומזון

קלקול קיבה או הרעלת מזון יכולים להתבטא במחלה קלה או קשה. הם בדרך כלל מתאפיינים בחום לא גבוה, שלשול וכאבי בטן, שלשול, חולשה וכאבי שרירים וראש ותופעות במערכת העיכול כמו הקאה, בחילה ושלשול. במקרים מסוימים הרעלת מזון כמו הרעלת דגים היסטמינית יכולה לגרום גם לתסמינים אחרים. למשל אדמומיות ותסמינים אלרגיים, צריבה, בצדקתיות, קשיי נשימה, הפעות לב ודופק מואץ, עליה בלחץ דם ועוד.

כיצד מזהים עוף מקולקל? כיצד לאבחן שהעוף לא טרי? איזה טעם יש לעוף מקולקל? האם לעוף יש ריח? כפי שהזכרנו לגבי סוגי מזון אחרים, גם בהקשר של עוף יש לבחון את המראה, הטעם, הריח, המרקם, הפרשת נוזלים ודברים חריגים. כאמור, אוכל מקולקל מאופיין בשינויים במראה, בריח, בטעם ובמרקם. כך גם בעוף. אלא שצריכת מזון מקולקל בהקשר לבשר עוף או בקר, עלולה להוביל למחלות ותופעות קשות יותר. לפיכך חשובה שבעתיים ההקפדה על שימוש וקניה של מזונות טריים בהקשר לבשר בקר ועוף.

איך יודעים אם עוף מקולקל?

אז איך מזהים עוף מקולקל? איך מזהים אם העוף התקלקל? לפעמים לא נוכל לעשות זאת והעוף ייראה סביר ובכל זאת יהיה מקולקל. מעבר לקלקול הנגרם בבית, גם בחנות ייתכן שהעוף כבר התקלקל. לעיתים בעלי החנויות מבצעים טיפול בלתי חוקי בעוף כדי להאריך את הזמן שבו יוכלו למכור אותו. זאת למרות שהוא כבר פג תוקף או מקולקל. הללו נוקטים בשיטות לא חוקיות שונות לטשטוש סימנים מזהים כמו ריח וצבע העוף. לכן לעיתים נתקשה לזהות את העוף המקולקל. ואולם אם בבית אנו מאתרים את הסימנים הללו או נהיה קשובים לכך בחנות, נוכל להפחית את מספר הפעמים שנרכוש עוף לא טרי.

אז איך נזהה עוף מקולקל?

  1. שימו לב לריח העוף. האם לעוף יש ריח? ריח לא נעים, חמוץ או רקוב מעיד על קלקול או העדר טריות. לעוף לא אמור להיות ריח. הריח של בשר עוף אמור להיות ניטרלי או אף מתקתקת. כל ריח לא טוב מעיד על העדר טריות או קלקול והתחלת היווצרות חיידקים.
  2. צבע עוף אפור, ירקרק, אפרפר או צהבהב מעידים על התהוות חיידקים וקלקול. צבע העוף אמור להיות ורדרד או בז' בהיר. השומן אמור להיות בצהבע לבן. נקודות על העוף מעידות על העדר טריות.
  3. מרקם העוף הבריא והטרי צריך להיות לח, חלק, מוצק וקפיצי, נקי, וללא דביקות או ריריות. ריריות או דביקות מעידה על התפתחות חדייקים.
  4. מראה עוף שונה – אם על פני העוף יש כתמים או שינויים בצהע או עובש , ריר או גידול מוזר, העוף מקולקל.
  5. שימו לב לטעם. איזה טעם יש לעוף מקולקל? טעם עוף נדרש להיות טעים, ללא חמיצות או חריפות שמעידה על התפתחות חיידקים. לא מומלץ לנסות בחינה באמצעות טעימה אם יש חשש לחיידקים  אך לעיתים נוכל להבין שהעוף שאכלנו אינו טרי ותקין באמצעות חוש הטעם המגלה על העדר הטריות או הקלקול של העוף. לעוף מקולקל יכול להיות טעם חמוץ או מעופש או שונה מהרגיל. לאחר שלבי הרתחת העוף ניתן גם כן לטעום אותו ולגלות האם עלו ריחות לא טובים בהרתחה או טעמו כולל חמיצות או טעם שונה.
  6. בידקו תאריך תפוגה ובחינו את האופן שבו אתם או אחרים איחסנו את העוף. אחסון בטמפרטורה לא מתאימה תורם לקלקול.

דילוג לתוכן