חצבת ילדים – 5 עובדות שחשוב לדעת

מהי מחלת החצבת וכיצד היא מתבטאת אצל ילדים? מה התסמינים של החצבת? כיצד היא באה לידי ביטוי? מהם הגורמים לחצבת ומה מחולל אותה בילדים? 

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

חצבת
עובדות מעניינות לגבי חצבת בילדים. צילום: pexels-anny-patterson

מהי מחלת החצבת וכיצד היא מתבטאת אצל ילדים? מה התסמינים של החצבת? כיצד היא באה לידי ביטוי? מהם הגורמים לחצבת ומה מחולל אותה בילדים?

חצבת מהווה מחלה נגיפית חריפה של דרכי הנשימה. היא נגרמת מוירוס Morbillivirus. מהם תסמיני החצבת? החצבת מאופיינת בחום גבוה. התסמינים שלה מתאפיינים בילדים וגם במבוגרים גם בעייפות וחולשה, שיעול,  ודלקת הלחמית.

 

לצד זה היא מתאפיינת בתופעות נוספות כמו אננתמה פתוגנומונית (כתמי קופליק) ואחריה פריחה מקולופפולרית אדומה המורכבת ממעיין פצעונים. הפריחה מופיעה בדרך כלל כ10 עד-14 ימים לאחר חשיפת אדם לנגיף. הפריחה מתפשטת מאזור הראש אל כיוון הבטן ועד לגפיים התחתונות. אחת הסברות המדעיות היא שחולים נחשבים כמדבקים מ-4 ימים לפני הפריחה ועד 4 ימים לאחר הופעת הפריחה. נציין עוד כי לפעמים ילדים חולים אינם מפתחים את הפריחה.

חצבת מתפשטת באוויר כאשר ילד או בוגר נגוע משתעל או מתעטש. ילד ידבק בחצבת אם נגע בהפרשות טיפתיות מאדם אחר כמו רוק על משטח או אוויר שננשם ובו טיפות מנשימה או התעטשות של חולה. החצבת כל כך מדבקת שאם לאדם אחד יש את הנגיף עד 9 מתוך 10 ילדים סביבו גם יידבקו אם הם לא מחוסנים. ילדכם יכול לחלות בחצבת רק על ידי הימצאות בחדר שבו היה אדם עם חצבת. זאת אפילו עד שעתיים לאחר שהאדם עזב. ילד הנושא את הנגיף יכול להפיץ חצבת לאחרים עוד לפני שידע שהוא/היא חולה במחלה. מארבעה ימים לפני התפתחות הפריחה בחצבת ועד ארבעה ימים לאחר מכן.

5 עובדות שחשוב לדעת על מחלת החצבת

מה כדאי לדעת על חצבת? אילו עובדות חשובות לגבי חצבת?

1. חצבת היא לא רק פריחה קלה. חצבת יכולה להיות מסוכנת, במיוחד עבור תינוקות וילדים צעירים. הסימנים הראשונים של המחלה מתחילים לרוב תוך 7-14 ימים מהחשיפה לנגיף, וכוללים חום גבוה (עלול להגיע למעל 40 מעלות), שיעול, נזלת ועיניים אדומות ודומעות.

2. חצבת היא מחלה חמורה. עליכם לפנות לרופא מיד אם אתם חוששים שאתם או הילד שלכם חשופים לנגיף. חשוב לדאוג לחיסון ילדכם נגד חצבת כדי להפחית את הסיכון להדבק.

3. כבר 2-3 ימים לאחר הופעת הסימנים הראשונים עלולים להופיע כתמים לבנים קטנים בפה (נקודות קופליק), אשר מהווים סימן מוקדם להדבקה. אצל ילדים יש יותר סיכון לחלות באופן קשה מתחת לגיל 5.

4. 3-5 ימים לאחר התחלת הסימפטומים מופיעה פריחת חצבת. הפריחה לרוב מתחילה ככתמים אדומים שטוחים. הללו מורכבים לעיתים מרצף של פצעונים צפופים. הכתמים האדומים והפצעונים מופיעים על הפנים מקו שיער ומתפשטים לאורך הצוואר, הגב, הידיים והרגליים. ייתכן ויתפתחו גם פצעים ופצעונים על גבי הכתמים האדומים.

5. כאשר מופיעה הפריחה, החום של האדם עלול לעלות מעל 40 מעלות צלזיוס. חשוב לשים לב לסימנים אלו ולפנות לטיפול רפואי מיידי. במיוחד ילדים לא מחוסנים עלולים לסבול מסיבוכים כמו דלקות אוזניים, שלשולים, דלקת ריאות ודלקת קרום המוח.

דילוג לתוכן