חיסון טטנוס – תוקף

טטנוס - תסמיני המחלה והחיסון וגם מהו התוקף של חיסון טטנוס לאדם שקיבל זריקה בעבר? מה תוקף הזריקה בפציעה ומתי יש לקבל חיסון כשנוסעים לחו"ל?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדעבריאות המשפחה
חיסון טטנוס - תוקף. צילום:Pixabay Gerd Altmann

לחיסון טטנוס תוקף הנקבע על פי פציעה, חיסון קודם וסיכון. מתי צריך לקבל חיסון טטנוס? מהו החיידק שמפניו מגנה הזריקה?  איך יודעים שנדבקים בטטנוס? מהם התסמינים של טטנוס? ומה תוקף החיסון כשנוסעים ליעדים בחוץ לארץ?

חיסון טטנוס – תוקף במקרים שונים

אז מהו התוקף של חיסון טטנוס לאדם שקיבל זריקה בעבר?

החל מגיל צעיר מאד אנו מקבלים חיסון טטנוס וחיסוני דחף מידי כמה שנים שהאחרון בהם ניתן בתחילת השירות הצבאי, למי שמתגייס. לכמה זמן תקף חיסון הטטנוס?

חיסון טטנוס בתוקף למשך 10 שנים. כלומר יש לחדש את החיסון כנגד מחלת הטטנוס מידי 10 שנים. חידוש תוקפו של חיסון הטטנוס על ידי קבלת זריקה נוספת מומלץ לכלל האוכלוסייה בכל עשר שנים.

תוקף חיסון הטטנוס בפציעה

מה תוקפו של החיסון למי שנפצע? לגבי אדם שנפצע בפציעה מדממת, תוקף החיסון כנגד טטנוס הוא 5 שנים. כלומר אדם שנפצע וחוסן לאחרונה כנגד טטנוס לפני שנים, כן נדרש לקבל חיסון, ואילו מי שחוסן לפני 4 שנים לא יידרש להתחסן אם נפצע. את החיסון יש לתת בהקדם. תקופת הדגירה של החיידק היא בין 3 ל20 ימים ולפעמים הדגירה יכולה להמשך חודשים ממושכים.

תוקף החיסון למי שטס לחו"ל

מה תוקף החיסון למי שטס למדינה בחו"ל שהינה ללא מערכת בריאות נגישה וטובה? במקרים כאלה מומלץ לקבל חיסון אם עברו 5 שנים או יותר מאז החיסון הקודם. כלומר אדם שטס לחו"ל וקיבל חיסון אנטי טטנוס לפני 6 שנים נדרש לעשות חיסון מחדש. ואילו מי שחוסן לפני 3 שנים וטס לחו"ל כעת לא נדרש לעשות חידוש של החיסון.

 

טטנוס – החיידק, תסמיני המחלה והחיסון

מחלת הטטנוס – צפדת נגרמת על ידי חיידק Clostridium Tetani. החיידק נפוץ באדמה, באבק, בהפרשות בעלי חיים ובני אדם, בקרקע ובמקומות רבים אחרים. חדירת החיידק לגופנו היא דרך פצע בעור בו קיים מגע עם חיידק או נבגיו. גם טיפול לא סטרילי בחבל הטבור במהלך הלידה עלול להוביל לזיהום ומוות מהחיידק בתינוקות. הפרשות רעלני החיידק משפיעות באופן חמור על הוגף. תסמיני המחלה כוללים התכווצויות שירים, עוויתות, כאבים חזקים, שיתוק שרירים רגליים, ידיים, לסת, נשימה ושלד.

תופעות הלוואי של החיסון יכולות לכלול נוקשות תת עורית, אדמומיות, דלקת במקום, חום, נפיחות וכאב. לרוב, תופעות הלוואי של חיסון נגד טטנוס חולפות בתוך יממה ממועד החיסון. לעתים רחוקות החיסון גורם לתגובה אלרגית אנאפילקטית ובמקרה זה יש לקבל טיפול מיידי.

חיסון הטטנוס Tetanus Vaccine ניתן לתינוקות במספר מנות ואז בהתבגרותם ניתן להם גם כילדים בבית הספר היסודי וכן כמנת דחף גם בחטיבת הביניים כנגד חיידק זה. בגיוס לצה"ל ניתנת מנת דחף נוספת לרוב. מידי עשר שנים יש להתחסן בחיסון זה.

דילוג לתוכן