חיסון נגד קורונה ופגיעה בפוריות ובהריון

חוששים להתחסן נגד קורונה מחשש להשפעתו על ההריון והפריון? מה הקשר בין החיסון לסיכונים בהריון. מה הקשר בין הקורונה לבין הסיכונים בהריון

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונה
ממצאים לגבי חיסון לקורונה ומחלת נגיף הקורונה כגורמי סיכון לבעיות פוריות ומהלך ההריון התקין. צילום: Pixabay StockSnap

נשים וזוגות צעירים חוששים להתחסן נגד נגיף הקורונה מחשש להשפעתו על מהלך ההריון והפריון. מה הקשר בין החיסון לבין סיכונים בהריון. מה הקשר בין מחלת נגיף הקורונה לבין הסיכונים בהריון?. נייר עמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגיניקולוגיה משיב לסוגיות אלה ואחרות.

סיכון לנשים בהריון עקב מחלת הקורונה

האם קיים סיכון לנשים בהריון ולילוד עקב קורונה? התשובה לכך חיובית. ממצאי מחקרים שונים העלו שקיים סיכון לנשים בהריון עקב מחלה בקורונה. סיכונים אלה קיימים גם ליילוד.

האיגוד מציין שהממצאים מדגישים שנשים החולות בקורונה סובלות מסיכון מוגבר לסיבוכים נשימתיים. נשים הרות, ובמיוחד בעלות מחלות רקע סובלות מסיכון זה באופן מוגבר. זאת לצד סיכון לפתח קרישיות בדם. עוד הוכח שבהשוואה לנשים לא הרות, הללו מועדות לפתח סיבוכים נשימתיים הדורשים טיפול נמרץ וצורך בהנשמה.

לכן מומלץ להתחסן בשתי מנות החיסון לפני כניסה להריון או התחלת טיפולי פוריות.

לגבי בעיות פוריות בגברים הדגישו באיגוד שלא נמצא קשר בין מחלה בקורונה לבעיות פוריות. "תואר בספרות המדעית בידוד נגיפי קורונה בנוזל הזרע כמו גם אפשרות תיאורטית להסבר על קשר בין קורונה וירידה מסוימת בייצור או איכות הזרע.

עם זאת אין כל תיאור או הוכחה שקיים נזק ספציפי של הנגיף הפוגע בפריון של הגברים החולים יותר מנגיפים אחרים הגורמים לדלקת במערכת המין של הגבר ובמיוחד החיסון שלא פוגע כמחלה אלא הוא מגן בפניה. באיגוד ציינו שגם לגבי נשים לא תואר והוכח מדעית טענה לאפשרות של פגיעה בפריון.

סיכון לבעיות פוריות והריון עקב חיסון קורונה ?

זוגות ונשים חוששים מחיסון נגד קורונה שמא יפגע בפריון וכניסה להריון. באיגוד משיבים על החשש מפני חיסון שמא יפגע בהריון או בפוריות. באיגוד מדגישים שאין בסיס לטענה על קשר בין החיסון לפגיעה בפוריות.

בארגון הדגישו שלא קיימות עובדות או בסיס מדעי שמעידים על פגיעה בפוריות עקב חיסון לקורונה. זאת בהתייחס לחיסונים המוכרים נגד קורונה.

כאמור, לצד זה, באיגוד הדגישו שמחלת הקורונה עלולה להוביל לפגיעה בהריון. המחלה עלולה לגרום למחלה חמורה יותר בנשים בהיריון. באיגוד המיילדות והגניקולוגיה ציינו כי המחלה יכולה להוביל גם ללידה מוקדמת. לכן, באיגוד מדגישים כי חשוב להתחסן לפני ההריון כדי למנוע את התחלואה בקורונה.

כאמור, באיגוד ציינו כי המידע המדעי עד כה לא מעיד בכלל על השפעות אפשריות לחיסון על פוריות הגבר או האישה.

עוד הדגישו שמתחילת השימוש בחיסון לא נרשמה עלייה בשיעורי ההפלות או המומים העובריים למיניהם. כמו כן, לא היה בסיס כלשהו להנחה על פגיעה אפשרית בפוריות האישה. באיגוד הדגישו כי אחרי שמליוני אנשים בעולם כבר חוסנו, אין כל תיאור בספרות המדעית לפגיעה בפריון עקב החיסון. לא של גברים ולא בנשים ובוודאי שאין הוכחה לפגיעה וירידה בפריון של זוגות המנסים להרות.

דילוג לתוכן