כולסטרול גבוה- מה עושים?

מה עושים כשהכולסטרול גבוה? שומני דם כמו כולסטרול וטריגליצרידים מגבירים את הסיכון למחלות לב, לחץ דם גבוה ושבץ מוחי. איך מטפלים בכולסטרול עודף בדם?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהמחלות לב
כולסטרול גבוה- מה עושים? צילום: Pixabay Daria Yakoleva

כאשר בדמנו קיים שיעור כולסטרול גבוה- מה עושים? כולסטרול הוא סוג של שומן המיוצר על ידי הכבד ונמצא במזונות מסוימים שאנו אוכלים. כולסטרול מהווה מרכיב חשוב של קרומי התא ומשמש לייצור הורמונים וחומרים אחרים בגוף. עודף שומני דם כמו כולסטרול וטריגליצרידים מגבירים את הסיכון למחלות לב, לחץ דם גבוה ושבץ מוחי. כאשר רמת הכולסטרול תקינה היא משרתת את הגוף במגוון מטרות ותפקודים. ואולם כאשר רמת הכולסטרול גבוה יש לטפל בכך כדי למנוע מחלות ומוות מוקדם. אם כך, מה עושים כשהכולסטרול גבוה? איך מטפלים בכולסטרול עודף בדם?

ישנם שני סוגים עיקריים של כולסטרול: כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) וכולסטרול בצפיפות גבוהה (HDL). כולסטרול LDL מכונה לעתים קרובות כולסטרול "רע". הוא קרוי כולסטרול רע משום שהוא תורם להצטברות פלאק לטרשתיות העורקים וסתימתם. מצד שני, כולסטרול HDL מכונה לעתים קרובות כולסטרול "טוב". הוא מכונה כך כיוון שהוא עוזר להסיר עודפי כולסטרול מהגוף ועשוי לסייע במניעת הצטברות רובד משקע טרשתי (פלאק).

כאשר יש בדמנו יותר מדי כולסטרול הדבר יכול להוות בעיה וסיכון של ממש. כשיש יותר מדי כולסטרול בדם, הוא עלול להצטבר בדפנות העורקים וליצור רובד טרשתי. הצטברות זו של עודפי הכולסטרול גורמת להצרה של העורקים ומקשה על זרימת הדם. אם נוצר קריש דם המשתחרר לכלי הדם הוא עלול לחסום את העורקים הצרים ולעצור באופן מלא או חלקי את זרימת הדם. הדבר עלול לגרום להתקף לב או שבץ. לכן חשוב לפעול לפני התהוות של טרשתיות בעורקים, מחלות וסיכונים.

אולי יעניין אותך גם בנושא כולסטרול:

לכן, חשוב לשמור על רמות הכולסטרול בטווח בריא כדי להפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ. אז מה עושים להורדת כולסטרול גבוה? ניתן לטפל בעודף כולסטרול בעזרת שילוב של שינויים באורח החיים, כגון אכילת תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, הימנעות מעישון סיגריות, צריכת אלכוהול, הימנעות מתרופות, טיפול רציף במחלות מסוימות ועוד.

אם אין די בשינויים הללו באורח החיים להורדת הכולסטרול שלך, או שמצב עודף הכולסטרול הוא חמור והסיכון מוגבר, או עקב נסיבות אחרות, ייתכן והרופא המטפל ימליץ ​​​​על תרופות כדי לסייע בהפחתת עודפי הכולסטרול בדם. חשוב לעקוב אחר המלצות הרופא ולקחת את התרופות כפי שנקבע לצד שמירה על שינויים באורח החיים.

מה עושים כשהכולסטרול גבוה ?

כאשר הכולסטרול גבוה – מה עושים על מנת להפחית אותו ? כיצד לטפל בכולסטרול גבוה בדם? אילו דרכים וטיפים יכולים לסייע להפחתת כולסטרול גבוה? להלן מפורטים מספר שינויים באורח החיים שכל אחד יכול לעשות, בליווי הרופא המטפל, לאחר אבחון וייעוץ מקיף באשר לסיבת עודך הכולסטרול ותכנית טיפול בה. דרכים אלה יכולות להיות לעזר על מנת להפחית את רמות הכולסטרול שלך:

  • אכלו תזונה בריאה: תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים ומקורות חלבון רזים תסייע בהורדת כולסטרול. הימנעו ממזונות עשירים בשומני טרנס. כך למשל הימנעו מבורקסים, ג'חנון, מלאווח ומזונות מטוגנים, בשר מעובד ומוצרי מאפה העשויים משמנים מוקשים כמו מרגרינה.
  • הקפידו על פעילות גופנית סדירה: ממצאים מחקריים רבים מצביעים על התועלת של 45 -30 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית, כגון הליכה מהירה ברוב ימות השבוע. פעילות גופנית יכולה לעזור להעלות את כולסטרול ה-HDL ה"טוב" שלך ולהוריד את הכולסטרול ה-LDL ה"רע". עם זאת, יש לבצע את הפעילות בהתאם להמלצות הרופא המלווה והמצב הגופני והרפואי.
  • שמרו על משקל תקין: עודף משקל או השמנת יתר מגבירים את הסיכון לכולסטרול גבוה. ירידה במשקל, ושמירה על משקל תקין תסייע בהורדת רמות הכולסטרול שלך.
  • הפסיקו לעשן: עישון עלול לפגוע בדפנות העורקים שלך, להוביל להצטברות של רובד ולהגביר את הסיכון לכולסטרול גבוה. הפסקת עישון מסייעת לשפר את רמות הכולסטרול והבריאות הכללית.
  • הגבילו את צריכת האלכוהול שלך: שתיית אלכוהול מרובה מעלה את שומני הדם ולכן חשוב לווסת את צריכתו. .
  • נטרו ונהלו את צריכת התרופות והחומרים כגון חוסמי בטא או תרופות משתנות כיוון שהללו עלולים להעלות את כמות הכולסטרול.
  • אבחנו וטפלו במחלות פעילות שעלולות להיות הגורם לעודף הכולסטרול. למשל מחלות כמו סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס ומחלת כליות המעלות את הכולסטרול.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן