כולסטרול רע – ערכים

מהי הרמה התקנית של כולסטרול רע? אילו ערכים מבטאים כולסטרול רע ברמה מזיקה? מהי רמה תקינה של כולסטרול טוב HDL?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
כולסטרול רע - ערכים. צילום: Pixabay PhotoMIX

LDL (ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה) הוא סוג של כולסטרול המכונה לעתים קרובות כולסטרול "רע". הוא מכונה כך כיוון שרמות גבוהות שלו עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב ושבץ. למצב של כולסטרול רע – ערכים מוגדרים המבטאים רמה עודפת ומזיקה. LDL מיוצר באופן טבעי על ידי הכבד ותאים אחרים בגוף. ואולם הוא יכול להיות מושפע גם ממספר גורמים כמו תזונה, גנטיקה, בעיות בריאותיות, מיעוט פעילות גופנית וגנטיקה.

מהי הרמה התקנית של כולסטרול רע? אילו ערכים מבטאים כולסטרול רע ברמה מזיקה? מהי רמה גבוהה ומסוכנת של כולסטרול רע LDL ? מהי רמה תקינה של כולסטרול טוב HDL? לתופעת כולסטרול רע ערכים המאותתים על שומני דם ברמה עודפת ומזיקה:

  • ערכים תקינים של כולסטרול רע LDL מוגדרים כערכים של מתחת 70 מיליגרם לדציליטר. בין 70 ל-100 מ"ג לד"ל מהווה ערך כולסטרול סביר ותקין. הערך האופטימלי של כולסטרול רע הוא מתחת ל70. מעל ערכים של 100 מ"ג לד"ל נחשבים ערכי כולסטרול רע לא תקינים.
  • לעומת זאת כולסטרול טוב HDL נחשב בערכים טובים כאשר הוא מעל 40 מ"ג לד"ל. בקרב נשים כולסטרול טוב נדרש להיות מעל 50 מ"ג לד"ל ברמתו התקינה.
  • ערכי כולסטרול כללי מתחת ל- 200 מיליגרם לדציליטר נחשבים ערכים תקינים.

כולסטרול רע – ערכים

כאשר סובלים ממצב של כולסטרול רע – ערכים לא תקינים מצריכים טיפול. זאת על מנת להמנע מסיכון הנובע מרמות כולסטרול מסוכנות. נזכור כי אם ערכי הכולסטרול הרע חורגים מרמה תקינה או כולסטרול טוב נמוכים מרמות מסוימות הדבר מצריך טיפול. בין אם מדובר בטיפול שאותו הרופא יתווה ובין אם בשינוי אורח חיים כמו הורדה במשקל, פעילות גופנית ושינויים תזונתיים. בכל מקרה חשוב לפנות לרופא מומחה לשם אבחון וייעוץ ובנית תכנית טיפול בהתאם למאפייני המטופל ומצבו.

מדוע LDL הכולסטרול הרע גבוה?

LDL מיוצר באופן טבעי על ידי הכבד ותאים אחרים בגוף. ואולם הוא יכול להיות מושפע גם ממספר גורמים. חשוב להבין את הגורמים שיכולים להעלות את רמות הכולסטרול LDL על מנת לנקוט בצעדים להורדתו. נוכל למנוע כולסטרול רע או לטפל בו בדרכים מגוונות. חשוב לטפל על מנת להפחית סיכון למחלות לב ושבץ. לכן אם רמות הLDL בדם בבדיקות היו גבוהות, פנה לקבלת אבחון, ייעוץ וטיפול רפואי. רופא מומחה יוכל לסייע לאבחן ולהציע פתרונות טיפוליים להורדת כולסטרול LDL והעלאת הכולסטרול HDL. זאת בין היתר באמצעות תרופות וטיפולים שונים. בין הסיבות שיכולות להיות המקור לכולסטרול הרע או מיעוט הכולסטרול הטוב:

  • תזונה לא בריאה: אכילת מזונות עשירים בשומני טרנס, כמו בשר אדום, מוצרי חלב מלאי שומן ומזונות מעובדים מעלה את רמות הכולסטרול LDL.
  • גיל ומגדר וגנטיקה: ככל שאנו מתבגרים, רמות הכולסטרול LDL נוטות לעלות. גברים נוטים יותר מנשים לרמות גבוהות יותר של כולסטרול LDL. כמו-כן, לחלק מהאנשים יש נטייה גנטית לרמות גבוהות של כולסטרול LDL.
  • גורמי אורח חיים: חוסר פעילות גופנית, עישון וצריכת אלכוהול מופרזת יכולים להעלות את רמות הכולסטרול LDL.
  • מצבים רפואיים: מצבים רפואיים מסוימים, כגון סוכרת, תת פעילות של בלוטת התריס ומחלת כליות, יכולים להעלות את רמות הכולסטרול LDL.
  • תרופות: תרופות מסוימות, כגון אמצעי מניעה , סטרואידים וחוסמי בטא, יכולות להעלות את רמות הכולסטרול LDL.
  • השמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר יכולים להעלות את רמות הכולסטרול LDL ולהפחית את רמות הכולסטרול HDL (הטוב).
  • דלקת: דלקת כרונית בגוף יכולה לתרום לרמות גבוהות של כולסטרול LDL ולהגביר את הסיכון למחלות לב.

הבנת הגורמים לכולסטרול גבוה ב-LDL מהווה גורם חשוב על מנת לנקוט בצעדים להורדתו ולהפחתת הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן