למה יש כולסטרול גבוה?

למה סובלים מעודף כולסטרול בדם? מדוע יש לאנשים מסוימים כולסטרול גבוה? למה כולסטרול גבוה בדם? מה גורם לעודף כולסטרול בדם מלבד תזונה לא בריאה?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבכולסטרול
למה יש כולסטרול גבוה בדם? צילום: Pixabay Brigitte Werner -69124_128

למה סובלים מעודף כולסטרול בדם? מדוע יש לאנשים מסוימים כולסטרול גבוה? למה כולסטרול גבוה בדם? מה גורם לעודף כולסטרול בדם מלבד תזונה לא בריאה? למה יש כולסטרול גבוה? כולסטרול מהווה סוג של שומן הנחוץ לתפקוד תקין של הגוף. עם זאת, כאשר יש יותר מדי כולסטרול בדם, זה יכול להגביר את הסיכון למחלות לב ושבץ. לכן רבים מבקשים לטפל ברמות גבוהות של כולסטרול בדם – היפרכולסטרולמיה. לשם כך, ולפני טיפול רפואי, חשוב לאבחן את הגורם לעודף הכולסטרול.

הגורמים לכולסטרול גבוה מגוונים כפי שנפרט בהמשך. כולסטרול גבוה יכול לנבוע מגורמים גנטיים למשל, מתזונה, עודף משקל או עישון. כך, כולסטרול גבוה יכול להגרם מעוד גורמים שונים אחרים. לכן, לפני שפונים לטיפול טבעי, שינוי אורח חיים, פעילות גופנית או תזונה, חשוב לברר מה גרם לעודף הכולסטרול. זאת על מנת שנוכל לקבל לאחר האבחון ייעוץ רפואי ותכנית טיפולית להתמודדות יעילה ואפקטיבית עם הגורם לעודף הכולסטרול.

אז מה הסיבות האפשריות לעודף כולסטרול? למה יש כולסטרול גבוה לאנשים מסוימים? מהם הגורמים לכולסטרול גבוה? למה כולסטרול גבוה בדם אצל אנשים שאוכלים בריא, עושים פעילות גופנית ולא ניכרת סיבה ברורה למצבם זה?

למה יש כולסטרול גבוה בדם?

הגורמים לכולסטרול גבוה יכולים להיות גנטיים או קשורים לאורח חיים. להלן פירטנו כמה מהסיבות הנפוצות ביותר למצב של עודף כולסטרול:

  1. תזונה לא בריאה: תזונה עשירה בשומנים רוויים וטרנס משפיעה על רמות גבוהות של כולסטרול בדם.
  2. מעט פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור להעלות את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ולהפחית את רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL). מיעוט פעילות גופנית קשורה לכולסטרול גבוה בדם.
  3. תרופות המעלות את הכולסטרול בדם: שימוש בתרופות מסוימות עלול להוביל לעליה בכולסטרול. לדוגמה שימוש בגלולות עלול להעלות את רמות הכולסטרול.
  4. עודף משקל והשמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר עלולים לגרום לכולסטרול גבוה בדם.
  5. מחלות הגורמות לכולסטרול גבוה: מצבים רפואיים ומחלות מסוימות עלולות להוביל לכולסטרול גבוה. כך למשל סוכרת או בעיות בבלוטת התריס מובילות לעיתים לכולסטרול גבוה.
  6. עישון: עישון עלול לפגוע בדפנות העורקים ולהגביר את הסיכון לפתח כולסטרול גבוה.
  7. גנטיקה: במקרים מסוימים, כולסטרול גבוה עשוי לעבור בתורשה מהורה.
  8. לחץ נפשי, מצוקה רגשית וסטרס: מתח ולחץ קשורים לעודף כולסטרול.

לכן הטיפול בכולסטרול גבוה כרוך בדרך כלל בשילוב של שינויים באורח החיים וטיפול תרופתי. קיימות דרכים שונות להורדת כולסטרול שנוכל להסתייע בהן לאחר אבחון וקבלת ייעוץ זה מרופא מומחה. למשל דיאטה: אכילת תזונה דלת שומנים רוויים וטרנס יכולה לסייע בהורדת רמות הכולסטרול. כך למשל יש להתמקד באכילה מרובה של פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבון רזה. פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה להפחתת הכולסטרול הרע והגברת הכולסטרול הטוב HDL. גמילה מעישון יכולה לסייע גם היא בהפחתת כולסטרול גבוה. ולסיום, טיפול תרופתי: אם שינויים באורח החיים אינם מספיקים להורדת רמות הכולסטרול, הרופא המטפל יתווה תרופות לטיפול וביניהם סטטינים להורדת כולסטרול. כאמור, חשוב לדבר עם רופא מומחה לפני כל טיפול או שינוי או לפני תחילת תרופה כלשהי. רופא יסייע לאבחן ולקבוע את מהלך הטיפול הטוב ביותר להפחתת הכולסטרול בהתבסס על גורמים אינדיבידואליים כגון גיל, בריאות כללית והיסטוריה רפואית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן