למה יתר לחץ דם מסוכן?

יתר לחץ דם בגופנו: מתי לחץ דם גבוה מסוכן לבריאותנו? האם לחץ דם גבוה הוא מסוכן? למה יתר לחץ דם מסוכן לנו?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבבריאות המשפחה
למה יתר לחץ דם מסוכן? צילום: Pixabay Peter Holmes

מתי לחץ הדם מסוכן לבריאותנו? האם לחץ דם גבוה הוא מסוכן? מהן הסכנות של יתר לחץ דם? למה יתר לחץ דם מסוכן לנו? מדענים ורופאים סבורים כי לחץ דם של 80 על 120 נחשב לחץ דם תקין למבוגר. לחץ דם שעולה על 130 על 80 מתחיל להיות ברמות לא תקינות. כאשר ערכי לחץ הדם עולים עם 85 ועל 130 הם נחשבים גבוליים. רמות יתר לחץ דם קלות מוגדרות כלחץ דם של 140 עד 159 ו90 עד 99. לעומת זאת יתר לחץ דם המוגדר כבינוני הוא כזה שבין 160 ל179 או בין 100 ל-109.

לחץ דם גבוה הוא מסוכן, ומדוע? לחץ דם גבוה – יל"ד או Hypertention מהווה בעיה שכיחה היוצרת נזק בלב ובכלי הדם. במחלה זו חומרי ההזנה המוזרמים לגוף מגיעים בפחות יעילות ופוגעים בנו. יתר לחץ הדם מוביל למחלות לעורקי הלב, להגדלת הלב ולכשל לבבי. עודפי לחץ דם גורמים גם לסיכון מוגבר לשבץ, דמנציה ווסקולרית ופגיעה מתונה קוגניטיבית.

גורמים שונים משפיעים על לחץ דם גבוה ובהם אורח חיים, גנים, ומצבים ומחלות שונות כמו סוכרת ומחלות כליה, חומרים ותרופות ואורח חיים מסוים. כך, גם הרגלי תזונה מגבירים סיכון ללחץ דם גבוה. הרגלים תזונתיים לא בריאים כגון צריכה של יותר מדי מלח ושומן רווי, מעלים לחץ דם גם כן. בנוסף, אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר, ומי שצורך אלכוהול ומעשן מגביר סיכון ללחץ דם גבוה.

לחץ דם גבוה מסוכן מכיוון שהוא מוביל  למספר בעיות בריאותיות חמורות. הוא עלול לגרור פגיעה בדפנות העורקים, לגרום להם להתעבות ולהיות קשים יותר, וזה עלול להוביל לשבץ או מחלות לב, פגיעה בכליות, בעיות זיקפה, בעיות ראייה ועוד.

האם לחץ דם גבוה זה מסוכן?

האם יתר לחץ דם זה מסוכן? כיצד משפיע עודף לחץ דם על הבריאות? מהן הסכנות מלחץ דם גבוה? כאשר לחץ הדן גבוה, הלב פועל באופן מאומץ יותר על מנת לשאוב דם ולדחוף אותו אל כלי הדם. במהלך פעילות מעין זו, שריר הלב נחלש ודפקנות העורקים נפגעות.

במצב של עודף לחץ דם לעיתים קרובות לא נחווה תסמינים. אם חווים תסמינים של עודף לחץ דם, זהו סימן לכך שלחץ הדם עלה מאד. לעיתים תסמיני לחץ דם גבוה כוללים דופק מואץ, תשישות וחולשה, תחושה של דם זורם וחמימות בפנים, כאבי ראש ודימום מהאף. ולמה לחץ דם זה מסוכן? איך משפיע יתר לחץ דם עלינו והאם הוא מסוכן? עודף לחץ דם למשך זמן, מעלה במיוחד את הסבירות לחלות במחלות לב קרדיו ווסקולריות וסיכון לסבול משבץ מוחי וכן ממחלות קרדיולוגיות כמו אי ספיקת הלב. סיכונים נוספים מעודף לחץ דם כוללים אי ספיקת כליות והצטלקות של רקמת הריאה ופגיעה בעיניים למשל. זאת ועוד, יתר לחץ דם גורם גם להגברת הסיכון ללקות בסיבוכים של מחלה נוספת. למשל אדם הסובל מסוכרת, אשר מתאפין גם ביתר לחץ דם יהיה בעל סיכון מוגבר לחלות בסיבוכים של סוכרת בשל היותו בעל יתר לחץ דם.

בכל מקרה נזכור כי במקרה של חשד לעודף לחץ דם, נפנה לרופא על מנת למדוד ולנטר את לחץ הדם באופן מדויק, לאבחן את הגורם ליתר לחץ הדם ולהוועץ לגבי אפשרויות טיפוליות. חשוב להעמיק ולאבחן את הסיבות ללחץ דם גבוה לשם טיפול אפקטיבי.

דילוג לתוכן