מאיזה מאכלים להמנע כשהסוכר גבוה ומה אסור לחולי סוכרת לאכול?

אילו מזונות מעלים את רמות הסוכר בדם? מה המאכלים שמשפיעים על עליית הסוכר ? ממה כדאי לחולי סוכרת להמנע בתפריט התזונתי שלהם?

תזונהסכרת
מאיזה מאכלים צריך להימנע אם הסוכר גבוה או אם יש סוכרת? צילום Pixabay Pexels

מאילו מאכלים כדאי להמנע כאשר רמות הגלוקוז בדם גבוהות? מה אסור לאנשים החולים בסוכרת לאכול? אילו מזונות מעלים את רמות הסוכר בדם? מה המאכלים שמשפיעים במהירות על עליית הגלוקוז בדם ומזיקים לשמירה של רמה מאוזנת של סוכר? ממה כדאי לחולי סוכרת להמנע בתפריט התזונתי שלהם? בתרבות השפע המערבית, התזונה כוללת מזון מעובד המכיל כמויות גדולות של פחמימות ריקות, מעובדות המתפרקות במהירות לסוכרים בדם.

עליה של רמות הסוכר בדם נחשבת מזיקה. עודף סוכר בדם מוביל לסוכרת וקשור להתהוות מחלות מגוונות רבות אחרות. קיימות שיטות טבעיות שונות לווסת את רמות הסוכר בדם. וזאת לצד שימוש בתרופות בנטילה דרך הפה או הזרקה, להפחתת הסוכר בדם או טיפול בסוכרת.

מאילו מאכלים כדאי להמנע כשהסוכר בדם גבוה?

תזונה מהווה דרך ראשית להמנע מעליית רמות הגלוקוז בדם – היפרגליקמיה. דרכים להורדת סוכר בדם כוללות פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל מאוזן, הגבלת צריכת אלכהול, שינה טובה והפחתת מתחים.

כך, פעילות אירובית ואימוני כוח, יכולה לשפר את הרגישות לאינסולין ולהקל על ספיגת הגלוקוז בתאים. ירידה במשקל עשויה לסייע להפחתת סוכר. זאת במיוחד אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, עשויה להועיל להפחתת סוכרים בדם. בנוסף, שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת עשירה בסיבים, דגנים מלאים, חלבונים רזים וירקות יכולה להשפיע לטובה. הגבלת צריכת אלכוהול מהווה גם היא רכיב משמעותי. זאת כיוון שהאלכוהול מוביל לתנודות ברמת הסוכר בדם ולהפריע לחילוף חומרים תקין של גלוקוז. לצד זה שילוב טכניקות להפחתת  מתח כמ מדיטציה ונשימות, שינה מספקת ושמירה על מאזן נוזלים בשתייה מרובה, מועילות גם הן להפחתת סוכר.

אז מאיזה מאכלים להימנע כשהסוכר גבוה? מה לא לאכול כשרמות הגלוקוז בדם גבוהות? במקרים כאלה נימנע ממשקאות שהומתקו כולל מיצי פירות. כמו כן נפחית את צריכת הממתקים והמאפים הכוללים סוכרים. נפחית במאפים מתוקים ובמאכלים מטוגנים הכוללים שומן טראנס ושומו רווי כמו בורקס, מלאווח וג'חנון. כך ננסה להמנע גם מחטיפים מעובדים כמו צ'יפס ועוגיות.

כשרמות הסוכר בדם גבוהות נימנע ממעדני חלב ותחליפיו הכוללים סוכר. כמו  יוגורט או מעדן בטעמים עם תכולת סוכר גבוהה. כמו כן ננסה להמנע מדגני בוקר ממותקים. נפחית צריכת פסטה ולחם לבן, אורז לבן ודגנים מעובדים. כאשר נשתה תה או קפה נפחית בכפיות הסוכר שנשלב בו. יתרה מכך נפחית בצריכת משקאות אלכוהוליים. גם גלידה וקינוחים מתוקים אחרים צריכים לצאת אל מחוץ לתחום.

כאשר רמות הסוכר גבוהות מומלץ גם להמנע מאכלים מטוגנים כמו צ'יפס, שניצל מטוגן, רטבים עתירי סוכר.

אמנם הימנעות ממאכלים מסוימים עשויה להפחית את רמות הסוכר בדם ולסייע. ואולם אם אתם סובלים מעודף סוכר בדם, סוכרת או מצבים רפואיים, הקדימו ופנו לרופא לאבחון מקיף, ייעוץ וטיפול.

ממה להמנע: מה אסור לחולי סוכרת לאכול?

סוכרת מוגדרת כמצב רפואי כרוני המאופיין ברמות גבוהות של גלוקוז (סוכר) בדם עקב חוסר היכולת של הגוף לייצר או להשתמש ביעילות באינסולין.

צריכה רבה של סוכרים עלולה לתרום להתפתחות מחלת סוכרת מסוג 2. כאשר אנו צורכים מזון ומשקאות ממותקים, רמות הגלוקוז בדם שלנו עולות. עם הזמן, עלייה זו עלולה לגרום לעמידות לאינסולין. עמידות לאינסולין מהווה מצב בו כאשר תאי הגוף שלנו נעשים פחות תגובתיים לפעולת הורמון האינסולין. האינסולין אחראי על וויסות רמות הסוכר במחזור הדם על ידי הקלת החדרתם לתאי הגוף והשפעתו על שחרור גלוקוז מהכבד.

בשל עמידות לאינסולין, הלבלב מייצר יותר אינסולין כדי לפצות על מצב זה. לכן, לעיתים הדבר מוביל לפעולה משמעותית של הלבלב שאינו מצליח לספק את הנדרש. תהליך זה מוביל לעיתים לרמות גבוהות של סוכר בדם ולהתפתחות סוכרת מסוג 2. לכן, הפחתת צריכת הפחמימות הזמינות ההופכות לסוכר היא חשובה. שמירה על תזונה מאוזנת מהווה רכיב חשוב לחולי סוכרת ולמי שסובל מסוכר גבוה בדם. לצד פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל מאוזן, חשוב לשלב בתפריט מאכלים בריאים כמו ירקות וקטניות. וטלצד זה נקפיד שלא לאכול מזונות מסוימים המעלים את רמות הסוכר במהירות.

מהם המאכלים שאסור לחולי סוכר לאכול?

אילו מזונות משפיעים על רמות הגלוקוז במהירות ואינם טובים למי שהינו טרום סוכרתי או חולה סוכר ולמי שסובל מעודך סוכר בדם? לפניכם רשימה חלקית של מאכלים שלא רצוי לחולי סכרת לאכול:

1. אל תשתו משקאות ממותקים: הימנעו ממשקאות עתירי סוכר, כולל מוגזים, מיצי פירות ותה או קפה ממותקים.

2. צמצמו מאכלים מבוססי פחמימות מעובדות: הפחיתו את הצריכה של דגנים מעובדים כמו לחם לבן, אורז לבן, פסטה ודגני בוקר (קורנפלקס) עתירי סוכר ופחמימות ריקות.

3. הימנעו מקינוחים ממותקים: הגבילו את הצריכה של עוגות, עוגיות, מאפים וגלידה. הללו בדרך כלל כוללים סוכרים ושומנים לא בריאים.

4. המעיטו בחטיפים מסוכרים וממתקים: הימנעו מממתקים, חטיפי שוקולד, חטיפי גרנולה ממותקים וחטיפים אחרים עתירי סוכר.

5. הפחיתו ברטבים עשירים בסוכר ופרוקטוז: היזהרו מקטשופ, רוטב ברביקיו ורטבים לסלט. לעיתים קרובות הללו כוללים הרבה סוכרים חבויים שעלולים להשפיע על רמות הגלוקוז בדם.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן