האם מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת?

האם מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת? מה גורם לאדם להדבק במחלת קרויצפלד יעקב מדבקת? באילו מקרים המחלה מדבקת ומתי לא?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדערפואת מומחים
האם מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת ובאילו מקרים אפשר להדבק? צילום: Stefan Divily Pixabay

האם מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת? כן, מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת אך בנסיבות חריגות ולא באמצעות מגע טיפתי ברוק או נזלת, נוזלי גוף או דם אלא בדרכים חריגות בהרבה. אז איך נדבקים במחלת קרויצפלד ובאילו נסיבות מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת?

ניתן לחלות במחלה או באמצעות צריכת בשר או מזון הנגוע במחלה. אפשר להדבק גם באמצעות טיפולים רפואיים שמעבירים את המחלה מגורם נגוע למשל הורמוני גדילה שניתנו לחולים לפני כשישים שנה ממוח של אנשים שמתו והדביקו אותם במחלה. ניתן גם להדבק במחלה באמצעות מגע אחר עם רקמות עצביות כמו מוח או עמוד שדרה של בקר או אדם בין היתר בטיפול נוירולוגי התערבותי או טיפול רפואי אחר.

האם מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת ובאילו מקרים?

חלק מהידבקויות חולים במחלת קרויצפלד יעקב נגרמים עקב אכילת בשר של בעלי חיים החולים במחלה. זאת בדומה לצריכת בשר החולה במחלת הפרה המשוגעת. לא צריכת בשר נגוע במחלה מתרחש לעיתים כתוצאה מכך שבקר הוזן במזון נגוע במחלה בעצמו (בקר שצורך בשר בקר טחון במזונו שנגוע במחלה). 

אולי יעניין אותך גם:

חלק ממקרי מחלת קרויצפלד יעקב נגרמים בשל הדבקה בשל טיפול נוירולוגי או טיפול רפואי. למשל טיפולים בעבר שנעשו באמצעות הורמוני גדילה מבלוטות מוח של אנשים שמתו ונשאו את מחלת קרויצפלד יעקב מדבקת? גרמו להדבקת המטופלים.

ואולם רוב מקרי מחלת קרויצפלד יעקב  הם בשל מחלת מחלת קרויצפלד יעקב ספורדית בה לא ברור מה מעורר חלבון מסוים להשתנות לחלבון לא תקין או גן מסוים להשתנות לגן שמייצג פריונים שיוצרים את המחלה. במקרים אלה אין ממצאים המעידים על אפשרות להדבק מאדם חולה רק באמצעות דם, נוזלי רבייה, רוק, ליחה, נזלת וכו'. ניתן להדבק במקרים אלה במחלה באמצעות זריקה או אכילה של רקמות מוח או תאי עצב של גורם החולה במחלה. 

 

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן