כולסטרול ldl – מה זה כולסטרול רע גבוה?

מהו כולסטרול מסוג LDL ? מה הערכים של כולסטרול LDL רע הגבוהים? מה ההבדל בין כולסטרול HDL לכולסטרול LDL? מתי כולסטרול HDL נמוך?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדעדיאטה והרזיה
כולסטרול ldl - מה זה כולסטרול רע בערך גבוה? צילום: pixabay Darko Stojanovic

מהו כולסטרול מסוג LDL ? מה זה כולסטרול HDL? מהם הערכים של כולסטרול LDL רע הגבוהים? מה ההבדל בין כולסטרול HDL לכולסטרול LDL? מתי כולסטרול HDL נמוך? למה כולסטרול רע מסוכן ומזיק?  כולסטרול LDL – או כולסטרול רע מבטא ראשי תיבות של המילים בלעז Low Density Lipoprotein או ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה. LDL מהווה סוג של ליפופרוטאין, שילוב של חלבון ושומן, הנושא את הכולסטרול דרך מחזור הדם. כולסטרול LDL מכונה לעתים קרובות "כולסטרול רע" מכיוון שרמות גבוהות של LDL בדם קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כגון מחלות לב ושבץ מוחי. כאשר רמות הכולסטרול בדם גבוהות – המצב הרפואי מאובחן כהיפרכולסטרולמיה.

כולסטרול LDL מיוצר באופן טבעי על ידי הגוף והוא מופק גם ממקורות תזונתיים. מזונות עשירים בשומני טרנס רוויים למשל מכילים LDL. כאשר רמות כולסטרול LDL מוגברות, הדבר מוביל להצטברות של כולסטרול בדפנות העורקים, יצירת רובד פלאק. זה בתורו יכול להגביל את זרימת הדם ולתרום להתפתחות טרשת בעורקים.

אם הינכם סובלים מכולסטרול רע גבוה או כולסטרול כללי גבוה או מיעוט כולסטרול טוב מסוג HDL, הוועצו ברופא מומחה. ייעוץ רופא מומחה בנושא כולסטרול יכלול אבחון מקיף לגבי הסיבות האפשריות לכולסטרול הרע, כמו אורח חיים, מחלות רקע לא מאובחנוןת, תרופות מסוימות, עודף משקל, מיעוט פעילות גופני וכמובן תזונה לקויה.במקרים מסוימים, הרופא המטפל עשוי להתוות לכם איפול תרופתי כדי לסייע בהפחתת על רמות הכולסטרול LDL. מומלץ ניטור סדיר של רמות הכולסטרול כחלק מטיפול רפואי מונע.

חשוב לשמור על רמות תקינות של כולסטרול LDL בדם. ייעוץ רפואי לקבלת טיפול תרופתי בשילוב שינוים באורח חיים יכול לסייע להפחתת כולסטרול רע. לשם מניעה של כולסטרול רע, נוכל להקפיד על אורח חיים בריא, כגון אימוץ תזונה בריאה דלת שומנים רוויים וטרנס, הגברת הפעילות הגופנית ושמירה על משקל תקין.

 מה זה כולסטרול LDL גבוה?

מה ההבדל בין LDL – כולסטרול רע לכולסטרול HDL? בעוד שכולסטרול רע LDL מזיק לבריאות עלול להוביל למוות ומחלות כאשר אדם סובל מעודפי כולסטרול, HDL הוא כולסטרול טוב ומרפא. לכן נרצה שרמות הכולסטרול הטוב HDL יהיו גבוהות ורמות הכולסטרול הרע LDL יהיו נמוכות ככל האפשר.

כולסטרול HDL או  High Density Lipoprotein  הוא כולסטרול טוב המצוי במזונות בריאים ומזינים. HDL נוצר בגוף גם לאחר פעילות גופנית אירובית, גם עקב הורדה במשקל עודף, הפסקת עישון ועוד.

ערכים של כולסטרול LDL גבוה

מהו ערך גבוה של כולסטרול LDL רע? מה ערך תקין של כולסטרול כללי? ומה הערך התקין של כולסטרול טוב HDL?

    • כאשר הערך של הכולטסרול הרע LDL נמוך מ70 מיליגרם לדציליטר הערך הוא תקין. הערכים המומלצים לכולסטרול רע LDL הם מתחת ל100 מיליגרם לדציליטר. ערך שבין 100 ל129 נחשב ערך גבולי שלילי של כולסטרול רע LDL.
    • ערכים תקינים של כולסטרול טוב HDL נחשבים בנשים כערכים של 50 מיליגרם לדציליטר ומעלה. ואילו בגברים ערכים תקינים של HDL הם 40 מיליגרם לדציליטר או יותר.
    • ערכים של 200 מיליגרם לדציליטר או פחות נחשבים לערכים תקינים של כולסטרול כללי.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן