מהי רפואה היפרברית ולמה תאי לחץ חמצן מועילים?

מה זה רפואה היפרברית? מהו תא לחץ חמצן? אילו עדויות יש לגבי תא לחץ - מחקרים ומידע קליני ? מהם היתרונות של טיפול בתא לחץ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמדע
מהי רפואה היפרברית ולמה תאי לחץ חמצן מועילים? צילום:Michael Schwarzenberger Pixabay

מה זה רפואה היפרברית? מהו תא לחץ חמצן? איך תאי לחץ עובדים? מה השפעתם של תאי חמצן בלחץ אטמוספירי גבוה? אילו עדויות קיימות לגבי תא לחץ – מחקרים ומידע קליני ?  כיצד תאי לחץ חמצן משפיעים על הגוף? לתא לחץ יתרונות שונים המופיעים במחקרים. האם יש לתאי לחץ השפעה שלילית על הגוף? מהם הנזקים האפשריים של תאי לחץ חמצן?

מהי רפואה היפרברית? רפואה היפרברית היא ענף של טיפול רפואי הכולל שימוש טיפולי בחמצן בלחץ אטמוספרי גבוה מהרגיל, לרוב בין 1.4 ל-2 אטמוספירות. זאת בהשוואה ללחץ הרגיל שאנו מצויים בו בחיי היומיום מחוץ לתא לחץ של אטמוספירה אחת. השם רפואה היפרברית נובעת מהמילה היפר HYPER כלומר גבוה או רב מאד ומהמילה BARIC או המילה BAR שהוא לחץ אטמוספירי. ומהו תא לחץ? תא לחץ חמצן – תא לחץ ברפואה היפרברית הוא תא המורכב מחומרים כמו מתכת או אפילו יריעות עמידות ללחץ, האוטמים את החלל כך שמתאפשרת העלאת הלחץ בו מעל לאטמוספירה אחת באופן יציב. תא לחץ הוא מבוסס על העיקרון שלחץ מוגבר יכול לשפר את אספקת החמצן לרקמות בגוף.

בתא לחץ מוכנס אדם אחד או מספר אנשים לתא בו לחץ אטמוספירי גבוה למשל שעה עד שעה וחצי. במהלך משך הטיפול חובש המטופל מסיכת חמצן המזרימה לו את הגז בריכוז גבוה. לפני הטיפול נפגש המטופל עם רופא המייעץ למטופל בהתאם למצבו הרפואי ובוחן את ההתאמת של הטיפול לפי מצב המטופל, מחלות רקע, סיכונים, מאפיינים וכך מוצע טיפול מיטבי. לעתים קרובות מספר הטיפולים המוצע הוא בין 20 ל60.

למה תאי לחץ מועילים ? תא לחץ – יתרונות

לשימוש בתא לחץ יתרונות מגוונים. אז מה ברמה האמפירית הן העדויות לגבי תא – מחקרים וסקירות אקדמיות המצביעות על יעילות?  לחץ למה תאי לחץ חמצן מועילים? מה היתרונות של תא לחץ? מה התועלת הרפואית בתאי לחץ? לאילו שימושים תאי חמצן בלחץ מסייעים? טיפול בחמצן היפרברי (HBOT) הוא היישום העיקרי של רפואה היפרברית. הוא משמש לטיפול במצבים רפואיים שונים, כגון:

  • מחלת דקומפרסיה: מצב המתרחש כאשר גזים מומסים (בדרך כלל חנקן) יוצרים בועות בזרם הדם וברקמות עקב שינויים מהירים בלחץ. מצב שרואים לעתים קרובות מתרחש בקרב צוללנים.
  • הרעלת פחמן חד חמצני: תא לחץ עוזר להסיר במהירות פחמן חד חמצני מזרם הדם ולשפר את אספקת החמצן לרקמות הגוף.
  • פצעים שאינם מתרפאים: תאי לחץ מקדמים ריפוי בפצעים המתרפאים לאים כמו כיבים סוכרתיים בכף הרגל או נזק לרקמות שנגרם מקרינה.
  • פגיעה בקרינה: תא לחץ יכול לסייע בניהול תופעות הלוואי של טיפול בקרינה, כגון נזק לרקמות בחולי סרטן.
  • עצירת ועיכוב התפתחות זיהומים: שימוש בתאי לחץ עשוי לעכב את הצמיחה של חיידקים מסוימים ולעזור להילחם בזיהומים.
  • השתלות של רקמות: טיפול תא לחץ HBOT יכול לשפר את שיעור ההצלחה של הליכים כירורגיים מסוימים הכוללים העברת רקמות לאזורים שנפגעו.

רפואה היפרברית מבוצעת בדרך כלל במתקנים מיוחדים עם צוות רפואי מיומן. פרוטוקולי הטיפול משתנים בהתאם למצב המטופל, ומספר ומשך הפגישות יכולים להשתנות גם כן. נציין שוב  שרפואה היפרברית היא טיפול מיוחד ועליו להינתן רק בפיקוח של אנשי מקצוע מוסמכים בתחום הבריאות.

תא לחץ – סיכונים

ממצאים מחקריים מצביעים על סיכון לפגיעה, תופעות לוואי ונזקים בשל טיפול בתא לחץ. בין היתר ירידה ברמות סוכר, חולשה, עייפות, פגיעה באוזן, השפעה על הסינוסים, הנזק לשריר הלב, בעיות בריאות, הרעלת חמצן, לחצים בשיניים ובעיות בראיה. לנוכח זה, חשוב לקבל ייעוץ רפואי לפני ובמהלך השימוש בתא לחץ. אמנם, רפואה היפרברית מהווה כיוון מבטיח בטיפול בבעיות רפואיות רבות. ואולם לנוכח תופעות הלוואי והנזקים האפשריים, חשוב לבחון את התאמת הטיפול למאפייני ומצב המטופל, לשקול האם הטיפול עלול להזיק ועד כמה וללוות במהלך הטיפול את המטופל בתא הלחץ בניטור שוטף.

דילוג לתוכן