תא לחץ – חסרונות

לטיפול בחמצן תא לחץ - חסרונות שונים, תופעות לוואי ונזקים אפשריים. מה הנזק האפשרי בטיפול תאי לחץ בחמצן? מהן ההשפעות ותופעות הלוואי האפשריות?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמדע
תא לחץ-  חסרונות, תופעות לוואי ונזקים. צילום: Pexels Stephen Andrews

מה הנזק האפשרי בטיפול תאי לחץ בחמצן? מהן ההשפעות ותופעות הלוואי האפשריות של טיפול בתא לחץ בחמצן? לטיפול תא לחץ חסרונות ונזקים, תופעות לוואי וסיכונים. למרות שמדובר בשיעורים קטנים של הסובלים מהשפעות אלה, חשוב להבין שקיים סיכון בטיפול זה ולשקול אותו לאחר ייעוץ עם רופא מומחה אובייקטיבי. טיפול בתא לחץ עם חמצן הוא טיפול האורך לרוב כשעה וחצי לכל טיפול בו עובר המטפל סט של 10-60 טיפולים למצבו. בטיפול יושב המטופל בתא קטן לבד או עם מספר אנשים שבו הלחץ האטמוספרי גבוה. במקביל המטופל שואץ חמצן ממסיכת חמצן.

טיפולים בתאי לחץ הפכו לפופולריים במיוחד בשנים האחרונות. מגוון מחקרים הצביעו על תועלותיהם של תאי הלחץ – טיפול בחמצן למגוון בעיות בריאותיות. מהם החסרונות של שימוש בתא לחץ? מה הנזקים האפשריים לאחר טיפול תא לחץ? מה ההשפעות השליליות של תאי לחץ של חמצן? אילו תופעות לוואי תאי לחץ עלולים לגרום?  בשנים האחרונות רפואה היפרברית של טיפול בתא לחץ בחמצן הפכו לשכיחים יותר ויותר. לצד המחקרים על יתרונות טיפול בחמצן בתא לחץ, התרבו גם הממצאים לגבי השפעותיהם השליליות של תאי לחץ. אמנם מדובר בשיעורים קטנים של מטופלים שסבלו מהשפעות אלה. ואמנם לטיפול תא לחץ חסרונות מועטים יחסית המותירים השפעות שליליות לאורך טווח קצר ובינוני ולרוב לא ארוך.

רבות מדובר על השפעותיהם החיוביות של תאי לחץ. לטיפול תא לחץ יתרונות טיפוליים על פי מחקרים בטיפול בתסחיפי אוויר, בפצעים קשים לריפוי, טיפול בנזקים מקרינה, הרעלת CO, כווויות ועוד.

תא לחץ-  חסרונות ונזקים

למרות הנטייה הפופולרית לחשוב כי גם אם הטיפול בחמצן במינון גבוה בתא לחץ לא יועיל, הוא גם בטח לא יזיק, קיימים ממצאים לגבי השפעות אפשריות שליליות של תאי לחץ בחמצן. להלן רשימה של חלק מההשפעות והנזקים האפשריים המתרחשים לאחר טיפול בתא לחץ. הללו אינן מתרחשים בבתדירות גבוה והם לעיתים קרובות חולפים ולא נמשכים זמן רב כתופעת לוואי לאחר הטיפול אך לעיתים הינם נזק קבוע:

  1. נזק לשריר הלב ערב חשיפה לחמצן בריכוז גבוה מידי
  2. פגיעה במי שסובל ממחלת ריאות חסימתית כרונית, עד כדי מוות.
  3. השפעות שליליות על הריאות כולל קריסת ריאות.
  4. השפעות שליליות על הראיה.
  5. נזקים לסינוסים.
  6. פגיעה, קרע או הצטברות נוזלים באוזן.
  7. הרעלת חמצן שעלולה להוביל להתקפים ומים בריאות.
  8. קלסטרופוביה – תגובה חריפה למקומות סגורים ועמוסים באדם.
  9. חולשה, עייפות.
  10. ירידה ברמות הסוכר בדם.
  11. לחצים בשיניים.

לכן קיימת חשיבות רבה לאבחון וייעוץ מדויק ואמין של גורם רפואי אובייטיבי לפני טיפול בתא לחץ באמצעות חמצן. אבחון כזה יסייע להתאים את הטיפל, כולל גיבוש פרוטוקול הטיפול ומספר הטיפולים ומאפייניו למטופל.

דילוג לתוכן