מה גורם לצרבת ואיך להמנע ממנה?

מה מוביל לצרבת? מה התסמינים של צרבת? מהי בכלל תופעת הצרבת ועל מה היא מעידה? מהם הגומים לצרבת? איך להימנע מצרבת?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהרפואת מומחים
מה גורם לצרבת וכיצד להמנע ממנה? צילום:Engin Akyurt Pixabay

מה מוביל לצרבת? מה התסמינים של צרבת? מהי בכלל תופעת הצרבת ועל מה היא מעידה? מהם הגומים לצרבת? איך להימנע מצרבת? צרבת היא תחושת צריבה בדרכי העיכול או כאב בחזה. צרבת נובעת מעלייה של חומצה מהקיבה אל הוושט. תחושת הצרבת יכולה להיות חדה וקצרה, או עמומה וממושכת. היא מופיעה לרוב לאחר אכילה, בעת שכיבה או במאמץ גופני.

אם אתם חשים תסמינים כאלה או אחרים, מצויים במצב רפואי או מחלה,  הקדימו ופנו לאבחון וייעוץ רפואי. הגורמים לצרבת ותסמיניה יכולים להיות דומים לאלו של מחלות וצבים רפואיים אחרים. לכן אם אתם חשים שלא בטוב, פנו לאבחון רפואי מעמיק וטיפול. וגם אם מדובר בצרבת, נמליץ לפנות לייעוץ ואבחון רפואי לבירור הסיבות לצרבת והתאמת הטיפול המיטבי.

צרבת מהווה תופעה נפוצה. ואולם, נוכל למנוע אותה ולטפל בה ביעילות. שינויים באורח החיים, כמו הימנעות ממזונות שגורמים צרבת, ירידה במשקל, הפסקת עישון ושינוי תזונתי, יכולים לסייע רבות במניעת צרבת. במקרים רבים, ניתן להשתמש בתרופות לטיפול בצרבת. אז מה מוביל לצרבת ואיך להמנע ממנה?

הסיבות: מה גורם לצרבת?

מה מוביל לצרבת? מהם הגורמים לצרבת? לפניכם פירטנו חלק מן הסיבות מה גורם לצרבת:

  • היחלשות הסוגר התחתון של הוושט (LES): שריר זה אמור להישאר סגור לאחר אכילה, כדי למנוע עלייה של חומצה מהקיבה אל הוושט. אצל אנשים הסובלים מצרבת, שריר זה נחלש. היחשותו מאפשרת לחומצה לעלות חזרה.
  • בקע סרעפתי: מצב זה, שבו חלק מהקיבה עולה מעל הסרעפת, גורם ללחץ על ה-LES. זה עלול להחליש אותו ולהוביל לצרבת.
  • תזונה: אכילת מזונות מסוימים, כמו מזון שומני, חריף או מטוגן, עגבניות, פירות הדר, קפה, אלכוהול ומשקאות מוגזים, עלולה להגביר את הפרשת החומצה בקיבה ולגרום לצרבת.
  • עישון: עישון פוגע בסוגר הוושט -LES ומחליש אותו. לכן עישון עלול להוביל לצרבת.
  • השמנת יתר: עודף משקל מפעיל לחץ על הבטן. לחץ זה עלול להעלות את החומצה מהקיבה אל הוושט.
  • הריון: במהלך ההריון, רמות ההורמונים בגוף משתנות. שינוי הורמונלי זה עלול להחליש את ה-LES ולגרום לצרבת.
  • תרופות מסוימות: תרופות מסוימות, כמו תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDS), תרופות להורדת לחץ דם ותרופות לטיפול בדיכאון, עלולות להגביר את הפרשת החומצה בקיבה ולגרום לצרבת.

דרכי מניעה: איך להימנע מצרבת?

איך להימנע מצרבת? איך להפחית את הסיכוי לצרבתיות? מה לעשות כדי להפחית צרבת? לפניכם מספר דרכים שעשויים להפחית את הסיכון לצרבת:

  • שינוי תזונתי: הימנעות ממזונות שגורמים לכם צרבת, כמו מזון שומני, חריף או מטוגן, עגבניות, פירות הדר, קפה, אלכוהול ומשקאות מוגזים.
  • ירידה במשקל: אנשים הסובלים מעודף משקל צריכים לנסות לרדת במשקל. באופן זה ניתן להפחית את הלחץ על הבטן ולמנוע עלייה של חומצה מהקיבה אל הוושט.
  • הפסקת עישון: עישון פוגע בסוגר הוושט התחתון  ומחליש אותו. ולכן הפסקת עישון יכולה לסייע במניעת צרבת.
  • הימנעות משכיבה לאחר אכילה: מומלץ להמתין 3-4 שעות לאחר אכילה לפני השינה. זאת על מנת לאפשר לקיבה להתרוקן ולמנוע עלייה של חומצה אל הוושט.
  • הגבהת ראש המיטה: הגבהת ראש המיטה ב-15-20 ס"מ יכולה לסייע במניעת עלייה של חומצה מהקיבה אל הוושט במהלך השינה.
  • לבישת בגדים נוחים: ליבשו בגדים נוחים. בגדים צמודים לוחצים על הבטן ועלולים להחמיר את הצרבת.
  • טיפול תרופתי: במקרים קשים, נוכל להשתמש בתרופות להפחתת הפרשת החומצה בקיבה או לנטרול החומצה. נדגיש כי חשוב להיוועץ ברופא לפני נטילת תרופות לטיפול בצרבת. טיפול תרופתי אינו מהווה פתרון קסם. יש לשלב אותו עם שינויים באורח החיים.

מקורות מדעיים

Antunes, C., Aleem, A., & Curtis, S. A. (2017). Gastroesophageal reflux disease.

Yuan, L. Z., Yi, P., Wang, G. S., Tan, S. Y., Huang, G. M., Qi, L. Z., Jia, Y., & Wang, F. (2019). Lifestyle intervention for gastroesophageal reflux disease: a national multicenter survey of lifestyle factor effects on gastroesophageal reflux disease in China. Therapeutic advances in gastroenterology12, 1756284819877788. https://doi.org/10.1177/1756284819877788
Shaqran, T. M., Ismaeel, M. M., Alnuaman, A. A., Al Ahmad, F. A., Albalawi, G. A., Almubarak, J. N., AlHarbi, R. S., Alaqidi, R. S., AlAli, Y. A., Alfawaz, K. S., & Daghriri, A. A. (2023). Epidemiology, Causes, and Management of Gastro-esophageal Reflux Disease: A Systematic Review. Cureus15(10), e47420. https://doi.org/10.7759/cureus.47420
Law, R., Maltepe, C., Bozzo, P., & Einarson, A. (2010). Treatment of heartburn and acid reflux associated with nausea and vomiting during pregnancy. Canadian family physician Medecin de famille canadien56(2), 143–144.
Kohata, Y., Fujiwara, Y., Watanabe, T., Kobayashi, M., Takemoto, Y., Kamata, N., Yamagami, H., Tanigawa, T., Shiba, M., Watanabe, T., Tominaga, K., Shuto, T., & Arakawa, T. (2016). Long-Term Benefits of Smoking Cessation on Gastroesophageal Reflux Disease and Health-Related Quality of Life. PloS one11(2), e0147860. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0147860

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן