מה גלוטן עושה לגוף האדם?

איך הגוף מגיב לאכילת מזונות עם גלוטן? מה חלבון הגלוטן גורם לגוף האדם? מה התסמינים של השפעות הגלוטן ומה הוא עושה לגוף?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהמדע
מה גלוטן עושה לגוף האדם? צילום:Pixabay Kamil Polski

מה גלוטן עושה לגוף האדם? כיצד גלוטן משפיע עלינו? איך הגוף מגיב לאכילת מזונות עם גלוטן? גלוטן מהווה חלבון שנמצא בדרך כלל בדגנים כמו חיטה, שעורה ושיפון. חלבון הגלוטן אחראי על המרקם האלסטי של הבצק. לעתים קרובות מוסיפים גלוטן למזון מעובד כחומר מעבה או מייצב. אנשים מסוימים עלולים לפתח תגובות שליליות לגלוטן, כולל מחלת צליאק, אלרגיה לחיטה ורגישות לגלוטן שאינה צליאק. אז מה הגלוטן גורם לגוף? מה עושה הגלוטן לגוף?

מחלת צליאק מהווה הפרעה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק. כאשר אנשים עם צליאק צורכים גלוטן, המערכת החיסונית שלהם תוקפת בטעות את רירית המעי הדק שלהם. כך היא גורמת לדלקת ולנזק. הדבר יכול להוביל למגוון רחב של תסמינים, כולל בעיות עיכול, חוסר ספיגה ומחסור ברכיבים תזונתיים. אלרגיה לחיטה היא סוג של תגובה חיסונית לחלבוני חיטה, כולל גלוטן. אלרגיה זו מובילה לעיתים לתסמינים כמו גירוד, נפיחות וקשיי נשימה.

רגישות לגלוטן לא צליאק (NCGS) היא מצב שבו אנשים חווים תסמינים דומים לאלה של מחלת צליאק או אלרגיה לחיטה. ואולם ברגישות זו אין תגובה אוטואימונית או אלרגית. הסיבה המדויקת ל-NCGS עדיין אינה מובנת במלואה. ואולם יש הסוברים כי היא קשורה לאינטראקציה בין גלוטן לאוכלוסיית חיידקי המעי.

אם הינכם סבורים שיש לכם בעיה הקשורה לגלוטן, פנו לרופא מומחה לקבלת אבחון, המלצות וטיפול. אנשים הסובלים ממחלת צליאק או אלרגיה לחיטה, נדרשים לתזונה קפדנית ללא גלוטן. זאת על מנת שהם יוכלו למנוע תסמינים כמו כאבי בטן ותופעות במערכת העיכול. וכן יוכלו למנוע נזק נוסף למעי הדק או למערכת החיסון. אנשים עם NCGS עשויים גם להפיק תועלת מהפחתת צריכת הגלוטן שלהם או ביטולה לחלוטין. זאת בהתאם לחומרת הסימפטומים שלהם.

כיום קיימים מוצרים רבים ללא גלוטן בחנויות מכולת ובמסעדות. הדבר מקל על אנשים עם בעיות הקשורות לגלוטן לשמור על תזונה בריאה. עם זאת, מוצרים רבים ללא גלוטן מעובדים גם בהם. ככלל, ככל שהמזון אינו כולל גלוטן, עדיף לצרוך מאכלים מלאים ולא מעובדים שהם בריאים יותר ולא לצרוך חלופות מעובדות, בין אם גלוטן או אם ללא גלוטן.

מה גלוטן עושה לגוף האדם?

מה גלוטן עושה לגוף? כיצד הגוף מגיב בתגובה לצריכת מאכלים עם גלוטן? גלוטן הוא חלבון המוביל לתגובתיות של הגוף כלפיו. אצל אנשים עם צליאק או אלרגיה לחיטה, צריכת גלוטן עלולה לגרום לתגובה של מערכת החיסון המובילה לתסמינים שונים. צליאק ומחלות אחרות לא מלוות בהכרח עם תסמינים. בין הסימפטומים של צליאק ותגובתיות של הגוף לגלוטן:

1.כאבי בטן

2. עייפות

3. שלשולים

4. חוסר ספיגת מזון.

5. עצירות.

6. הקאות ובחילה.

7. אובדן משקל.

8. גזים בבטן ונפיחות

9. כיבים ופצעים בפה.

10. כאבי מפרקים.

11. תת פעילות של הטחול.

12. אנמיה.

13. כאבי ראש.

14. בעיות במערכת העצבים.

15. גירוש וגירויים בעור.

 

במקרה של מחלת צליאק, גלוטן מעורר תגובה אוטואימונית שבה מערכת החיסון תוקפת את רירית המעי הדק. זה פוגע בחלקים במעי המסייעים בספיגת חומרים מזינים מהמזון. לאורך זמן, הנזק עלול לגרום לקוי ספיגה, מה שמוביל למגוון רחב של תסמינים כגון שלשולים, כאבי בטן, נפיחות, עייפות וירידה במשקל.

עבור אלה עם אלרגיה לחיטה, המערכת החיסונית מגיבה לחלבונים ספציפיים המצויים בחיטה, כולל גלוטן. תגובה זו בתורה, מעוררת תגובה אלרגית. התגובה יכולה לנוע מתסמינים קלים כמו גירוד, פריחה או נפיחות. ועד לתגובות קשות כמו אלרגיה אנפילקטית, תגובה אלרגית מסכנת חיים הדורשת טיפול רפואי חירום.

ברגישות לגלוטן ללא צליאק (NCGS), המנגנון המדויק מאחורי התגובות השליליות לגלוטן עדיין לא מובן במלואו. עם זאת, סבורים שגלוטן עלול לגרום לדלקת במעי או לשבש את אוכלוסית חיידקי המעי. וזה מה שמוביל לתסמינים כמו כאבי בטן, נפיחות, שלשול ועייפות. סיכומו של דבר, אצל אנשים עם אלרגיות הקשורות לגלוטן, מערכת החיסון מזהה בטעות את הגלוטן כחומר מזיק ומעוררת תגובה חיסונית שמובילה לתסמינים שונים.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן