מה זה טיפול רגשי לילדים ולמה הוא מועיל?

מה הם יתרונותיו והתועלת בטיפול רגשי בילדים? מה זה בכלל הטיפול הרגשי לילדים? אילו סוגי טיפול פסיכותרפיה עבור ילדים מוצעים?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
מהו טיפול פסיכותרפיה בילדים ומה היתרונות שלו? צילום: Esi Grünhagen Pixabay

למה מועיל טיפול רגשי לילדים? מה זה טיפול רגשי לילדים וכיצד הוא משפיע על הבריאות הרגשית של הילד? אילו סוגים של טיפולים רגשיים ניתן לעבור עם ילדים? לפניכם תשובות לשאלות אלה ואחרות למי אשר מעוניינים להבין מהו בכלל טיפול רגשי – פסיכותרפיה בילדים, מה ההשפעות האפשריות של הטיפול מסוג זה ומה הגישות המוצעות בו.

טיפול רגשי בילדים מכונה גם פסיכותרפיה בילדים. זוהי שיטת טיפול ייעודית שמטרתה לסייע לילדים לנווט ולהבין את רגשותיהם בצורה בריאה ובונה. הוא מועבר על ידי פסיכולוגים קליניים לילדים שהוכשרו בהערכה ובטיפול בצרכים הרגשיים הייחודיים של ילדים.

מה זה בכלל טיפול רגשי לילדים?

בטיפול רגשי בילדים, הפסיכולוג יוצר סביבה בטוחה ותומכת בה ילדים יכולים לבטא את רגשותיהם, מחשבותיהם ודאגותיהם. המטפלים משתמשים במגוון טכניקות המתאימות לגיל כדי להעסיק את הילד ולעזור לו לחקור ולנהל את רגשותיו ביעילות. הפגישות הטיפוליות עשויות לכלול טיפול במשחק, טיפול באמנות, סיפור סיפורים ומשחק תפקידים לצד טכניקות אחרות.

שיטות אלו מאפשרות לילדים לתקשר ולהביע את עצמם בדרכים טבעיות ונוחות עבורם. באמצעות פעילויות אלו, ילדים יכולים לקבל תובנה לגבי הרגשות שלהם. כך הם יכולים לזהות דפוסי התנהגות ולפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר.

טיפול רגשי לילדים כולל גם לימוד מיומנויות חברתיות ורגשיות לילדים. פסיכותרפיה בילדים כוללת גם פיתוח מיומניות כמו זיהוי ותיוג רגשות, פתרון בעיות, תקשורת יעילה ובניית חוסן נפשי. המטפל יוצר קשר עם הילד באופן פרטני או לערב הורים ומטפלים בתהליך הטיפולי, בהתאם לצרכי הילד.

מה היתרונות והתועלת בטיפול רגשי לילד.ה?

טיפול רגשי לילדים נועד לספק מרחב מטפח ותומך בו ילדים יכולים לחקור ולהבין את רגשותיהם, לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות ולבנות חוסן. התועלת בפסיכותרפיה בילדים היא הערך המוסף להם לפתח את האינטליגנציה הרגשית ואת הכישורים הרגשיים, הביצועיים, התפקודיים  והחברתיים הדרושים לחיים בריאים, מוצלחים ושלווים יותר.טיפול פסיכותרפי לילדים מציע יתרונות רבים הנתמכים על ידי מחקרים מדעיים:

  • ראשית, הוא יכול לעזור לילדים לשפר את הוויסות הרגשי שלהם על ידי לימוד אותם מיומנויות לנהל ולהביע את רגשותיהם ביעילות.
  • שנית, טיפול בילדים משפר את יכולות פתרון בעיות, ומעצים את הילדים לנווט באתגרים ולקבל החלטות טובות יותר.
  • מעבר לכך, טיפול זה מגביר את ההערכה העצמית ואת הביטחון העצמי של הילדים. הוא מאפשר לילדים לפתח תחושת עצמי חזקה יותר ודימוי עצמי חיובי יותר.
  • יתר על כן, טיפול פסיכולוגי רגשי בילד תורם לפיתוח מיומנויות חברתיות ומערכות יחסים בריאות יותר, כאשר ילדים מתרגלים תקשורת, אמפתיה ושיתוף פעולה בסביבה בטוחה.
  • יתרה מכך, טיפול משפיע באופן חיובי על ביצועים אקדמיים על ידי שיפור הריכוז, המיקוד והמוטיבציה. לבסוף, טיפול בילדים מפחית קשיים רגשיים והתנהגותיים על ידי טיפול וניהול של חרדה, דיכאון, תוקפנות ואתגרים אחרים.

סוגי טיפול רגשי לילד

סוגים שונים של טיפול רגשי מתאימים לילדים. לרבות טיפול במשחק, טיפול באומנות, טיפול בעזרת בעלי חיים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). טיפול נרטיבי וטיפול בכתיבה אקספרסיבית. טיפול במשחק מאפשר לילדים לבטא את עצמם באמצעות משחק. ואילו טיפול באמנות משתמש במדיומים אמנותיים כדי לחקור את עולמם הפנימי.

לעומת זאת טיפול בעזרת בעלי חיים משלב בעלי חיים בטיפול, מעניק הזדמנות טובה לילד להתחבר ליצור חי ואוהב לתת ולקבל חיבור ואהבה ותמיכה רגשית. טיפול CBT מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות. ולעומתו טיפול נרטיבי מעודד מסגור מחדש של חוויות באמצעות סיפור. לעומת זאת טיפול בכתיבה אקספרסיבית כולל כתיבה על מנת לאפשר לילד להבין ולעבד רגשות.

דילוג לתוכן