מזון העל המבושל והטעים שעוזר להרזיה, בריאות הלב, עיכול וסוכר גבוה

מיהו מזון העל המסייע בהרזיה? מהו המזון שעוזר בשמירה על משקל ובהפחתת רמות הסוכר? מי המזון שמסייע נגד מחלות לב ובעיות עיכול?

תזונהרפואה משלימה
סגולות הקינואה- המזון הטעים המסייע לשמירה על משקל, נגד מחלות לב, בעיות עיכול וסוכר. צילום: NatureFriend Pixabay

מיהו מזון העל המסייע בהרזיה? מהו המזון שעוזר בשמירה על משקל ובהפחתת רמות הסוכר? מי המזון שמסייע נגד מחלות לב? איזה מזון מבושל וטעים הדומה לדגן מסייע בעיכול? זוהי הקינואה. קינואה, זרע דמוי דגן מזין ורב-תכליתי, זכה לפופולריות ברחבי העולם. קינואה נחשבת לסופר-פוד – מזון על. זאת בשל היתרונות הבריאותיים והשימושים הקולינריים של זרע ייחודי זה. בכתבה זו נפרט על הקינואה, נתאר את השימוש ההיסטורי שלה ברפואה עממית, ונעמיק בהרכב החומרים התזונתיים והיתרונות המדעיים שלה כפי שהוכחו במחקרים.

מקורה של הקינואה (Chenopodium quinoa) באזור האנדים של דרום אמריקה. זאת במיוחד באזור פרו, בוליביה, אקוודור וקולומביה. צמח הקינואה מעובד במשך אלפי שנים על ידי עמים ילידים בהרי האנדים. זרע הקינואה היווה מזון עיקרי בתזונה שלהם. קינואה שימשה גם כתרופה מסורתית, המכונה "רפואה עממית" או "תרופת סבתא", בשל היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלה. צמח הקינואה הומלץ ברפואה העממית בין היתר בשל יכולתו להגביר את האנרגיה, לשפר את העיכול ולקדם בריאות כללית.

מזון על מזין ומבריא

הקינואה ידועה בפרופיל התזונתי המרשים שלה, מה שהופך אותה לחלופה במקום דגנים מזינים במיוחד. להלן כמה חומרים מזינים מרכזיים שנמצאים בקינואה:

  • ויטמינים: קינואה מכילה מספר ויטמינים, כולל ויטמין B1 (תיאמין), ויטמין B2 (ריבופלבין), ויטמין B3 (ניאצין), ויטמין B6, ויטמין E וחומצה פולית. ויטמינים אלה ממלאים תפקידים מכריעים בייצור אנרגיה, תפקוד המוח, היווצרות תאי דם אדומים ובריאות התא הכללית.
  • מינרלים: הקינואה עשירה במינרלים כמו מגנזיום, זרחן, מנגן, נחושת, ברזל ואבץ. מגנזיום חשוב לבריאות העצם, תפקוד השרירים ומטבוליזם האנרגיה. זרחן מעורב ביצירת עצמות ושיניים, בעוד מנגן תומך בפעילות נוגדת חמצון ובתפקוד רקמות החיבור. נחושת חיונית לספיגה וניצול הברזל, והאבץ ממלא תפקיד בתפקוד החיסוני וריפוי פצעים.
  • סיבים: קינואה היא מקור מצוין לסיבים תזונתיים, כולל סיבים מסיסים ובלתי מסיסים כאחד. סיבים מסייעים לעיכול, מעודדים שובע ועוזרים בוויסות רמות הסוכר בדם.
  • חומרים פעילים: הקינואה מכילה תרכובות ביו-אקטיביות כמו פלבנואידים וחומצות פנוליות. הללו פועלות כנוגדי חמצון בגוף. תרכובות אלו מסייעות להגן על התאים מפני נזק הנגרם על ידי מתח חמצוני. בכך עשויות לסייע להפחית את הסיכון למחלות כרוניות.

 

סגולות הקינואה- המזון הטעים המסייע לשמירה על משקל, נגד מחלות לב, בעיות עיכול וסוכר

קינואה הייתה מושא למחקרים מדעיים רבים. הללו מדגישים את יתרונותיה, מעלותיה ויתרונותיה. הנה כמה מהיתרונות המרכזיים של קינואה המבוססים על מחקר מדעי:

  1. יכולת תזונתית: הקינואה נחשבת למקור חלבון מלא. היא מכילה את כל חומצות האמינו החיוניות הנחוצות לצמיחה והתפתחות תקינים. זה הופך את הקינואה לאפשרות מקור חלבון מצוינת על בסיס צמחי עבור צמחונים, טבעונים ואלה המעוניינים לגוון את מקורות החלבון שלהם. בנוסף, הקינואה נטולת גלוטן ומתאימה לאנשים עם רגישות לגלוטן או צליאק.
  2. בריאות הלב: תכולת הסיבים הגבוהה, יחד עם נוכחותם של שומנים בריאים ללב ונוגדי חמצון בקינואה, תורמים לבריאות הלב וכלי הדם. מחקרים מצביעים על כך שצריכה קבועה של קינואה עשויה לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול, הורדת לחץ הדם והפחתת הסיכון למחלות לב.
  3. בקרת סוכר בדם: תכולת הסיבים בקינואה עוזרת להאט את העיכול והספיגה של פחמימות. זה מוביל לשחרור הדרגתי יותר של גלוקוז לזרם הדם. הדבר יכול לסייע בשליטה ברמת הסוכר בדם ועשוי להיות מועיל לאנשים עם סוכרת או לאלה שנמצאים בסיכון לפתח את המצב.
  4. ניהול משקל: תכולת הסיבים והחלבון הגבוהה של הקינואה יכולה לקדם תחושות שובע ולעזור לשלוט בתיאבון. זה עשוי לסייע במאמצי הרזיה והפחתת משקל. בנוסף, האינדקס הגליקמי הנמוך של הקינואה עשוי לתרום לרמות סוכר יציבות בדם, ולמנוע עליות וירידות חדות שעלולות להוביל לאכילת יתר.
  5. בריאות מערכת העיכול: הסיבים בקינואה תומכים במערכת עיכול בריאה על ידי קידום יציאות קבועות והזנת חיידקי מעיים מועילים. הקינואה מכילה גם סוגים מסוימים של סיבים, כמו עמילן עמיד, הפועלים כפרה-ביוטיקה, ועוזרים לשמור על מיקרוביום בריא במעיים.
  6. השפעות אנטי דלקתיות: התרכובות הביו-אקטיביות של קינואה, כגון פלבנואידים וחומצות פנוליות, הוכיחו תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חימצון במחקרים מדעיים. תרכובות אלו עשויות לסייע בהפחתת הדלקת בגוף, ועלולה להפחית את הסיכון למחלות דלקתיות כרוניות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן