איזה סוגי כולסטרול יש?

אילו סוגי כולסטרול יש? מהו כולסטרול אנדוגני ואקסוגני? מהו סוג הכולסטרול הטוב ומהו כולסטרול רע ואיך הוא משפיע על גופנו? רשימת סוגי כולסטרול

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
איזה סוגי כולסטרול יש? מהם סוגי הכולסטרול האנדוגני והאקסוגני? צילום: Pixabay Hoaluu

איזה סוגי כולסטרול יש? מהם סוגי הכולסטרול האנדוגני והאקסוגני? מהו סוג הכולסטרול הטוב ובמה הוא מועיל? ומהו סוג הכולסטרול הרע LDL ואיך הוא משפיע על גופנו? לפניכם מפורטת רשימה של סוגי כולסטרול.

בהתייחס לכולסטרול מסוג LDL כלומר כולסטרול רע ומזיק – הרמות התקינות הן רמות של 100 מיליגרם לדציליטר ופחות. כאשר מדובר בסוג כולסטרול כללי הרמות התקינות הן עד 200 מיליגרם לדציליטר. לעומת זאת כערכי הכולסטרול בכללי מגיעים ל-200 עד 240 מ"ג לד"ל הדבר נחשב כערך גבולי עד מסוכן. ואילו שכערכי סוג הכולסטרול הכללי 240 מ"ג לדציליטר הדבר נחשב כערך מסוכן. לגבי סוג כולסטרול טוב – ערך של מעל 40 מ"ג לד"ל בגברים – מדובר ברמה תקינה. וכאשר מדובר ב50 מ"ג לד"ל אצל נשים מדובר ברמה תקינה.

עוד בנושא כולסטרול:

 

איזה סוגי כולסטרול יש?

אילו סוגים של כולסטרול יש ומה ההבדלים ביניהם? איזה כולסטרול נוצר בגוף ומהו הכולסטרול שאנו צורכים מהמזון? ומהם ההבדלים בין סוגי כולסטרול LDH וLDL ?

1. כולסטרול רע – LDL – כולסטרול מסוג ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה Low-Density Lipoprotein. סוג זה של כולסטרול הוא הכולסטרול הרע LDL. כולסטרול זה מזיק לגופנו בשל הצרה של עורקים והתהוות של טרשתיות המובילה להתקפי לב ושבץ מוחי ומחלות קרדיו-ווסקולריות.

2. כולסטרול טוב – HDL – ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה High -Density Lipoprotein. סוג זה של כולסטרול מהווה חומר שאינו מסוכן ואף מועיל בגופנו. כולסטרול טוב קרוי HDL. ככל שרמתו גבוהה יותר, הדבר בריא יותר לגופנו.

3. כולסטרול אקסוגני – כולסטרול שמקורו חיצוני לגוף. כלומר כולסטרול שנוצר בשל גורמים חיצוניים – תזונתיים. למשל עקב אכילת שומנים מהחי.

4. כולסטרול אנדוגני – כולסטרול שהגוף מייצר בתאי הכבד. כולסטרול אנדוגני הנוצר בגוף מגורמים שונים כמו עודף פחמימות, מהווה בין 70 ל-80 אחוז מהכולסטרול הנוצר בגופנו.

סוגי כולסטרול וטיפול בהם

סוגי הכולסטרול השונים שיש בגוף נוצרים כתוצאה מגורמים שונים. כאמור, כולסטרול אקסוגני נגרם כתוצאה מקליטת כולסטרול שמקורו בתזונה. למשל צריכה של שמנים ושומנים כמו מרגרינה וחמאה, אוכל מטוגן, מזונות ממותקים כמו עוגות וסוכריות, אוכל עתיר שומן כמו המבורגר או בורקס, לבבות או קוויאר, או גבינת שמנת.

לכן תפריט תזונתי המקפיד על צריכה מבוקרת של מאכלים עתירי כולסטרול אקסוגני יכולה לסייע להפחתת הכולסטרול. זאת לצד הקפדה להימנע מצריכת מזונות וחומרים כמו כולסטרול, ביצוע פעילות גופנית סדירה ושמירה על משקל גוף תקין לצד אבחון וטיפול במחלות ומצבים רפואיים כמו סוכרת בלתי מאוזנת.

לעומת זאת 70-80 אחוזים מהכולסטרול בגוף נוצר כתוצאה מייצור עצמי של כולסטרול אנדוגני. כולסטרול מסוג זה נוצר בכבד עקב גורמים שונים כמו  עודף פחמימות בדם, מחלות כמו מחלת כליה וגורמים נוספים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן