איך הגוף מייצר כולסטרול?

כיצד נוצר כולסטרול בגופנו? מה התהליך בו הגוף שלנו מפיק כולסטרול? מהם הגורמים לכולסטרול בגוף האדם?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבכולסטרול
כולסטרול עודף: איך הגוף מייצר כולסטרול? צילום:Pixabay

כיצד נוצר כולסטרול בגופנו? מה התהליך בו הגוף שלנו מפיק כולסטרול? מהם הגורמים לכולסטרול בגוף האדם? אילו סיבות יש לכולסטרול?מה התהליך בו נוצר הכולסטרול? האם לחץ נפשי משפיע על כולסטרול? כיצד עישון משפיע על כולסטרול בדם? מה המזונות שמגבירים רמות של כולסטרול בדם?

אם אתם מתאפיינים ברמות גבוהות של כולסטרול חשוב לקבל אבחון וייעות מקיף אצל רופא מומחה. לפני שפונים לפתרונות טבעיים, שינוים באורח החיים, פעילות גופנית או שינוי תזונה היוועצו ברופא מומחה ולאחריו דיאטנית להתאמת הפתרונות המדויקים לפי מצבכם הרפואי והגורם לכולסטרול הגבוה בדמכם.

התהווה עודף כולסטרול

קיימים גורמים שונים לכולסטרול גבוה, ובהתאם לכך הטיול האפקטיבי בהם יומלץ על ידי הרופא המטפל לאחר אבחונם. כך למשל לצד המלצה על צריכת תרופות לטיפול בעודף כולסטרול, הרופא עשוי להמליץ על הפחתה במשקל עודף למי שסובל מהשמנת יתר, ויסות לחצים נפשיים ופעילות גופנית על מנת להפחית כולסטרול. שינוי משטר תרופתי יכול לסייע גם הוא בהפחתת כולסטרול כאשר צריכת חומרים ותרופות כמו גלולות נגד הריון למשל שעלולות להגביר את רמות הכולסטרול. שינוי תזונה יכול לסייע באופן משמעותי להפחתת כולסטרול רע LDL והעלאת כולסטרול טוב HDL. זאת באמצעות הפחתה של מזונות שומנים, מטוגנים, עתירי פחמימות ריקות, שומן רווי ושומן טראנס ומאכלים שמקורם בבשר ומן החי.

אבחון, ניטור וטיפול מצבים רפואיים אחרים יכול להוות טיפול חשוב להפחתת כולסטרול כשהגורם לו הוא מחלה או מצב רפואי. למשל מחלות כליה מובילות לעודף כולסטרול. הפחתת צריכת אלכוהול ועישון יכולים גם הם לסייע להפחתת כולסטרול.  כפי שתואר, הגורמים לכולסטרול עודף מגוונים. אך כיצד מופק הכולסטרול? איך מיוצר בגופנו כולסטרול?  איך הגוף מייצר את הכולסטרול בתהליכיו הפנימיים?

כולסטרול עודף: איך הגוף מייצר כולסטרול?

כולסטרול הוא סוג של שומן החיוני לתפקודים שונים בגוף כמו יצירת קרום התא, ייצור הורמונים ועיכול. הוא מיוצר בכבד ובתאים אחרים בגוף. כולסטרול מסונתז ממולקולה מקדימה בשם אצטיל-CoA. מולקולה זו מופקת מפירוק פחמימות, חלבונים ושומנים בגוף. תהליך סינתזת הכולסטרול כולל סדרה של תגובות אנזימטיות הממירות אצטיל-CoA לכולסטרול. השלב הראשון בסינתזה של כולסטרול הוא יצירת מולקולה בשם מבלונט מאצטיל-CoA,. התהליך מזורז על ידי אנזים.

לאחריו הוא מומר למולקולות ביניים אחרות, מה שמוביל בסופו של דבר לייצור כולסטרול. הכבד מהווה את האתר העיקרי של סינתזת כולסטרול בגוף. ייצור הכולסטרול מווסת באופן הדוק על ידי הורמונים שונים ומולקולות איתות אחרות בגוף. כאשר יש לגוף מספיק כולסטרול, הסינתזה מצטמצמת. כאשר יש מחסור, הכבד מגביר את סינתזת הכולסטרול כדי לענות על צרכי הגוף. רוב הכולסטרול המצוי בגופנו מיוצר בתוך הגוף. ואילו רק חלק ממנו מיוצר ממקור אקסוגני – למשל כולסטרול שמקורו בתזונה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן