סיבות לכולסטרול גבוה

מה גורם לעודף כולסטרול? מה מוביל לעודף כולסטרול בדם? אילו סיבות לכולסטרול גבוה קיימות מלבד תזונה וגנטיקה? מה הגורמים לעודף כולסטרול בדם?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
7 סיבות לכולסטרול גבוה בדם. צילום: Pixabay workandapix

מה גורם לעודף כולסטרול? מה מוביל לעודף כולסטרול בדם? כולסטרול הינו שומן דם חשוב המועיל במגוון פעילויות בגופנו. עם זאת עודף כולסטרול מוביל לסיכון בריאותי למחלות כלי דם ולב, ושבץ מוחי. תזונה עתירת פחמימות מעובדות, סוכרים, שומנים רווים ובמיוחד שומן מהחי, מרגרינה וחמאה, שומני טראנס ועוד עלולה להוביל לכולסטרול גבוה. אילו סיבות לכולסטרול גבוה קיימות מלבד תזונה וגנטיקה? האם גיל משפיע על רמות הכולסטרול בדם? מהם הגורמים העיקריים לעודף כולסטרול בדם?

כולסטרול גבוה נגרם כתוצאה ממגוון סיבות. עודף כולסטרול מוגדר כערכים של כולסטרול רע מסוג LDL שמעל 70 מיליגרם לדציליטר. כולסטרול טוב המצוי ברמות מתחת ל-40 מ"ג לד"ל נחשב כערך לא תקין גם הוא. רמות של כולסטרול כללי של 200 מיליגרם לדציליטר או יותר נחשב כערך גבוה ולא תקין.

כאשר אדם מאובחן כבעל כולסטרול גבוה, חשוב להוועץ ברופא מומחה, לעבור אבחון מקיף של הסיבות לעודף הכולסטרול ולהעזר בתוואי של תכנית טיפולית כוללת. זו תיתן מענה לטיפול תרופתי אפשרי בכולסטרול הגבוה, שינוי אורח חיים כמו למשל הורדה שמשקל, שינוי תפריט תזונתי, הגברת הפעילות הגופנית, הפחתת לחצים ומתחים, שינוי תרופתי וניטור, אבחון וטיפול במחלות ומצבים רפואיים שייתכן ועומדים בבסיס עודף הכולסטרול.

7 סיבות לכולסטרול גבוה בדם

אז מהן הסיבות לכולסטרול גבוה? מה גורם לעודף כולסטרול בדם? אילו גורמים מלבד גנטיקה ותזונה יכולים להשפיע על שומני הדם? האם לחץ נפשי משפיע על עודף כולסטרול בדם?

להלן כמה גורמי אורח חיים נפוצים שיכולים לתרום לכולסטרול גבוה. טיפול בהם עשוי להשפיע לחיוב באופן משמעותי על הכולסטרול:

  1. דיאטה: אכילת תזונה עשירה בשומני טרנס רוויים יכולה להעלות את רמות הכולסטרול בדם. מזונות כמו בשר אדום, מוצרי חלב מלאי שומן ומזונות מעובדים עשירים בשומנים רוויים וטרנס.
  2. חוסר פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור להעלות את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ולהפחית את רמות הכולסטרול ה"רע" (LDL). אורח חיים יושבני ומיעוט פעילות גופנית יתרום לכולסטרול גבוה.
  3. השמנת יתר: עודף משקל או השמנת יתר עלולים להעלות את רמות הכולסטרול.
  4. עישון: עישון עלול לפגוע בדפנות העורקים ולהגביר את הסיכון לפתח כולסטרול גבוה.
  5. לחץ נפשי, מצוקה רגשית, מתח, סטרס קשורים לעלייה בכולסטרול.
  6. שימוש בתרופות מסוימות כמו גלולות למניעת הריון עשויות להגביר את רמות הכולסטרול בדם.
  7. מצבים רפואיים ומחלות מסוימות הקשורות לייצור כולסטרול בדם כמו בעיות בבלוטת התריס או סוכרת.

כאמור, בעוד שגנטיקה יכולה לשחק תפקיד, גורמי אורח חיים הם הגורם העיקרי לכולסטרול גבוה אצל רוב האנשים. בחירה באורח חיים בריא, כמו אכילת תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, שמירה על משקל תקין, אי עישון וניהול מתח, יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לפתח כולסטרול גבוה ומצבים בריאותיים נלווים. לצד זה נוכל להוועץ ברופא המטפל לשימוש בתרופות ושיטות נוספות להורדת כולסטרול המתאימה לטיפול והשינויים שאנו מבצעים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן