איך נוצר כולסטרול?

איך נוצר כולסטרול? האם הגוף מייצר כולסטרול? למה כולסטרול גבוה אצל אנשים מסוימים? כיצד נוצר כולסטרול בגופנו? 

שי לביא

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
איך נוצר כולסטרול? האם הגוף מייצר כולסטרול? כיצד נוצר כולסטרול בגופנו? צילום:Pixabay Lakshmiraman Oza

איך נוצר כולסטרול? האם הגוף מייצר כולסטרול? כולסטרול הוא שומן הנמצא בגופנו ומהווה רכיב חיוני לתפקודנו. הכולסטרול מיוצר בכבד. הוא נוצר גם כתוצאה מייצור בכבד וגם מקליטתו ממקורות חיצוניים המכילים כולסטרול כמו מזונות עתירי שומן. ובנוסף הכולסטרול נוצר בשל צריכה של חומרים כמו תרופות ואלכוהול. למה כולסטרול גבוה אצל אנשים מסוימים? כיצד נוצר כולסטרול בגופנו?

הגוף זקוק לכולסטרול כדי לתפקד כראוי, אך יותר מדי ממנו עלול להזיק. רמות כולסטרול גבוהות מגבירות סיכון למחלות לב קרדיו ווסקולריות, שבץ ועוד. לכן, חשוב להבין כיצד נוצר הכולסטרול בגוף, וכיצד לשמור על רמות כולסטרול תקינות. כולסטרול הוא חיוני לגופנו. ואולם כולסטרול בכמות עודפת מהווה סיכון בריאותי. כולסטרול משמש למגוון פעולות. הכולסטרול מסייע לשמור על שלמות דפנות התאים בגופנו. כולסטרול נוצר גם על מנת לעזור ביצירת חומצות מרה ולבניית הורמונים המווסתים את תפקודנו. הפקת הכולסטרול בגוף מסייעת להווצרות חומר עזר זה לגוף לצורך ספיגת ויטמינים ביניהם D, E ו-K.

איך נוצר כולסטרול?

חשוב להבין כיצד נוצר כולסטרול, על מנת לשמור על רמות תקינות שלנו. האם הגוף מייצר כולסטרול בלי קשר לתזונה שלנו? למה כולסטרול גבוה בגופם של אנשים מסוימים ואצל אחרים לא? מה גורם לעודף כולסטרול?

כולסטרול נוצר בגופנו משני מקורות:

1. הפקת כולסטרול בתזונה בשל צריכת חומרים מזונות מסוימים כמו מאכלים עתירי שומן, מזון ממותק ואוכל מעובד עתיר פחמימות.  כך גם צריכת תרופות מסוימות ואלכוהול גורמות לעלייה בכמות הכולסטרול. הצטברות כולסטרול ממקור תזונתי מגיעה ממזונות מהחי. למשל אכילה של מוצרים כמו בשר עתיר שומן, ביצים ומוצרי חלב מעלה את רמות הכולסטרול. לדוגמה מזונות צמחיים כמו שמן קוקוס, שומן מוקשה – למשל מרגרינה ומזונות הכוללים אותם כמו בורקס.  כולסטרול זה קרוי אקסוגני. 35% מהכולסטרול בגוף נוצר בשל כך.

2. סינתזה של אלכוהול בגופנו. כלומר יצירת כולסטרול עצמאית של הגוף. כולסטרול אנדרוגני המיוצר בגופנו בכבד, בבלוטת האדרנל, באיברי הרביה ובדופן המעי. 65% מהכולסטרול נוצר באופן זה.

עוד בנושא כולסטרול:

הגוף  מסנתז כולסטרול מחומצות שומן וחומרים אחרים. לאחר הכניסה לכבד, הכולסטרול משולב עם חלבונים ושומנים ליצירת ליפופרוטאינים. ליפופרוטאינים מהווים חלקיקים מובילים המעבירים כולסטרול דרך מחזור הדם. קיימים שני סוגים של ליפופרוטאינים: ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) וליפופרוטאינים בצפיפות גבוהה (HDL). LDL מכונה בדרך כלל כולסטרול "רע". הוא מכונה כך משום שהוא נושא כולסטרול לעורקים, שם הוא יכול מצטבר וגורם נזק. לעומת זאת HDL מוכר ככולסטרול "טוב". זאת משום שכולסטרול זה מעביר את כולסטרול הרחק מהעורקים וחזרה לכבד, שם הוא מפורק ומסולק מגופנו.

לכולסטרול גורמים שונים משפיעים יותר ופחות. הגורמים שונים משפיעים על רמות הכולסטרול. תזונה מהווה גורם מפתח המשפיע על כמות הכולסטרול הנוצרת בגופנו. מלבד תזונה, גם פעילות גופנית, גנטיקה ואורח חיים משפיעים על יצירת כולסטרול והתהוות עודפים ממנו בגופנו. אכילת תזונה מאוזנת דלה בשומנים רוויים וטרנס ועשירה בסיבים יכולה לסייע בשמירה על רמות הכולסטרול. חלק מהכולסטרול נוצר גם בשל עישון, שתיית אלכוהול ועודף משקל, תרופות והעדר טיפול במחלות מסוימות כמו סוכרת. אבחון וטיפול במחלות, הפסקת או צמצום עישון וצריכת אלכוהול ושמירה על משקל תקין מסייעת להפחית כולסטרול. כך גם פעילות גופנית סדירה מסייעת בכך. זאת משום שפעילות גופנית מעלה רמות ה-HDL – כולסטרול טוב ומפחיתה רמות של כולסטרול רע -LDL. מעבר לכך, מה שיוצר כולסטרול במינון מוגבר הוא גם גנטיקה. לכן נדרש לאבחן ולטפל בגורם לכולסטרול בעזרת גורם רפואי מומחה. לעיתים אף נדרש טיפול תרופתי כיוון ששינוי אורחות החיים אינם מסייעים להפחתת הכולסטרול.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן