איזה מזון מפחית כולסטרול?

איזה מזון מפחית כולסטרול רע? מה מוריד כולסטרול באופן טבעי? האם שום מפחית כולסטרול? האם סלק מפחית כולסטרול? ומה השפעתו של שמן זית על כולסטרול?

שי לביא

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
איזה מזון מפחית כולסטרול? צילום: Pixabay congerdesign

איזה מזון מוריד כולסטרול רע? מה מוריד כולסטרול באופן טבעי? האם שום מפחית כולסטרול? האם סלק מפחית כולסטרול? איזה אוכל מוריד כולסטרול? מה השפעתו של שמן זית כחומר מוריד כולסטרול? מהם המאכלים שמפחיתים את הכולסטרול המזיק LDL? איזה מזון מפחית כולסטרול כללי ומעלה את הכולסטרול הטוב ? לפניכם 5 סוגי מאכלים שמפחיתים כולסטרול לפי טיבם.

מי סובלים מעודף כולסטרול נדרשים לשינויים באורח החיים. לאחר אבחון וייעוץ רפואי, לרוב ימליץ הרופא המטפל בנוסף לטיפול בגורמי כולסטרול נוספים, שימוש בתרופות ופתרונות אחרים,  לערוך שינויים תזונתיים. שינויים תזונתיים יכולים לסייע בהורדת כולסטרול LDL (ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה), הידוע גם ככולסטרול "רע". תפריט מזונות המורידים כולסטרול יסייע למי שסובל מעודף כולסטרול. אז אילו מזונות כדאי לכלול בתפריט להורדת כולסטרול?

איזה מזון מפחית כולסטרול?

לפניכם 5 סוגי מאכלים שעשויים לסייע בהפחתת הכולסטרול הרע:

1. איכלו פירות, ירקות ודגנים מלאים: מזונות אלה עשירים בסיבים, אשר יכולים לעזור בהורדת רמות הכולסטרול LDL. כך למשל אכילת דגנים כמו שיבולת שועל, סוכמין שעורה או שיפון. ומה כדאי לשלב כירקות ופירות שמורידים כולסטרול? איזה ירק מוריד כולסטרול טוב ביותר? האם אבוקדו מוריד כולסטרול? באיזו מידה שמן זית מוריד כולסטרול? האם שום מוריד כולסטרול וכדאי לצרוך אותו להפחתת שומני הדם? והאם אומגה 3 מורידה כולסטרול באמצעות צריכה של מאכלים כמו זרעי פשתן ואגוזי מלך?

על פי ממצאים מדעיים יש ערך במגוון סוגי מזון להפחתת כולסטרול. כך למשל התשובה לשאלות אלה היא חיובית בהקשר לשום, שמן זית, לימון, אבוקדו ואומגה 3. כך, נמצא שאכן שום מוריד כולסטרול רע ומומלץ לשילוב בתפריט. ממצאים מחקריים אחרים מצאו למשל שאבוקדו מוריד כולסטרול בין היתר בגלל פיטוסטרולים המצויים בו וחומצה אולאית . גם שמן זית מוריד כולסטרול בדם כיוון שגם הוא מכיל חומצה אולאית. ממצאים מחקריים אחרים הראו שאומגה 3 מוריד כולסטרול בהשפעתו על חלקיקי LDL. ולסיום נקנח בתשובה לגבי סלק: ממצאים מדעיים שונים מצביעים על כך שגם סלק מוריד כולסטרול ולכן מומלץ לשילוב בתפריט.

2. בחרו מקורות חלבון רזים: אכלו מזונות בריאים שבהם החלבון הינו רזה ורצוי לא מן החי. חלק מסוגי החלבון, כמו בשר אדום ומוצרי חלב עתירי שומן, עשירים בשומן רווי. הדבר גורר עליה בכולסטרול LDL. לכן הימנעו ממזונות אלה והעדיפו מקורות חלבון רזים כגון עוף ללא עור, הודו ודגים כמו סרדינים שעשירים באומגה 3. העדיפו צריכת חלבון ממקורות חלבון צמחיים כמו שעועית ועדשים.

 

עוד בנושא מאכלים להורדת כולסטרול:

3. העדיפו שומנים בריאים בתפריט: סוגים מסוימים של שומן, כמו שומנים חד בלתי רוויים ורב בלתי רוויים, מסייעים להורדת כולסטרול LDL רע. מקורות טובים לשומנים בריאים אלה כוללים שמן זית, אבוקדו, אגוזים וזרעים.

4. בחרו במאכלים שמכילים סטרולים צמחיים או סטנולים: חומרים אלו הוכחו כמסייעים בהורדת רמות כולסטרול LDL כאשר הם נצרכים כחלק מתזונה דלת שומן רווי וכולסטרול. סטרולים צמחיים וסטנולים נמצאים בכמויות קטנות במזונות רבים. ואולם הם זמינים גם בתוספי מזון וניתן להוסיף אותם למזונות כמו יוגורט, ממרחים ומיצים.

5. מעטו בצריכת שומנים רוויים וטרנס: שומנים מסוג זה יכולים להעלות את רמות הכולסטרול LDL. הימנעו ממזונות עשירים בשומנים רוויים. כך, הימנעו ממזון מטוגן כמו קציצות בשר מטוגן, בשר מעובד כמו המבורגר ומוצרי חלב מלאי שומן כמו גבינה צהובה שמנה. כמו כן, הימנעו ממזונות המכילים שומני טראנס, המצויים לרוב במאפים כמו בורקס, מלאווח, ג'חנון וחטיפים.

שומני טראנס, הידועים גם בתור חומצות שומן טראנס, הם שומנים בלתי רוויים. שומנים אלה נוצרים כאשר הופכים שמנים צמחיים נוזליים לשומנים מוצקים, כמו בעת יצירת מרגרינה. שומן טראנס משמש בתכיפות במזון מעובד בשל עמידותו והשפעתו על הטעם הטוב של המזון ומרקמו. עם זאת, שומני טראנס הם מזיקים ביותר. שומני טראנס הוכחו כמגבירים את הכולסטרול LDL ("הרע"). בנוסף, שומנים אלה מפחיתים את הכולסטרול HDL ("הטוב").

שומני טראנס נמצאים במגוון מזונות. כך שומן טראנס מצוי במזון מטוגן. שומני טראנס משמשים לעתים קרובות לטיגון מזון מהיר ומאכלים אחרים במסעדות למשל בהכנת כגון צ'יפס וסופגניות. גם מאפים רבים, עוגיות, קרקרים וחטיפים כמו פופקורן במיקרוגל כולל שומן טראנס. לכן חשוב לקרוא את תכולת המזון והתוויות המזהירות בישראל מפני תכונה גבוה של שומני טראנס.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן