מתי דופק נחשב מהיר ואיזה דופק נחשב למסוכן?

איזה דופק נחשב למסוכן? האם דופק 100 הוא מהיר או תקין? מתי נחשב דופק מהיר?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
איזה דופק כבר נחשב למהיר מידי ומה נחשב דופק מסוכן? צילום:OpenClipart-Vectors Pixabay

איזה דופק נחשב למסוכן? האם דופק 100 הוא מהיר או תקין? מתי נחשב דופק מהיר? הדופק מבטא את ההתרחבות וההתכווצות של העורקים כאשר הדם מוזרם דרכם על ידי הלב. נוכל להרגיש דופק בנקודות מסוימות בגוף. למשל נוכל להרגישו בפרק כף היד, הצוואר או המפשעה.

הדופק מייצג את מספר הפעמים שהלב פועם בדקה (BPM). הוא מהווה מדד חיוני לבריאות הלב וכלי הדם. דופק מנוחה תקין למבוגרים נע בין 60 ל-90 פעימות בדקה. לצד זה ספורטאים או אנשים העוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית עשויים להיות בעלי דופק נמוך יותר בגלל הלב המפותח יותר שלהם.

מה גורם לדופק מהיר?

דופק מהיר, המכונה טכיקרדיה, נגרם על ידי גורמים שונים. ראשית, פעילות גופנית מגבירה את קצב הלב. זאת בכדי לספק את דרישות הגוף בהזרמת דם וחומרים. שנית, מתח וחרדה מעוררים שחרור של הורמוני לחץ, ומעלים את קצב הלב. שלישית, תרופות וחומרים מסוימיםכמו קפאין וניקוטין תורמים לקצב לב גבוה יותר. בנוסף, מצבים רפואיים כגון הפרעות בבלוטת התריס, אנמיה, זיהומים, מחלות לב וחוסר איזון אלקטרוליט מובילים לטכיקרדיה.

התייבשות מפחיתה את נפח הדם. בכך היא מניעה את הלב לפעום מהר יותר. גם חום וזיהומים מעלים את קצב הלב. גורם נוסף לדופק מהיר הוא שינויים הורמונליים. למשל שינויים במהלך הריון או גיל המעבר יכולים להעלות זמנית את קצב הלב. קצב לב גבוה באופן עקבי, במיוחד במנוחה, מצריך אבחון, ניטור, ייעוץ וטיפול רופא.

לכן אם הינכם סובלים ממצב רפואי, מחלה או תופעות כמו דופק איטי במיוחד או מהיר או חוסר סדירות בדופק, פנו לרופא. ניטור קצב הלב ופנייה לייעוץ רפואי יסייעו והם חיוניים לטיפול בתופעה.

מתי הדופק נחשב למהיר?

האם דופק 100 זה תקין? מתי נחשב דופק מהיר? האם דופק 95 הוא תקין? הדופק נחשב מהיר, או טכיקרדי, כשהוא חורג מטווח הדופק הרגיל במנוחה של 60-90 פעימות לדקה למבוגרים. דופק שהוא באופן עקבי מצוי מעל 90 במנוחה (ולא במצב של סטרס או גורמים אחרים כמו התייבשות) עשוי להצביע על בעיה. במקרה כזה נפנה לרופא. ממצאים מחקריים אף מצביעים על דופק של מעל 80 כמעיד על בעיה משמעותית המסכנת אותנו לאורך זמן ללא טיפול.

איזה דופק נחשב למסוכן? כאשר הדופק במנוחה וללא גורמים חריגים כמו התייבשות או לחץ רגשי, הוא מעל 90 או 100 מדובר בדופק שנחשב למהיר. מאחר ודופק מואץ במנוחה מכביד על תפקוד הלב וקשור עם מחלות לב, דופק קבוע מעל 100 במצבים אלה קרוי טכיקרדיה והוא נקשר לסכנה בריאותית. דופק במנוחה של מעל 100 פעימות בדקה נחשב כבר למסוכן ומצריך התערבות מיידית.

האם דופק גבוה נחשב מסוכן? מה הדופק שנחשב לא תקין, גבוה ומסוכן לבריאות? מדד דופק במנוחה נחשב למסוכן. דופק גבוה יכול להוביל לבעיות לב. למשל יכול לגרום להתקף לב ואף למוות. קצב הדופק קשור לפרמטרים כמו גילו של האדם, בריאותו הכללית ולמצבים רפואיים ספציפיים. עם זאת, באופן כללי, קצב לב במנוחה של מעל 90-100 פעימות לדקה (BPM) נחשב מעורר סכנה ומצריך ניטור, והתערבות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן