כולסטרול – ערכים תקינים, גבוהים ונמוכים

מהם ערכים תקינים של כולסטרול? אילו ערכי כולסטרול גבוהים? מהם הערכים הנמוכים של כולסטרול? מהו הכולסטרול הטוב? ומהו כולסטרול רע LDL ?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבכולסטרול
כולסטרול - ערכים תקינים, גבוהים ונמוכים. צילום: pexels-polina-tankilevitch

לכולסטרול טוב ורע ערכים תקינים וחריגים. מהם ערכים תקינים של כולסטרול? אילו ערכי כולסטרול גבוהים? מהם הערכים הנמוכים של כולסטרול? מהו הכולסטרול הטוב? ומהו כולסטרול רע LDL ? כולסטרול מהווה שומן דם המיוצר על ידי הכבד. קיימים שני סוגים של כולסטרול: ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) שהוא הכולסטרול הרע. רמות כולסטרול רע LDL גבוהות הן מסוכנות לבריאות. הסוג השני של כולסטרול הוא ליפופרוטאינים בצפיפות גבוהה (HDL) – כולסטרול טוב. נרצה שרמות HDL יהיו גבוהות ככל הניתן כיוון שכולסטרול טוב HDL הוא בריא ומיטיב.

כולסטרול – ערכים תקינים

כולסטרול LDL מכונה לעתים קרובות כולסטרול "רע" מכיוון שהוא יכול להצטבר בדפנות העורקים ולהגביר את הסיכון להתקף לב ושבץ. רמות גבוהות של כולסטרול LDL קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב.

כולסטרול רע LDL – ערכים: רמת הכולסטרול ה-LDL האידיאלית היא פחות מ-100 מ"ג/ד"ל. רמה של 100 ויותר היא פחות טובה. לעומת זאת רמה של 100 עד 129 מ"ג/ד"ל נחשבת גבולית. רמה של 130 עד 159 מ"ג/ד"ל כולסטרול LDL נחשבת לרמה גבולית גבוהה. ערכים של כולסטרול רע  160 עד 189 מ"ג/ד"ל מהווה רמה גבוהה. ואילו כולסטרול בערכים של  190 מ"ג/ד"ל ויותר מהווה רמה גבוה במיוחד ומסוכנת.

רמות כולסטרול טוב HDL ערכים: ברמת כולסטרול של  60 מ"ג/ד"ל או יותר של כולסטרול טוב HDL מדובר ברמה טובה. ככל שהרמה של כולסטרול טוב גבוהה יותר, הדבר נחשב כבריא יותר. לעומת זאת כולסטרול בערכים של 40 עד 59 מ"ג/ד"ל מהווה רמה נמוכה גבולית. ואילו ערכי כולסטרול נמוכים הם של 40 מ"ג/ד"ל או פחות HDL.

ערכי כולסטרול כללי:  ערך כולסטרול מתחת ל200 מיליגרם לדציליטר נחשב לערך תקין. ערכים שבין 200 ל239 מ"ג לד"ל הם ערכים גבוליים לא תקינים הטומנים בחובם סיכון. לעומת זאת  ערכים של כולסטרול כללי של 240 ומעלה מהווים רמות כולסטרול בסיכון גבוה.

כולסטרול – ערכים ומשמעותם

מה גורם לעודף כולסטרול? רמות גבוהות של כולסטרול בדם גורמות לסיכון למחלות לב וכלי דם ולשבץ מוחי. עודף כולסטרול מוביל לסיכון מוגבר למוות. לכן חשוב לנטר באופן קבוע את ערכי הכולסטרול הלא תקינים ולטפל בעודפי הכולסטרול בדם. לאחר אבחון וייעוץ רפואי ניתן לבחור באפשרות טיפולית מתאימה. זאת בהתאם לסיבה שהובילה לכולסטרול גבוה. כך למשל נוכל להשתמש בטיפול תרופתי במקרה של כולסטרול גבוה מסיבות גנטיות. נוכל גם לשלב טיפולים נוספים במענה לעודף כולסטרול ובראשם פעילות גופנית, הורדה במשקל עודף ושינוי התזונה. חשוב לבצע התאמות בתפריט להפחתת כולסטרול גבוה. שינוי תפריט תזונתי והפחתת שומנים רווים מן החי, שילוב מזונות המורידים כולסטרול רע ומעלים כולסטרול טוב.

בנוסף, לעיתים כולסטרול גבוה נגרם כתוצאה ממחלות כמו למשל בעיות בבלוטת התריס או מחלות כליה. הללו מצריכות טיפול כדרך התמודדות עם עודפי הכולסטרול. גם שימוש בתרופות מסוימות וחומרים כמו גלולות נגד הריון עלולים להעלות כולסטרול. ולכן דרך ההתמודדות עם רמה גבוה של כולסטרול במקרים מסוימים היא לשנות את התרופות והחומרים לאחר ייעוץ רפואי מתאים.  סיכומו של דבר, כולסטרול ברמות גבוהות נגרם מסיבות שונות כמו תזונה, פעילות גופנית מועטה, שימוש בתרופות, מחלות וגנטיקה. לכן חשוב לפנות לאבחון וייעוץ רפואי על מנת לטפל בגורמים לערכים לא תקינים של כולסטרול בדם.

דילוג לתוכן