עישון בהריון וסיכון מוגבר למוות בעריסה

ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר למוות בעריסה בתינוקות, לאימהות שעישנו במהלך ההריון

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
עישון במהלך הריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Andrew Vargas

מחקר: עישון בהריון וסיכון מוגבר למוות בעריסה

חשיפה של האם במהלך ההריון לעישון מהווה גורם המקושר לסיכון חמור לבריאות האם ובמיוחד לבריאותו של התינוק. מחקר חדש שפורסם מצביע על כך שהסיכון לתמותה של תינוקות ב"מוות בעריסה" הוא גבוה פי 4! כלומר אימהות המעשנות במהלך ההריון נמצאו כמצויות בסיכון שגבוהה ב-% 400 למוות בעריסה של התינוק שלהן- תסמונת מוות פתאומי של תינוקות  Sudden Infant Death Syndrome SIDS

אולם למרות ההמלצות כנגד תופעה זו, בקרב נשים המעשנות, באנגליה שיעור הנשים שעישנו גם במהלך ההריון עלה מ-50% ל-% 80. זאת חרף העובדה שבאוכלוסיה הכללית ירד שיעור הנשים המעשנות מ% 30  ל-% 20.

מוות בעריסה הינו מוות פתאומי של תינוקות בעת השינה. גורמי תסמונת מוות בעריסה אינם נהירים אך ממצאים מחקריים מצביעים על קשר בין מוות בעריסה לבין אופי השינה של התינוק והרגלי התזונה והעישון של האם במהלך ההריון.

במחקרם, שהתפרסם בכתב העת  Early Human Development ביקשו החוקרים לבחון עד כמה קשור הסיכון המוגבר למוות פתאומי – מוות בעריסה, בהקשר של עישון האימהות במהלך ההריון.

ניתוח ממצאי המחקר בהתבסס על בחינה של תוצאות מכ-20 מחקרים מהשנים 1996-2008 הצביע על כך שהסיכון למוות בעריסה,  היה גבוהה בהרבה בקרב ילדים לאימהות שעישנו במהלך ההריון, בהשוואה לאימהות שלא עישנו במהלך ההריון.

עוד מצביעים החוקרים על הקשר בין תדירות העישון לבין הסיכון לתחלואה- אימהות שעישנו במהלך ההריון יותר מעשרים סיגריות ביום, היו אף בסיכון מוגבר יותר למוות בעריסה- סיכון של פי 5!.

ממצאי המחקרים הראו כי מתוך 10 תינוקות שנפטרו בשל מוות בעריסה, 9 היו תינוקות לאימהות שעישנו במהלך תקופת ההריון, נתון המדגיש לדעת החוקרים את החשיבות שבהפסקת העישון ושמירה על הרגלי תזונה ואורח חיים בריא במהלך ההריון ולאחריו לצורך שמירה על בריאות התינוק.


דילוג לתוכן