12 פעילויות לחיזוק הקשר בין הנכדים לבין סבתא וסבא

הצעות ורעיונות לחיזוק הקשר בין הנכדים לבין סבתא וסבא. 12 פעילויות שסבתא או סבא יכולים לעשות עם הנכד או הנכדה או עם כמה נכדים יחד כדי להעצים את הקשר ביניהם ולהנות יחד.

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
פעילות לחיזוק הקשר עם הנכדים. צילום: Pixabay Bonnie Henderson

פעילויות משותפות לחיזוק הקשר בין הנכדים לבין סבתא וסבא נחוצות לרבים כיום. זאת לאחר הבידוד החברתי שנכפה על המשפחה המורחבת. פעילויות רבות עשויות לסייע לחיזוק הקשר בין הסבתות והסבים לבין הנכדים. רבים מבקשים לחזק את הקשר החוויתי, הרגשי והחברתי בין הסבא או הסבתא לבין הנכד או הנכדה בצורה מהנה לאחר תקופה ממושכת בה הקשר היה מרוחק ודיגיטלי.

רעיונות אלה לפעילויות משותפות של סבא או סבתא עם הנכד או הנכדה תקפות גם לגבי חידוש קשרים שנותקו, העצמת קשרים קיימים, או העמקת החיבור הרגשי. זאת גם ללא קשר לבידוד שנכפה עקב המגפה. בדידות מוכחת כגורם המשפיע לרעה על הבריאות. כאבים כרוניים, שינה לקויה, עליה בלחץ הדם, חוסר איזון הורמונלי ועוד. אלו הם רק חלק מנזקיה. לפניכם פירוט של 12 פעילויות שסבתא או סבא יכולים לעשות עם הנכד או הנכדה או עם כמה נכדים יחד.

איך להכין את הפעילויות של סבא וסבתא עם הנכדים

בכתבה זו פירטנו  12 פעילויות פנאי שסבתא או סבא יכולים לעשות עם הנכד או הנכדה או עם כמה נכדים יחד כדי להעצים את הקשר ביניהם ולהנות יחד. לפני שמתחילים ברעיונות שניתן לבצע עם הנכדים על ידי סבתא או סבא או יחדיו, להלן מספר דגשים לאופן יישום הפעילויות המשותפות:

  • רצוי שההורים יהיו הגורם המתווך נוטל היוזמה והמקשר. כהורים קחו אחריות על הקשר בין ילדיכם להוריכם. כהורים, העצימו אותו וכך תסייעו לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית של הסבא או הסבתא ושל הנכדים. מחקרים מוכיחים כי פעילויות חוויתיות בהן מצוי בסיס וקשר בין בני משפחה מועילים לבריאות הנפשית והפיזית. כך לדוגמה ריקוד של סבתא עם נכד או נכדה נמצא כמועיל לרווחתם הנפשית של מבוגרים ולתפיסה חדשה על ידי הנכד. כך לדוגמה על ההורים להיות היוזמים המתווכים בין הסבתא או הסבא לנכדים ולדאוג שפעילויות שיכלו להעשות עם ההורים יעשו עם הילדים. לדוגמה איסוף הילד מבית הספר או בילוי משותף איתו בארוחת צהריים או ביקור במוזיאון.
  • להתחיל באופן מדורג ולא לכפות או להכביד. הפעילויות צריכה להיות מתונה בתחילה, במידה והקשר אינו חזק עדיין. כדאי לאפשר לו להתפתח באופן טבעי ולא לכפות פעילות או שהו ממושכת מידי בין סבא או סבתא לנכד או הנכדה. כך נבצע פעילויות להימנעות משעמום הילדים ומתחושה שאין להם די במשותף איתם או שהם לא נהנים מספיק בקרבם. באופן זה נמנע תפיסות שליליות לגבי הפעילות המשותפת.
  • לא לכפות את הפעילות באופן מלאכותי אלא להתיר לה להתהוות באופן טבעי. אם הילד או הילדה לא מעונינים בפעילות חוויתית שמוצעת לחיזוק הקשר בין סבתא או סבתא לנכד או הנכדה, אז המתינו למועד מתאים יותר.
  • רצוי לבחור בפעילויות שמענינות ומהנות גם עבור סבא או סבתא וגם עבור הילדים. כלומר כדאי שהפעילות תהיה מבוססת על עניין.
  • כל פעילות ניתן לבצע זאת עם הנכד או הנכדה בלבד אחד על אחד. אך אפשר גם לצרף את הסבא או סבתא, ההורים והנכדים האחרים.

הצעות ורעיונות לפעילויות לחיזוק הקשר בין הנכדים לבין סבתא וסבא

להלן רעיונות לפעילויות מומלצות שניתן לבצע עם הנכדים על ידי סבתא או סבא או יחדיו.

1. לעשות עם הילד פעילויות גופניות, ספורטיביות או חוויתיות. הכל בהתאם למגבלות של סבא סבתא והנכדים. אפשר גם לעשות פעילויות כמו משחקי כדור כמו כדורסל (קליעות), כדורגל, קליעה למטרה, כדור נוצה (וואלי בול), טניס, מטקות, פינג פונג או ספורט ופעילות גופנית מסוגים אחרים. ניתן לבצע זאת עם הנכד או הנכדה בלבד אחד על אחד. אך אפשר גם לצרף את סבא, סבתא, ההורים והנכדים האחרים.

2. לשחק יחד במשחקי לוח או משחקי קופסה. לדוגמה אפשר לשחק טאקי, רמי, משחק קלפים כמו "מלחמה". אפשר להעזר גם במשחקים מיוחדים כמו מה במשבצת, שבץ נא, מונופול, טאקי, קטאן, מבוכים ודרקונים, משחקי טקטיקה, משחקי לוח של אסטרטגיה ועוד.

3. ניתן לדוגמה לעשות טיול בחיק הטבע עם סבא סבתא והנכד או הנכדה או עם כמה נכדים. הטיול כמובן צריך להיות בהתאם למגבלות המשתתפים ובאזור לא מאתגר. ניתן לשלב בטיול משחקים כמו חיפוש פרחים בצבעים מסוימים, ספירת פרפרים, איסוף אבנים מיוחדות, פיסול באמצעות שילוב של אדמה ואבנים ועוד.

4. ניתן ללוות את הילד לבית הספר, לחוג או לפעילות שלו. הסעה אל בית הספר או הגן או מבין הספר על ידי סבא או סבתא תורמת לזמן משותף וחיבור. זאת לצד הקלה על ההורים. אפשר לשמוע במהלך הנהיגה גם מוזיקה שנעימה לילד ולהורות לסבא או סבתא כיצד לדובב את הילד וליצור עימו שיחה בנסיעה.

ניתן גם לשהות עם הילד במהלך הפעילות. כלומר להיות חלק מחייו באופן של צופה מהצד, למשל בעת חוג כמו כדורגל או כדורסל לשבת לראות את פעילותו. כך הוא יחווה אכפתיות ותחושת שיתוף עימם.

5. פעילויות יצירה משותפות כמו למשל פיסול או ציור. מעבר לציור יחד אפשר גם לעשות יחד יצירות מורכבות יותר. כך, פיסול בחימר, בפלסטלינה, בפימו, בחומרים טבעיים או עיסוק באומנות פלסטית יכולה להיות עיסוק משותף מהנה במיוחד.

6. להקריא לנכד או הנכדה ספר או סיפור או לאפשר לו להקריא סיפור לסבא או סבתא.

7. לעשות יחד פעילות תנועתית כמו יוגה או ריקוד. לרקוד יחד יכול להיות חוויה מהנה. ריקוד משותף, במיוחד לצלילי מוזיקה מוכרת ומהנה עשויה לסייע מאוד בחיבור הבינאישי והעצמת הקשר. של הנכד או הנכדה עם סבא או סבתא. זאת כמובן בכפוף למגבלות הפיזיות והרפואיות. ריקוד עם הנכדים, כאמור, הוכח מחקרית כמסייע לשיפור החוויה הרגשית של מבוגרים.

8. לבצע יחד עם הנכדים פעילות מוזיקלית כלשהי. אפשר לשיר יחד ואפשר גם ללמוד לנגן בכלי כמו אורגן, פסנתר, גיטרה, או חליל.

9. פעילות משותפת בין סבתא או סבא לבין נכד או נכדה יכולה להיות להכין ביחד אוכל טעים. לא צריך להיות שף או קונדיטור מומחה. לא חייבים בישול. אפשר גם לבחור במזונות פשוטים להכנה כמו הכנת קסטה עם פודינג ופתי בר. ניתן לבחור בתבשיל או מאכל שהילד אוהב במיוחד ולהכין אותו ביחד. אפשר גם לוותר על כללים בריאותיים נוקשים ולהתיר חריגה מהתפריט ולהכין יחד דברי מתיקה כמו עוגיות לדוגמה. ואז ניתן לשלב בהן רכיבים מזינים ולא בעיתיים כמו סטיביה או סירופ אגאבה במקום סוכר.

10. לעשות יחד פעילויות במחשב כמו משחקים חינוכיים וערכיים. למשל משחקים הגיון, חידות, משחקים חברתיים או משחקים לימודיים או חוויתיים. ניתן גם לעשות פעילויות ייחודיות כמו ניסויים מדעיים ביתיים פשוטים יחד. כאלה בעלי ערך לימודי. המסכים הם תחביב אהוב על הילדים. ההורים המקפידים על מינון מתאים לילדים יכולים לחרוג ממנהגם. סבא או סבתא יכולים לבקש מהם להתיר לילד מפעם לפעם להתחבר לסבא או סבתא באמצעות שיתופם במשחק מחשב שלו. כדאי לאפשר זאת באמצעי דיגיטלי המתאים ליכולתם להגיב, לסייע לילד במשחק ולהשתתף איתו בפעילות המחשב. למשל בטבלט או במחשב ולא בסלולרי שהוא קטן ולא מאפשר פעילות משותפת.

11. לעשות יחד שיעורים. ככל שיכולתו של סבא או סבתא משגת לסייע באותו חומר לימוד.

12. לצאת יחד לפעילויות משותפות כמו צפיה בסרט בבית הקולנוע, צפיה בהצגה בתאטרון, סיור במוזיאון, ביקור בגן חיות או בפארק שעשועים או אפילו גן משחקים. במידה והנסיבות אינן מאפשרות אפשר לבצע פעילויות מסוימות בבית כמו למשל סיור וירטואלי במוזיאון.

כדאי גם לגוון ולעשות פעילויות אחרות שחשבנו עליהן באופן היתולי, יצירתי לפי העדפות אישיות, תוך שימוש ברעיונות מה לעשות עם הילדים גם על ידי סבא וסבתא עבור הנכדים.

תהנו!

דילוג לתוכן