המלצה: צמצמו את הצפייה של הילדים בטלוויזיה

המועצה לתקשורת ומדיה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, ממליצה להפחית בשעות הצפייה בטלוויזיה שנמצאה כגורם המגביר את הסיכון להשמנת יתר ועודף משקל מזיק בילדים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהבריאות הילד
טלוויזיה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Incuś

המלצה: צמצמו את הצפייה של הילדים בטלוויזיה

האם ילדיכם מבלים את שעות הפנאי שלהם בצפייה בטלוויזיה במשך שעות מרובות? לפי המלצה שהתפרסמה בתזכיר מאת המועצה לתקשורת ומדיה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, בכתב העת לרפואת ילדים Pediatrics, מאחר וצפייה בטלוויזיה נמצאה כגורם המגביר את הסיכון להשמנת יתר ועודף משקל מזיק בילדים, מומלץ להורים לצמצם את שיעור החשפיה של הילדים לצפייה בטלוויזיה. כמו כן סבורים חברי המועצה  כי יש לבחון הגבלות על פרסומות המשפיעות על אופי צריכת המזון הלקויה של ילדים.

השמנה ועודף משקל מוגדרת כתופעה בריאותית מזיקה במימדי מגפה. מחקרים הצביעו על כך כי השמנה קשורה לסיכון מוגבר לתחלואה במגוון הפרעות ומחלות וביניהם לסיכון מוגבר למחלת הסוכרת, בעיות קרדיו-וסקולריות ובעיות לב, עודף לחץ דם ואף תחלואה מוגברת בסרטן והישנות של מחלות הסרטן לאחר ההחלמה.

בנושא השמנה וצפייה בטלוויזיה ושימוש במדיה, הצביעו מחקרים רבים על הקשר בין התפתחות של השמנת יתר בילדים לצריכת מדיה גבוהה. יחד עם זאת, בהמלצה שבתזכיר המועצה, מציינים החוקרים כי המנגנון המדויק שמסביר את הקשר וטיב הסיבתיות או המתאם בו, טרם הוברר במלואו.

בין המחקרים עליהם התבססו חברי הוועדה הודגשו אלה שהוכיחו קשר בין צפייה ממושכת בטלוויזיה לבין מיעוט פעילות גופנית של הילדים, פרסום של ג'אנק פוד ומזון מהיר כמגביר צריכה של מזון מסוג זה בקרב ילדים, עלייה בשיעור אכילת חטיפים, בעקבות צפייה בטלוויזיה ובסרטים, צפיה מאוחרת בטלוויזיה בשעות השינה כפוגעת ביכולת של הילד להנות ממספר שעות שינה מספק באופן הפוגע בבריאותו ומעלה את הסיכון להשמנת יתר.

המלצה זו של המועצה, מצטרפת למחקרים נוספים וביניהם מחקר שהצביע על כך שצפייה בטלוויזיה עלולה להביא לירידה בצריכה של פירות וירקות בקרב ילדים בני 12 להגביר סיכוי למחלות ולהשמנה כך מצאו החוקרים כי כל שעת צפייה נוספת בטלוויזיה בכל יום שחורגת בשיעור הצפייה הממוצע, גורם להפחתה של 2.25 מנות פרי בשבוע, זאת ככל הנראה בשל עידוד עקיף של צריכת מזונות שאינם פירות וירקות, אלא חטיפים ומזון מהיר , בפרסומות בטלוויזיה.

לכן, חברי הוועדה סבורים כי קיימים ממצאים רבים המוכיחים את הצורך לאסור פרסומת של מזון מהיר וג'אנק פוד בתוכניות המיועדות לצפיית ילדים. עוד סובירם חברי הוועדה כי לאור כל זאת מומחים לרפואת הילד נדרשים לבחון עד כמה הילד המטופל מרבה בצפייה בטלוויזיה או גלישה במחשב בכל יום בממוצע והאם קיים מכשיר טלוויזיה או מחשב ואינטרנט בחדרו של הילד, באופן שעלול להוות גורם המשליך על בריאותו.

דילוג לתוכן