רוב השימוש בסלולרי בנהיגה הוא במהירות נמוכה

סיכון בדרכים: ממצאי מחקר חדש מעלים כי 60% מהשימוש בסלולרי בנהיגה אצל צעירים נעשה במהירות נמוכה מ 20 קמ"ש

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
רוב השימוש בסלולרי בנהיגה הוא במהירות נמוכה. צילום:Pixbay Dariusz Sankowski

מתי אנו נוטים להשתמש בטלפון הסלולרי במהלך נהיגה? ממצאי מחקר חדש שפורסם מעלים שצעירים בני 19 נוהגים להשתמש בסלולרי לכתיבה וקריאה לעיתים תכופות במהירות של פחות מ-20 קמ"ש. השימוש בסלולרי לכתיבת הודעות או קריאתן, אי מיילים וגלישה לצרכי שימושים אחרים באינטרנט דרך הנייד נמצא כתכוף במיוחד בקרב צעירים. ככל הנראה הצעירים סבורים כי שימוש בסלולרי לכתיבה וקריאה במהירות נמוכה מפחיתה את הסיכון לתאונה ואת קטלניותה. ואולם על פי ממצאים שונים גם שימוש בסלולרי במהלך נהיגה במהירות נמוכה מובילה לתאונות דרכים רבות.

ממצאי המחקר ראו אור בג'ורנל המדעי בנושא ניתוח תאונות דרכים ומניעתן. המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת חיפה ומHIT חולון. כחלק מהמחקר פותח מודל התערבות להפחתת השימוש בסלולרי במהלך נהיגה.  במחקר בחנו החוקרים את דפוסי ההקלדות של צעירים בגילאי 19 לאחר קבלת רשיון נהיגה. המדענים התקינו בניידים של הנהגים החדשים במהלך תקופת הליווי תוכנה המנטרת כמה הקלדות הנהגים ביצעו במהלך נהיגה. הניסוי התנהל במהלך 4 חודשים. בניסוי השתתפה קבוצת אחת שקיבלה התראות מידי שבוע על כמות השימוש שלהם בסלולרי ובקבוצת הביקורת לא התקבלו הודעות אישיות עם נתוני שימוש.

60% מהשימוש בסלולרי במהירות נמוכה מ 20 קמ"ש

ממצאי המחקר העלו כי 60% מהשימוש בטלפון חכם במהלך נהיגה אצל נהגים היה דווקא כשהמהירות נמוכה מתחת ל-20 קמ"ש. המדענים מצאו כי הנהגים הצעירים נגעו במסך 784 פעמים בממוצע בחודש במהירות של עד 20 קמ"ש. הממוצע החודשי של כמות הנגיעות במסך של צעירים במהירות של 20 עד 80 קמ"ש היה 270 פעמים. ואילו בממוצע במהירות של מעל 80 קמ"ש היה מספר הפעמים הממוצע שבה נגעו הנהגים החדשים בסלולרי בנהיגה 252 נגיעות.

ד"ר ארז קיטה, מנהל עמותת אור ירוק שהשתתף בעריכת המחקר ציין כי במהירות זאת נהגים אינם סבורים כי השימוש בטלפון החכם מסוכן. זאת על אף ששימוש בסלולרי גם במהירות נמוכה מעלה פי 3 את הסיכון לתאונת דרכים כמו תאונות דרכים בסמוך לבית כמו פגיעה בילד בחצר או ברחוב ליד ביתו של הנהג.

ממצאי המחקר העלו כי הקבוצה של הצעירים שקיבלו הודעה שבה הופיעה תמצית של נתוני השימוש שלהם בסלולרי בהקלדה במהלך הנהיגה הפחיתה את השימוש בטלפון החכם ב54%. בקרב נהגים שלא קיבלו הודעות בדבר נתוני השימוש לא חלה ירידה במספר הפעמים בהם השתמשו הצעירים בנייד להקלדה בנהיגה.

דילוג לתוכן