איזה צמח טוב לשיעול? צמחי מרפא כנגד שיעול בגלל וירוסי חורף

איזה צמח מרפא עשויה לסייע לשיעול שנוצר מוירוסים ממחלות חורף? מהו צמח המרפא שיכול להועיל נגד שיעול בגלל וירוס כמו שפעת או התקררות?

שי לביא

עודכן בתאריך

רפואה משלימהצמחי מרפא
קורנית- טימין - הצמח שיכול לסייע לטיפול בשיעול. צילום: Pixabay gate74

איזה צמח מרפא עשויה לסייע לשיעול שנוצר מוירוסים ממחלות חורף? מהו צמח המרפא שיכול להועיל נגד שיעול בגלל וירוס כמו שפעת או התקררות? איזה צמח טוב לשיעול ממחלות ויראליות?

שיעול הוא פעולת רפלקס טבעית של הגוף הממלאת תפקיד מכריע בשמירה על בריאות מערכת הנשימה שלנו. שיעול מהווה תהליך בלתי רצוני. הוא מיועד להוציא מדרכי הנשימה חלקיקים זרים, חומרים מגרים ועודפי ליחה. בעוד ששיעול הוא בדרך כלל מנגנון הגנה, הוא יכול להיות די מטריד. שיעול מתרחש במיוחד כשאנו חולים והוא מלווה בתסמיני הצטננות או שפעת. מהי תופעת השיעול, מה הגורמים השונים העומדים מאחורי השיעול והקשר שלו עם הצטננות ושפעת ואיזה צמח מרפא יכול לעזור במקרה של שיעול ממחלות חורף, וירוסים וחיידקים של דרכי הנשימה העליונות?

לפני שנכנס לעובי הקורה ונתאר את התופעה של שיעול והצמח שיכול לעזור לשיעול נסייג: אם הינכם סובלים משיעול וממחלה, מתסמינים או מצב רפואי, פנו לרופא לקבלת אבחון וייעוץ. לעיתים תסמינים כמו שיעול לא נגרמים כתוצאה ממחלה ויראלית או חיידק. ולכן חשוב להבדק כדי לאבחן נכונה את גורם השיעול.

מה גורם לשיעול ומה עוזר נגדו?

שיעול יכול להיגרם על ידי גורמים רבים. הוא יכול להווצר בשל חומרים שמגרים אותנו מהסביבה כמו אבקנים, מאלרגיות, מזיהומים וממחלות ומצבים רפואיים שונים. הסיבות השכיחות לשיעול כוללות עישון, זיהום אוויר, אבק, אבקנים וחומרים כימיים. בנוסף, תרופות מסוימות, כגון מעכבי ACE המשמשים לטיפול ביתר לחץ דם, יכולות גם לגרום לשיעול כתופעת לוואי. עם זאת, אחת הסיבות הנפוצות ביותר לשיעול היא זיהומים בדרכי הנשימה, כולל הצטננות ושפעת.כך למשל נגיף השפעת, הקורונה, רטרו וירוס ורינו וירוס שנראים בלשון פשוטה התקררות או הצטננות לפעמים מובילים לתסמינים כמו שיעול, לצד ליחה ונזלת.

כאשר אנו מצוננים או מקוררים או חולים בשפעת או קורונה, המערכת החיסונית שלנו נמצאת בתגובה משמעותית. התגובה החזקה נעשית על מנת להילחם בפתוגנים הפולשים. פתוגנים יכולים להיות חיידק כמו סטרפטוקוק, וירוס שפעת או נגיף קורונה. בתגובה לזיהום, הגוף שלנו מייצר ריר עודף כדי ללכוד ולחסל את הנגיף או החיידק. ייצור ריר מוגבר זה מוביל לגודש בדרכי הנשימה. הוא גורם לגירוי ולתחושות צריבה, דביקות או דגדוג בגרון. התגובה הטבעית של הגוף לגירוי זה היא ליזום שיעול. כך התגובה מיועדת לאפשר לגוף לפלוט את הריר ולחזור לנשימה התקינה.

תרופות טבעיות

מעבר לזה, נגיפי הצטננות קורונה או שפעת משפיעים ישירות על רירית דרכי הנשימה וגורמים לדלקת ונפיחות. דלקת זו מעוררת עוד יותר את רפלקס השיעול. זה נעשה כאמצעי לנקות את דרכי הנשימה ולהסיר כל גורם זיהומי. השיעול עלול להיות יבש אך יכול להיות גם שיעול רטוב עם או בלי ליחה. עוד נציין ששיעול הקשור לווירוסים וחיידקים  הוא לרוב זמני ושוכך עם התגברות הגוף על הפתוגן. עם זאת, אם השיעול נמשך יותר מכמה שבועות או הופך לחמור יותר ויותר, הוועצו ברופא. כיוון שמצב כזה עלול להעיד על מצב רפואי חמור יותר.

בנוסף לזיהומים ויראליים, גם זיהומים חיידקיים, כמו ברונכיטיס ודלקת ריאות, עלולים לגרום לשיעול מתמשך. זיהומים אלה דורשים לעתים קרובות התערבות רפואית,. הטיפול יכלול לרוב אנטיביוטיקה, כדי לטפל ביעילות בגורם המחלה. זאת בניגוד לוירוסים שאנטיביוטיקה אינה משפיעה עליהם. גורמים נוספים שיכולים לתרום לשיעול ממושך או כרוני כוללים אסטמה, אלרגיה, מחלת ריפלוקס  ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

נפלאות צמחי המרפא: איזה צמח מרפא טוב לשיעול?

מהו צמח המרפא שיכול לסייע כנגד שיעול בגלל וירוסי חורף? קיימים מספר צמחי מרפא שעשויים לסייע כנגד שיעול יבש או רטוב בגלל וירוסים. בחרנו להתמקד בצמח שעוזר לטפל בשיעול, אשר זכה למחקר מדעי משמעותי. צמח מרפא זה משמש כבסיס לתרופות טבעיות והוא נחשב כמועיל לרבים. כמובן שנדרש קודם לאבחן את מקור השיעול ולקבל טיפול רפואי. אך לצד זה השימוש בצמח מרפא זה יוכל לסייע, לאחר שתערכו בדיקה עם הרופא המטפל שלכם שיאשר ששימוש בו יתאים לכם ולא יכול להזיק או להתנגש בתרופות או להשפיע עליכם לרעה. אז מהו אותו צמח שטוב לשיעולים? זוהי קורנית – טימין Thyme  או Thymus vulgaris.

טימין או קורנית היא אחד מצמחי מרפא שנחקר ונמצא כמועיל נגד שיעול וברונכיטיס. תימוס וולגריס, הידוע בכינויו טימין, הוא עשב ששימש במשך מאות שנים בשל סגולותיו הרפואיות. הוא מכיל מספר תרכובות התורמות להשפעותיו הטיפוליות, כולל שמנים אתריים, פלבנואידים, חומצות פנוליות וטרפנים.
ממצאים שונים מעלים כי טימין מועיל להפחתת שיעול וריפוי מהיר יותר ממנו בהשוואה למי שלא השתמש או קיבל פלסבו.

במקרה של ברונכיטיס, קורנית עשויה לסייע בגלל תכונותינ האנטי-מיקרוביאליות. ברונכיטיס נגרמת לרוב על ידי זיהום ויראלי או חיידקי, והתרכובות האנטי-מיקרוביאליות של קורנית יכולות לסייע במאבק בפתוגנים אלה. בנוסף, תכונות המכייח של טימין יכולות לעזור לשחרר ריר וליחה, מה שמקל על השיעול וניקוי דרכי הנשימה.

את הקורנית אפשר לצרוך כתה, בתוך אוכל או כתוסף, מיצוי או שאיפת אדים או שמן. לצד זה כאמור, יש להוועץ ברופא על מנת לבחון את התאמתו למצבכם הרפואי, לתרופות ולטיפולים אחרים שלכם.

דילוג לתוכן