איך מזהים קרוהן והאם היא מדבקת?

האם קרוהן גורם לעייפות? האם מחלת קרוהן מדבקת? כיצד מתבצע האבחון של המחלה - איך מזהים קרוהן? האם ניתן לרפא קרוהן ואיך מטפלים במחלה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםעיכול
כיצד מאבחנים מחלת קרוהן והאם היא מדבקת? צילום: Chokniti Khongchum Pixabay

מהי מחלת קרוהן? איך אדם יכול לדעת האם הוא חולה בקרוהן? האם קרוהן גורם לעייפות? האם מחלת קרוהן מדבקת? כיצד מתבצע האבחון של המחלה – איך מזהים קרוהן? האם ניתן לרפא קרוהן ואיך מטפלים במחלה?

מחלת קרוהן היא מחלת מעי דלקתית כרונית. היא פוגעת בעיקר במערכת העיכול. המחלה מתאפיינת בדלקת וכיב. הללו יכולים להתרחש בכל מקום מהפה ועד לפי הטבעת. אז מהם התסמינים של המחלה? איך מטפלים במחלה זו והאם ניתן לרפא קרוהן?

מחלת קרוהן היא מצב כרוני, וכיום לא קיימת תרופה ידועה למחלה. לצד זה ההתקדמות בטיפול הרפואי מאפשרות כיום לסייע לחולים לשלוט בסימפטומים ולשמור על איכות החיים סבירה של המטופלים.  הטיפול במחלת קרוהן כולל בדרך כלל שילוב של תרופות, שינויים באורח החיים ולפעמים ניתוח. כחלק מהטיפול, החולים יטלו תרופות כגון תרופות אנטי דלקתיות, תרופות מדכאות חיסוניות וטיפולים ביולוגיים. ממצאים מחקריים העלו כי הללו מסייעות בהפחתת דלקת והפחתת תסמינים.

כאמור, לצד זה גם שינויים באורח החיים, כולל שינויים בתזונה, הפחתת מתחים והשילוב של פעילות גופנית סדירה, יכולים להועיל גם כן. במקרים בהם תרופות ושינויים באורח החיים לא עוזרים , לעיתים מבצעים ניתוח להסרת חלקים חולים  של המעי או מטפלים בסיבוכים.

מחלה זו אינה מחלה מדבקת והיא נגרמת משילוב של גורמים שעליהם נפרט בהמשך. עם זאת לא מדובר במחלה שמתחוללת מפתוגנים, ככל הידוע עד היום. לכן אינה מדבקת. אם הינכם סובלים מתסמינים כאלה או אחרים, מצב רפואי או מחלה כמו קוליטיס, קרוהן או דלקת מעין זו, פנו לאבחון, ייעוץ, ניטור רפואי וטיפול על ידי רופא מומחה בהקדם.

תסמינים נפוצים הקשורים למחלת קרוהן:

מהם הסימפטומים של מחלת הקרוהן? האם קרוהן גורם לעייפות, שלשולים או כאבי בטן? איך מזהים קרוהן – ומה התסמינים לאבחון של המחלה? להלן חלק מן התסמינים של המחלה:

1. כאבי בטן: כאבי בטן מתמשכים וכיווץ בבטן . לעיתים הכאבים מופיעים בצד התחתון של הבטן.
2. שלשולים: צואה תכופה ומימית שעלולה להיות מלווה בדם או ריר.
3. עייפות: עייפות כללית ותחושת חולשה מהוות תופעה שכיחה במחלת קרוהן. תופעות אלה נגרמות בגלל הדלקת הכרונית וחוסר ספיגה של חומרים מזינים.

4. ירידה במשקל: ירידה לא מכוונת במשקל מתרחשת לפעמים עקב הפחתת התיאבון, חוסר ספיגה של חומרים מזינים וחילוף חומרים מוגבר.
5. דימום רקטלי: דם בצואה קיים לעתים קרובות כחלק ממחלה זו. דרגת הדימום נעה בין דימום קל ועד דימום חמור.
6. חסימת מעיים: מחלת קרוהן עלולה לגרום להיצרות המעיים. היצרות זו עלולה לגרום לחסימות במעי, שגורמות להתכווצויות בבטן, הקאות ועצירות.
7. חום: חום בדרגה נמוכה נגרם לעיתים כאשר ישנו מצב של דלגת פעילה בעת התפרצות אפיזודה של קרוהן.

אילו בדיקות נעשות לאבחון קרוהן?

כדי לאשר את האבחנה של מחלת קרוהן, נערכות בדיקות אבחון שונות. הבדיקות שעורכים כדי לאבחן את המחלה כוללות לעיתים:

1. בדיקות דם המשמשות להעריך את רמות הדלקת בגוף, כמו חלבון C-reactive (CRP) וקצב שקיעת אריתרוציטים (ESR).
2. בדיקות צואה שעוזרות לבדוק נוכחות של דם, זיהום או חריגות אחרות במערכת העיכול.
3. מחקרי הדמיה: צילומי רנטגן, סריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT) והדמיית תהודה מגנטית (MRI) עוזרים לתת תמונות מפורטות של המעי, לסייע בזיהוי דלקות, היצרות וסיבוכים אחרים.
4. אנדוסקופיה: קולונוסקופיה ואנדוסקופיה עליונה מאפשרות הדמיה ישירה של מערכת העיכול. בדיקות אלה מאפשרת לרופא להעריך את מידת וחומרת הדלקת, לקחת ביופסיות ולפסול מצבים אפשריים כגורמי המצב.
5. ביופסיה: במהלך אנדוסקופיה, ניתן לקחת דגימות רקמה קטנות (ביופסיות) כדי לבדוק במיקרוסקופ מאפיינים אופייניים של מחלת קרוהן.

שילוב בדיקות אלה ואחרות יכול לעזור לרופא לאבחן את המחלה.

מהי קרוהן ומה הגורמים למחלה?

סיבה המדויקת למחלת קרוהן עדיין לא ידועה, אך מאמינים שהיא שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ואימונולוגיים. לנטייה גנטית נודע תפקיד משמעותי; אנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלת קרוהן נוטים יותר לפתח את המחלה.

גם לגורמים סביבתיים יש תפקיד בהתפתחות מחלת הקרוהן. גורמים מסוימים, כגון עישון, דיאטה וחשיפה לזיהומים מסוימים, קושרים להתעוררות המחלה או החמרתה. עישון, בפרט, קשור מאוד עם סיכון מוגבר לפתח מחלת קרוהן. גם צריכה עודפת של שומנים מסוימים, סוכרים ומזונות מעובדים תורמים להתפתחות המחלה.

גם למערכת החיסון ולתגובתה לחיידקים של המעיים נודע תפקיד במחלת קרוהן. יש מדענים הסבורים כי אצל מי שסובל מנטייה גנטית למחלה זו, מערכת החיסון מגיבה חזק מידי לחיידקי המעי הרגילים, מה שמוביל לדלקת כרונית.

לצד זה קיימים  גורמים אחרים כגון מתח ולחץ נפשי, שינויים הורמונליים ותרופות מסוימות שעלולים לעורר או להחמיר את המחלה. כך אפילו שינויים הורמונליים, כמו שינויים במהלך הריון או מחזור, עשויים גם הם להשפיע על מהלך המחלה.

דילוג לתוכן