טיפול כימותרפי בסרטן המעי הגס

איך מטפלים בשלב מוקדם של סרטן המעי הגס? מהם סוגי הכימותרפיה לטיפול בסרטן מעי הגס? האם יש צורך בטיפול כימותרפי משלים וכיצד בדיקה גנומית מסייעת?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

רפואת מומחיםאונקולוגיה
כיצד מטפלים בשלב מוקדם של סרטן המעי הגס? צילום: Pixabay Pexels

סרטן המעי הגס הינו אחד הסרטנים השכיחים בישראל בעיקר בגיל המבוגר. מידי שנה מאובחנים בישראל כ-3000 מטופלים חדשים. החדשות הטובות הן ש- 75% אחוז מהם מאובחנים בשלבים מוקדמים של המחלה הודות לבדיקות הסקר לגילוי מוקדם הנהוגות בארץ.
זיהוי המחלה בשלב מוקדם מאפשר במרבית מהמקרים להגיע לריפוי עם טיפול מתאים. על כן קיימת חשיבות רבה בביצוע בדיקות הסקר.

כיצד מטפלים בשלב מוקדם של סרטן המעי הגס?

מרבית המטופלים שאובחנו עם סרטן מעי הגס בשלב מוקדם עוברים ניתוח להסרת הגידול במלואו ועשויים להיות מועמדים לטיפול כימי משלים.
טיפול כימי משלים (אדג'ובנטי) הינו טיפול מניעתי אשר מטרתו להקטין את הסכנה לחזרה של המחלה ולשפר את שיעור ההישרדות של מטופלים בשלבים מסוימים של סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת. התיאוריה מאחורי טיפול מניעתי היא שמספר קטן של תאי סרטן נותר בגוף אחרי הניתוח או שנפלט מהגידול הראשוני והתמקם בחלקים אחרים של הגוף.

במקרים מסוימים של סרטן החלחולת ניתנת כימותרפיה (ביחד עם הקרנות) לפני הניתוח (טיפול ניאואדג'ובנטי) כדי לנסות לכווץ את הגידול ולהקל על הניתוח. לעיתים הטיפול מייתר את הצורך בניתוח.

מהם סוגי הכימותרפיה המקובלים לטיפול בסרטן מעי הגס?

5-FU: פוגע בשכפול שרשראות הדנ"א של גרעין התא ומעכב חלוקת תאים כגון תאי סרטן. לעיתים תרופת זו ניתנת בשילוב עם תרופה בשם לאוקובורין המסייעת לתרופה הכימית לפעול ביתר יעילות בתוך התאים. התרופה ניתנת בעירוי ניתנת בעירוי או בהזרקה מהירה בבית החולים.

  • קפסיטאבין (Capecitabine), מטבוליט של 5-FU, אשר נלקח בכדורים מידי יום והופך בגוף ל- 5-FU ולכן ניתן לקחת אותו דרך הפה.
    תופעות הלוואי האפשריות של קבוצת טיפול זו כוללות בחילה, אובדן תיאבון, פצעים בפה, שלשול, ספירת דם נמוכה, רגישות לאור שמש, ותסמונת של אדמומית בכפות הידיים והרגליים, המלווה לפעמים בשלפוחיות או בעור מתקלף. בקפסיטאבין הבעיות בכפות הידיים והרגליים שכיחות יותר.
  • אוקסליפלטין (Oxaliplatin) – תרופה זו ניתנת בדרך כלל בשילוב עם -5FU ולוקוברין (פרוטוקול הידוע בשם (FOLFOX או עם קפסיטאבין (פרוטוקול הידוע בשםXELOX ). אוקסליפלאטין נקשרת לחומר הגנטי של התא, גורמת לו נזק, וכך מונעת את צמיחתם והתחלקותם של התאים הסרטניים.
    אוקסליפלטין עלולה לפגוע בעצבים היקפיים (פגיעה הנקראת "נוירופתיה") ודבר זה עלול לגרום לחוסר תחושה, לעקצוץ, ולרגישות גבוהה לקור בגפיים, בעיקר בכפות הידיים והרגליים. אצל רוב המטופלים, תופעות אלה נעלמות אחרי הפסקת הטיפול, אבל במקרים מסוימים נגרם נזק ארוך-טווח לעצבים.

האם יש צורך תמיד בטיפול כימותרפי משלים?

במקרים בהם אובחן הגידול בשלב מקומי, כלומר לא התפשט לבלוטות הלימפה או לאברים מרוחקים (כגון כבד או ריאות) יתבצע כאמור בשלב הראשון ניתוח במהלכו כורתים את החלק הנגוע ואת קשרי הלימפה המקיפים אותו. בשלב הבא על הרופא המטפל בהתייעצות עם המטופל לקבל החלטה האם יש צורך בטיפול משלים שמטרתו למנוע את חזרת המחלה. משך הטיפול יכול להיות שלושה או שישה חודשים, כאשר ניתן לבחור לתת תרופה כימית בודדת או לשלב שתי תרופות שונות.
בעת ההחלטה נלקחים בחשבון מספר פרמטרים שמטרתם לקבוע את הסיכון לחזרת המחלה: שלב המחלה, מידת האגרסיביות שלו, התועלת מהטיפול לעומת הסיכון למטופל וכן הבריאות הכללית של המטופל ומחלות הרקע מהן סובל במידה וקיימות.
אולם, הכלים הפתולוגים והקליניים הנמצאים כיום בשימוש מוגבלים ביכולתם לזהות בצורה מדויקת את קבוצת החולים הנמצאים בסיכון מוגבר לחזרת המחלה ועשויים להפיק תועלת מטיפול כימי משלים בסרטן המעי. לכן, עבור חולים בשלב זה, כאשר אין סמנים נוספים להערכת הסיכון לחזרה של המחלה, שילוב של בדיקות גנומיות, כגון בדיקת אונקוטייפ לסרטן המעי הגס ובדיקת Guardant Reveal לזיהוי שארית מחלה לאחר ניתוח, מהוות כלים נוספים לקבלת ההחלטה.

בדיקה גנומית אונקוטייפ קולון – Oncotype DX® Colon Recurrence Score

בדיקת האונקוטייפ מעניקה מידע אודות המאפיינים הביולוגיים הספציפיים של הגידול ומתבצעת על דגימה מרקמת הגידול שנלקחה בניתוח. הבדיקה מודדת את ביטויים של 12 גנים שונים, והניתוח הכולל שלהם מספק אינפורמציה כמותית אודות הסיכון להישנות המחלה וכך ניתן לקבל החלטה מושכלת לגבי מתן טיפול כימותרפי.
Guardant Reveal היא טכנולוגיה חדשה יחסית המבוססת על ביופסיה נוזלית ומתבצעת על דגימת דם פשוטה היודעת לזהות האם קיימת שארית זעירה של תאי גידול לאחר הניתוח וכך מתגברת על מגבלות הרגישות של בדיקות הדימות. באמצעות בדיקת דם זו ניתן לגלות כמות זעירה של דנ"א (הנקרא circulating tumor DNA) שמופרש מתאי הסרטן למחזור הדם. קיימת חשיבות רבה להעריך באלו מקרים קיימת שארית מחלה – אפילו המועטה ביותר מכיון שמחקרים רבים הראו שמטופלים אלו נמצאים בסיכון גבוה מאוד להישנות מחלה גם כאשר לא קיימים גורמי סיכון נוספים. לכן, בחולי סרטן המעי הגס שאובחנו בשלבים המוקדמים גובר השימוש בבדיקה גנומית המתבססת על ביופסיה נוזלית כמו בדיקת Guardant reveal. בדיקת הביופסיה הנוזלית, היא הטכנולוגיה היחידה המסוגלת לזהות את שאריות המחלה בגוף והמידע המתקבל מהבדיקה מעניק לאונקולוג ולמטופל יכולת מושכלת להחליט על המשך הטיפול. התועלת המוחלטת של הטיפול המשלים עולה ככל שסיכויי ההישנות גבוהים יותר, ולכן נהוג להציע טיפול למטופלים שסכנת ההישנות אצלם גבוהה יחסית.
שילוב של שתי הבדיקות, אונוקטייפ קולון וGuardant Reveal מאפשרות לרופא ולמטופל לקבל תמונה מלאה יותר על סיכון חזרת המחלה של המטופל. מצד אחד אונקוטייפ קולון מספק נתון הנגזר מהביולוגיה של הגידול הספציפי של המטופל ומצד שני בדיקת גארדנט רביל המזהה בזמן נתון האם קיימת שארית תאי סרטן בגוף המהוות סיכון גבוה לחזרת מחלה.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות הגנומיות המקיפות והמתקדמות לסרטן, ביניהן את בדיקת הביופסיה הנוזלית מסוג Guardant Reveal. בדיקה גנומית זו הינה פורצת דרך ומאפשרת להעריך בצורה מושלכת הסיכון לחזרת מחלה ולקבוע בצורה מדויקת יותר את הטיפול והמעקב אחר חולים שאובחנו עם סרטן מעי הגס בשלב II או III . ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 072-271-3444 או לבקר באתר האינטרנט שלנו .

המאמר הינו תוכן ממומן.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן